• Anonym (Kvinna 55)

Maken har ingen lust

Min man och jag har levt ihop i ca 25 år, de första åren hade vi ett bra samliv, men de senaste 10-15 åren har det varit väldigt sällan. Jag har hög lust och sköter om mig själv. Tränar och har gått ner mina klimakteriekilon. Min man har en kronisk sjukdom och när han sökte för erektionsproblematik häromåret upptäckte de att han har högt blodtryck.
    Nu medicineras han för det.
    Han tänker inte på sex och ser det inte som ett större bekymmer att det saknas i vårt liv (säger han). Han säger att lusten är sammankopplad med förmågan till erektion. Vi har haft några samtal de sista (både bra och dåliga) han säger att han skall söka hjälp igen men han drar på det. Säger att han inte har tid.
    Någon som har liknande erfarenheter?
    Jag är 55 och min man har fyllt 66. 

• Svar på tråden Maken har ingen lust
  • New  Dawn
    Anonym (Il Dottore) skrev 2025-04-23 16:13:52 följande:
    Jag litar på att hon bara gör det hon gillar. Hon är bra på att säga ifrån om det är något hon inte gillar.

Varför hon inte följer vårdens rekommendationer? Ja, säg det. Lättja, kanske. En känsla av att det inte är så viktigt?

Penetration är jätteviktigt för mig, och för de flesta män. 

Du låter väldigt bestämd, närmast dömande, som om det är du som vet. Så tycker inte jag att det är. Det är olika.
    Det handlar inte om att inte "lita på". Det handlar om att du inte tänker efter vad hon säger, hur hon beskriver sex. Du verkar inte ens reagera, när jag påpekar hur hon beskriver peneterande sex.

Det finns många rekommendationer som inte passar alla. Jag har själv testat östrogensuppar och tyckte det var outhärdligt obehagligt. Sveda och klåda. Jag försökte vänta ut det, men fick sedan gå upp och peta ut så mycket som möjligt. Försökte tom spola ut, för att få bort allt. Så illa kanske det inte var för din kvinna, men ändå.
    Du har inte ens frågat varför hon inte använt dem, du förutsätter bara att hon är lat. Som det låter på din beskrivning är peneterande sex verkligen ingen höjdare, för henne, så det kanske inte är så eftersträvansvärt. 
    Att hon både ogillar när det blir för mycket, för djup och för länge tror jag inte kommer avhjälpas av av östrogenbehandling 

Det är faktiskt helt naturligt att det inte känns så bra att ha penetrerande sex om man bara tycker det är okej, och dessutom negativt /obehagligt om det blir för mycket. Om man inte har lust, inte är/blir kåt, är sex ofta obehagligt för en kvinna. (en man har sällan samlag med slak kuk så det blir svårt att jämföra) även utan strålskador.

Jag tvivlar på att peneterande sex är så viktigt för män. Tvärtom är det vanligt att män inte är så intresseserade av samlag om kvinnan inte verkar gilla det. Jag tror majoriteten av män skulle föredra oralsex, smeksex om det passade kvinnan bättre. 

Jag utgår ifrån hur du uttrycker dig. Det är något jag "vet". Jag kan läsa vad du skriver, och det är just din beskrivning jag reagerar på, och den känns väldigt motbjudande
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (Kvinna 55) skrev 2025-04-23 20:20:27 följande:

Maken och jag har haft en del  samtal senaste tiden. Även ett visst samliv. Det har visat sig att han inte har någon lust alls. Dett har jag känt och beskrivit i denna tråd.. Det visste jag redan men att det också innebar avsaknad av intresse till all närhet har jag ju kännt av men inte riktigt tagit in.
    För honom hänger det verkligen ihop med förmåga till erektion, inte alls för mig. Jag vill kramas känna närhet, skoja ha roligt. 

Han har ivf sökt till en mansklinik och vi får se var det landar. Sonen med funktionshinder ska snart flytta hemifrån och ävwn om det känns svårt kommer det att bli en stor lättnad för oss. Maken har tagit stort ansvar för honom. 

Jättebra att din man sökt till en mansklinik! Det är ju verkligen ett tecken på att han vill hitta sin lust/förmåga. Det är ju en typ av lust det också. 
    Något som skiner igenom hela tiden är ju din mans dåliga självkänsla, och hans känsla att han inte duger. Hans kropp sviker honom. 
    Jag hoppas att ni klarar det här!
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Kvinna 55)
    ?Jättebra att din man sökt till en mansklinik! Det är ju verkligen ett tecken på att han vill hitta sin lust/förmåga. Det är ju en typ av lust det också. 
    Något som skiner igenom hela tiden är ju din mans dåliga självkänsla, och hans känsla att han inte duger. Hans kropp sviker honom. 
    Jag hoppas att ni klarar det här!?

Det hoppas jag också att vi gör 🙏
  • Anonym (Il Dottore)
    New Dawn skrev 2025-04-25 19:12:32 följande:
    Det handlar inte om att inte "lita på". Det handlar om att du inte tänker efter vad hon säger, hur hon beskriver sex. Du verkar inte ens reagera, när jag påpekar hur hon beskriver peneterande sex.

