• Anonym (Fundering)

Är livet "kört" efter våldtäktsdom?

Hur går det för de som som suiit inne i några år och sedan kommer ut?

Finns det någon som helst chans att återupprätta ett förtroende eller är personen "han som satt inne för sexualbrott" livet ut?

Läste en tråd på Flashback som handlar om de som trillat dit efter samtyckeslagen. Verkar vara lättare nu att sätta dit någon för den som vill det.

Sexualbrott är vedervärdigt och blir den dömde alltid stämplad eller finns det några mellanting?

• Svar på tråden Är livet "kört" efter våldtäktsdom?
  • Anonym (Fundering)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-12-29 09:23:52 följande:

Vad jag tror..

Väldigt svårt på arbetsmarknaden oavsett yrkesval

I dejtingvärlden: omöjligt under Väldigt många år, kanske för alltid (förhoppningsvis)

Livet är inte kört för det. Lev på försörjningsstöd eller nån form av praktik via FK och umgås med de vänner som inte bara äcklad.

Bästa är kanske att flytta utomlands och börja om.
  • Anonym (Fundering)
    Anonym (Kl) skrev 2024-12-29 15:54:55 följande:
    Ja, för man vill ju så gärna bli våldtagen. Drömmer
    Nej, det tror jag inte att någon vill bli.
  • Anonym (Fundering)
    Anonym (Man) skrev 2024-12-29 15:58:52 följande:
    Nu tror jag inte att det är vanligt, men det finns garanterat kvinnor som vill ha uppmärksamheten, skadestånd på hundratusentals kronor, hämnas någon oförrätt eller som ett triumfkort vid en vårdnadstvist.

Va inte så naiv och tro att alla kvinnor är helgon.
    Det blev väldigt tydligt under MeToo.
    Många kvinnor tog chansen att sätta dit någon de hatar med påhittade berättelse om de blivit utnyttjade.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Fundering) skrev 2024-12-29 19:21:45 följande:
    Det blev väldigt tydligt under MeToo.
    Många kvinnor tog chansen att sätta dit någon de hatar med påhittade berättelse om de blivit utnyttjade.
    Det var nog både och. Vissa var ärliga och vissa var kryddade. Men flera som drog detta rättsligt förlorade sina mål och blev dömda för förtal.
  • Anonym (Fundering)
    Anonym (Man) skrev 2024-12-29 19:24:13 följande:
    Det var nog både och. Vissa var ärliga och vissa var kryddade. Men flera som drog detta rättsligt förlorade sina mål och blev dömda för förtal.
    Ja, så var det. Tänk att man kan hata en människa så mycket och kör en historia om övergrepp.
  • Anonym (A)

Det krävs mycket för att bli dömd.

• Anonym (Fundering)
    Anonym (A) skrev 2024-12-30 15:14:41 följande:

Det krävs mycket för att bli dömd.

Vet inte om man kan generalisera och säga så. Som någon tidigare skrev har fylleligg under oklara omständigheter kunnat leda till våldtäktsdom.

Killar i 20-25-årsåldern som får sina liv förstörda.

Naturligtvis är secuellt våld avskyvärt och någon man ska straffas för, men det känns som gråzonen är stor.
  • Anonym (Toker)

Frågeställningen är om det är kört efter en sådan dom. Inte huruvida domen var rätt eller fel.

Jag tror inte att det är kört, men det är klart svårare. Blir lite motsägelsefullt att ens släppa ut människan i samhället igen om han inte ska få möjlighet att bli en del av samhället.

Får hitta en tjej som går igång på våldtäktsmän. Finns sådana tjejer.

• Anonym (Man)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-30 15:25:58 följande:

Frågeställningen är om det är kört efter en sådan dom. Inte huruvida domen var rätt eller fel.

Jag tror inte att det är kört, men det är klart svårare. Blir lite motsägelsefullt att ens släppa ut människan i samhället igen om han inte ska få möjlighet att bli en del av samhället.

Får hitta en tjej som går igång på våldtäktsmän. Finns sådana tjejer.

Hur skulle det inte kunna vara kört efter en våldtäktsdom? Ingen arbetsgivare eller tjej kommer vilja ha dig och killar som hör ryktet om dig kommer inte vilja hänga med dig.
Svar på tråden Är livet "kört" efter våldtäktsdom?