• Anonym (Fundering)

Är livet "kört" efter våldtäktsdom?

Hur går det för de som som suiit inne i några år och sedan kommer ut?

Finns det någon som helst chans att återupprätta ett förtroende eller är personen "han som satt inne för sexualbrott" livet ut?

Läste en tråd på Flashback som handlar om de som trillat dit efter samtyckeslagen. Verkar vara lättare nu att sätta dit någon för den som vill det.

Sexualbrott är vedervärdigt och blir den dömde alltid stämplad eller finns det några mellanting?

• Svar på tråden Är livet "kört" efter våldtäktsdom?
  • Anonym (Igen)
    Tow2Mater skrev 2024-12-30 17:55:30 följande:
    Jag tycker definitivt det faller in under gråzonen.
    Vad tycker du domen borde blivit?
  • Tow2Mater
    Anonym (Igen) skrev 2024-12-30 18:32:18 följande:
    Vad tycker du domen borde blivit?
    Jag har inte bakgrunden att döma. Men jag tycker det verkar finnas fall där det döms till långa fängelsestraff på veka grunder.
  • Anonym (Bleep)
    Tow2Mater skrev 2024-12-30 18:36:29 följande:
    Jag har inte bakgrunden att döma. Men jag tycker det verkar finnas fall där det döms till långa fängelsestraff på veka grunder.
    Vad är den veka grunden menar du?
    Nämndemannens åsikt verkar baseras på att kvinnor som mår psykiskt dåligt, är missbrukare och ett aktivt sexliv inte kan våldtas.  
  • Tow2Mater
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-30 19:42:36 följande:
    Vad är den veka grunden menar du?
    Nämndemannens åsikt verkar baseras på att kvinnor som mår psykiskt dåligt, är missbrukare och ett aktivt sexliv inte kan våldtas.  
    Trovärdiga ord mot ord och enda sk 'vittnesmål' är den/de som kvinnan pratat med efteråt. En kvinna som vill sätta dit någon kan lätt utnyttja detta om det är allt som krävs for fällande dom.

Hela rapporten är ganska intressant att läsa, jag rekommenderar den.
  • Anonym (Bleep)
    Tow2Mater skrev 2024-12-30 19:54:05 följande:
    Trovärdiga ord mot ord och enda sk 'vittnesmål' är den/de som kvinnan pratat med efteråt. En kvinna som vill sätta dit någon kan lätt utnyttja detta om det är allt som krävs for fällande dom.

Det står alltså uttryckligen att inget annat stöd finns för mannens utsaga, alltså finns fler bevis som stödjer kvinnans berättelse. Vad är konstigt menar du?
  • Tow2Mater
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-30 20:03:15 följande:
    Det står alltså uttryckligen att inget annat stöd finns för mannens utsaga, alltså finns fler bevis som stödjer kvinnans berättelse. Vad är konstigt menar du?
    Att få en kompis att agera 'bevis' bara baserat på att man berättar efteråt är inte bevis, det är en vek grund. Det skulle inte hjälpt mannen att berätta for en kompis eftersom han inte visste om att han skulle bli anmäld.
  • Anonym (Fundering)
    Tow2Mater skrev 2024-12-30 19:54:05 följande:

Och som ngn tidigare skrev, den som har svårt att uttrycka sig kan ha svårt att försvara sig. Den verbale med stort ordförråd och sinne för detaljer sitter i förarsätet.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Fundering) skrev 2024-12-30 22:59:04 följande:
    Och som ngn tidigare skrev, den som har svårt att uttrycka sig kan ha svårt att försvara sig. Den verbale med stort ordförråd och sinne för detaljer sitter i förarsätet.
    Så om man har ett bra munläder kan man få någon dömd för våldtäkt alternativt bli friad? Så tycker nog ingen att lagen ska fungera.
  • Anonym (A)
    Anonym (Man) skrev 2024-12-30 23:12:47 följande:
    Så om man har ett bra munläder kan man få någon dömd för våldtäkt alternativt bli friad? Så tycker nog ingen att lagen ska fungera.
     Nej, verkligen inte
  • Anonym (Örebro)

Självklart ska våldtäkt ses som ett allvarligt brott.
    Handen på hjärtat, skulle du lita på att din berusade flickvän var trygg med en polare du visste våldtagit innan?

Svar på tråden Är livet "kört" efter våldtäktsdom?