Det finns många rekommendationer som inte passar alla. Jag har själv testat östrogensuppar och tyckte det var outhärdligt obehagligt. Sveda och klåda. Jag försökte vänta ut det, men fick sedan gå upp och peta ut så mycket som möjligt. Försökte tom spola ut, för att få bort allt. Så illa kanske det inte var för din kvinna, men ändå.
    Du har inte ens frågat varför hon inte använt dem, du förutsätter bara att hon är lat. Som det låter på din beskrivning är peneterande sex verkligen ingen höjdare, för henne, så det kanske inte är så eftersträvansvärt. 
    Att hon både ogillar när det blir för mycket, för djup och för länge tror jag inte kommer avhjälpas av av östrogenbehandling 

Det är faktiskt helt naturligt att det inte känns så bra att ha penetrerande sex om man bara tycker det är okej, och dessutom negativt /obehagligt om det blir för mycket. Om man inte har lust, inte är/blir kåt, är sex ofta obehagligt för en kvinna. (en man har sällan samlag med slak kuk så det blir svårt att jämföra) även utan strålskador.

Jag tvivlar på att peneterande sex är så viktigt för män. Tvärtom är det vanligt att män inte är så intresseserade av samlag om kvinnan inte verkar gilla det. Jag tror majoriteten av män skulle föredra oralsex, smeksex om det passade kvinnan bättre. 

Jag utgår ifrån hur du uttrycker dig. Det är något jag "vet". Jag kan läsa vad du skriver, och det är just din beskrivning jag reagerar på, och den känns väldigt motbjudande. 
    Mn fru vill absolut inte prata om sex. Vi prövar oss fram hela tiden. Jag är helt trygg med att hon sätter gränser där hon vill ha gränserna. Hon tycker säkert att det är skönt - till en gräns. 

Tråkigt att du kallar mina inlägg för "väldigt motbjudande". Det handlar nog mer om dig än om mig. Det är vargspråk.
  • New  Dawn
    Anonym (Il Dottore) skrev 2025-04-25 21:37:24 följande:
    Mn fru vill absolut inte prata om sex. Vi prövar oss fram hela tiden. Jag är helt trygg med att hon sätter gränser där hon vill ha gränserna. Hon tycker säkert att det är skönt - till en gräns. 

Tråkigt att du kallar mina inlägg för "väldigt motbjudande". Det handlar nog mer om dig än om mig. Det är vargspråk.
    Klart att hon inte vill prata om sex när du inte bryr dig om det hon sagt, och hur hon upplever sex. Att hon svarat dig""Ska jag ta medicin bara för att du ska kunna komma in i mig?"" tyder på att hon inte känner att hennes upplevelse är så viktig. Trots allt detta, och trots att jag undrar varför ni måste ha peneterande sex säger du att det är viktigt för dig (och alla män) 
    Ja det är bedrövligt och osmakligt. Det är min absoluta åsikt. 

• Anonym (hmm)
    New Dawn skrev 2025-04-22 19:24:14 följande:
    Har du funderat på hur det känns att ha samlag som bara känns okej, men inte(!) om det blir för mycket, för länge eller för djupt. Om man tänker ett steg längre borde man ändå reflektera över att de här tre sakerna är väldigt nära varenda gång man har samlag.
    Att man, i denna situation, ändå vill ha sex bygger på att man inte tycker dessa känslor är väsentliga. . Det väsentliga är att han (i Detta fall) får komma till.
    Jag förstår hur denna syn, utan förståelse för din partner, kan förstöra glädjen med sex.
    Jag tycker att sex är viktigt, och har skapligt hög drift, men detta hade varit döden för mig. Att inte få förståelse, bara ett krav att se till att vara duglig....dessutom detta okänsliga fyrkantiga snack jämställdhet...Nej, fy.

Sex för mig måste vara något positivt, något varmt och intimt, där båda njuter. Förvånansvärt många här på FL som inte gör den kopplingen, utan tycker att jämställdhet ska utgöra basen, på samma sätt som städning och andra plikter. 
    Det där var verkligen ett goddag yxskaft-svar på mitt inlägg. Jag har aldrig någonsin påstått att man ska ha sex som inte känns positivt eller att man inte ska försöka ha förståelse för den som inte har lust. Vad jag hela tiden har sagt är att båda har ett ansvar för att försöka ta reda på varför inte lusten finns där och göra sitt bästa för att försöka göra något åt orsaken. Vad man däremot inte ska göra är att strunta i att kommunicera ärligt med sin partner eller vifta bort problemet som oväsentligt. Det handlar om ömsesidig respekt, precis som när det gäller andra saker som någon anser är ett problem i förhållandet.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Kvinna 55) skrev 2025-04-23 20:20:27 följande:

Maken och jag har haft en del  samtal senaste tiden. Även ett visst samliv. Det har visat sig att han inte har någon lust alls. Dett har jag känt och beskrivit i denna tråd.. Det visste jag redan men att det också innebar avsaknad av intresse till all närhet har jag ju kännt av men inte riktigt tagit in.
    För honom hänger det verkligen ihop med förmåga till erektion, inte alls för mig. Jag vill kramas känna närhet, skoja ha roligt. 

Han har ivf sökt till en mansklinik och vi får se var det landar. Sonen med funktionshinder ska snart flytta hemifrån och ävwn om det känns svårt kommer det att bli en stor lättnad för oss. Maken har tagit stort ansvar för honom. 

Jättebra att han sökt hjälp. Det låter som om det finns en chans till att ni kommer att lösa det här.
  • New  Dawn
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-26 07:09:30 följande:
    Det där var verkligen ett goddag yxskaft-svar på mitt inlägg. Jag har aldrig någonsin påstått att man ska ha sex som inte känns positivt eller att man inte ska försöka ha förståelse för den som inte har lust. Vad jag hela tiden har sagt är att båda har ett ansvar för att försöka ta reda på varför inte lusten finns där och göra sitt bästa för att försöka göra något åt orsaken. Vad man däremot inte ska göra är att strunta i att kommunicera ärligt med sin partner eller vifta bort problemet som oväsentligt. Det handlar om ömsesidig respekt, precis som när det gäller andra saker som någon anser är ett problem i förhållandet.
    Du bortser ifrån kontexten. Det jag skrev till signaturen IL Dottore utgår ifrån vad han skrivit. 
    I det han skriver finns tydliga brister när det gäller hans empati för henne. Han vet inte varför hon inte har tagit vagitorierna fullt ut. När jag ifrågasätter varför de måste ha just samlag, skriver han att det är viktigt för honom, och alla män. Med tanke på hans jämförelse att massera fast det är tråkigt, så visar han väldigt dålig förståelse för hennes lust.

Så ja, jag tycker att Il Dottore har ett större ansvar här. Jag förstår att hon inte har samma drivkraft, med en sådan man. Han är den som i första hand måste visa att han bryr sig. Hennes känslor visar sig genom att hon säger att hon upplever att sex handlar om mest honom. Den som måste ändra på den upplevelsen är han i första hand han. För att hon ska kunna börja njuta av sex, krävs att hans inställning ändras. 
  • Anonym (Il Dottore)
    New Dawn skrev 2025-04-26 10:45:38 följande:
    Du bortser ifrån kontexten. Det jag skrev till signaturen IL Dottore utgår ifrån vad han skrivit. 
    I det han skriver finns tydliga brister när det gäller hans empati för henne. Han vet inte varför hon inte har tagit vagitorierna fullt ut. När jag ifrågasätter varför de måste ha just samlag, skriver han att det är viktigt för honom, och alla män. Med tanke på hans jämförelse att massera fast det är tråkigt, så visar han väldigt dålig förståelse för hennes lust.

Så ja, jag tycker att Il Dottore har ett större ansvar här. Jag förstår att hon inte har samma drivkraft, med en sådan man. Han är den som i första hand måste visa att han bryr sig. Hennes känslor visar sig genom att hon säger att hon upplever att sex handlar om mest honom. Den som måste ändra på den upplevelsen är han i första hand han. För att hon ska kunna börja njuta av sex, krävs att hans inställning ändras. 
    Jag frågade henne nu, om hon helst skulle vilja att vi inte har penetrerande sex alls. Hon svarade nej.

Det är vanskligt att ha åsikter om andra människors kärleksliv utifrån några inlägg på ett forum. Generellt tror jag mer på att prata om sig själv, ge råd och tips.
  • New  Dawn
    Anonym (Il Dottore) skrev 2025-04-26 13:24:50 följande:
    Jag frågade henne nu, om hon helst skulle vilja att vi inte har penetrerande sex alls. Hon svarade nej.

Det är vanskligt att ha åsikter om andra människors kärleksliv utifrån några inlägg på ett forum. Generellt tror jag mer på att prata om sig själv, ge råd och tips.
    Det kan vara svårt att svara något annat, när hon vet din inställning.(Hon kanske inte ens vågar) Det känns kanske för definitivt att stryka penetrande sex helt. Hon kanske ändå hoppas att hon kommer börja njuta någon gång igen, och hon kan ju vilja gör det för dig, eller husfridens skull. 

Inget av det har ju med DIN inställning att göra, för övrigt, det som jag kritiserat. 

Oavsett, tycker jag att din inställning till henne, hennes skador, och sex, är bedrövligt, med tanke på hur du uttrycker dig. Hur mycket du än vill ändra versionen, så vet vi sanningen. Att hon inte njuter så mycket. Att vagitorierna inte funkat. Att hon upplever att du tycker att hon ska ta dem för att du ska komma in. Vi vet att du förutsätter att det är lathet att hon inte tagit vagitorierna "fullt ut"  Vi vet också att du tycker att sex kan jämföras med att ge massage trots att det är tråkigt. 

Det är inte alls vanskligt att ha åsikter om andra människor sex och kärleksliv, på ett offentligt forum, där människor dessutom är anonyma. 

Det skulle kunna vara så att du, eller någon annan som läser tänker efter, och får ett annat perspektiv. 
Svar på tråden Maken har ingen lust