• Anonym (Flfm)

Vad gör ni när ni är ledsna/har ångest?

Jag har ett problem. När jag är ledsen/har ångest och inte har något att göra, så vill jag inte heller göra något. Det jag då gör är att börja skrolla i mobilen och läsa om saker som gör mig ännu ledsnare. Gärna andras psykiska ohälsa eller så läser jag om annat, typ sjukdomar osv. 

HUR kan jag sluta med detta!? Och varför håller man på sådär?

Vad kan man göra istället? Det är ju inte så att det är enkelt att sluta heller/göra annat. Jag tjurar liksom ihop och vill ingenting. 

Jag blir tokig. 

• Svar på tråden Vad gör ni när ni är ledsna/har ångest?
  • Anonym (Hm)

Det kan låta hårt men det handlar om självkontroll här. Jag har diagnostiserats med GAD och är en mästare på ångest vid det här laget, tråkigt nog. Jag har fått jobba Hårt för att hitta sätt att lindra när ångesten kommer, men det har inte varit tack vare vården direkt, utan en egen vilja att hitta en lösning. 

alla har olika sätt att hantera ångest eller ledsamhet, men jag kan i alla fall tipsa om att ta en dusch när pngesten kommer och Om du har möjlighet till det vill säga. Det behöver inte vara en full schampo och hårinpackning med rakning och peeling. Bara ställ dig i rinnande vatten ett tag. 

• Mayjel

En varm dusch hjälper som någon sa. Sen lite massage. Jag har en massagekudde som jag använder på rygg, axlar och nacke, samtidigt som jag tittar eller lyssnar på Youtubeklipp med ASMR-massage. Det har en lugnande effekt. 

Gå ut på promenad kan också hjälpa ibland. Få lite andra intryck som distraherar och avleder ångesten. 

Socker och koffein bör undvikas helt när man känner oron komma krypande.
    Koffein ger bara adrenalinpåslag och socker en onödig snabb energi som i sin tur håller ångesten vid liv. 

• Anonym (Tips)

Meditera är mitt bästa tips. Gärna guidad meditation en gång om dagen. Precis som fysisk träning så tar det några veckor att komma in i det, men det ger bra resultat när man kommit igång.

• Dexter dot com

Jag ser till att hålla mig sysselsatt även om jag är omotiverad. Jag har en lista på saker som behöver göras tex rensa i "burkskåpet", putsa fönster, rensa ur garderober, laga matlådor för hela veckan osv. Finns det verkligen inget att göra så tar jag en långpromenad eller träffar en vän.

• Anonym (Distrahera dig själv)

Städa

Träna

Promenera

Andas i ?kvadrat? 

Spela dator-/tv-spel

Rensa källar-/vindsförrådet

Dansa

• Anonym (Barnets minne)

Lite fånigt men min stressventil är att sätta på Astrid Lindgrens sagor som hon läst in själv på Spotify.

För när jag var liten och satt på bibblan och lyssnade på de skivnorna, då var livet bra och jag var trygg.

(som en kontrast till mitt hem, där jag inte alltid var trygg)

Har du något ljudminne där du kände dig glad och i säkerhet?

• Lynx123

Kan rekommendera alla typer av handarbete. Är du nybörjare är nog virkning enklast.

Sätt på en bra podd eller ett radooprogram och lägg ett pussel.

Läs en riktigt spännande bok.

Skriv, måla, rita...all form av kreativitet!

• Anonym (Alfa)

Självkontroll är nyckel här.
    Man måste hitta sätt att bryta tankecirklar och snabbt ändra riktning så att man inte spinner vidare nedåt mentalt såsom du beskriver det.
    Du har fått många bra tips men det viktigaste är att känna igen sina tecken eller triggers. Och direkt när man känner att nu.. nu är jag på väg dit - då sätter man in motangreppet så att säga.

Det bör vara något praktiskt fysiskt som man alltid gör. Som att när man känner dessa känslor går man direkt till hallen, klär på sig och går exakt en viss runda i skogen. Då har man brutit mönstret. 
    Eller man sätter sig och gör sudoku.
    Sätter på en viss spellista och lyssnar på låtar man gillar eller som ger energi.
    Vattna blommorna.
    Ringer en viss person.

Gärna lägga bort telefonen så att man inte hamnar i det där scrollandet för tiden går och det gör sällan något positivt för hälsan. Istället finner man sig i samma mentala känsla och rum tre timmar senare och inget har blivit bättre.....

Att rensa upp och avfölja konton på sociala medier som har ett innehåll som inte stödjer den riktning man vill åt är ju också bra att göra. Och direkt det kommer upp något som man inte vill se mer av, klicka i och markera det. Dölj eller vad man nu kan göra. Så att man får upp mindre sånt. 

• Anonym (Flfm)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-07 05:41:28 följande:

Det kan låta hårt men det handlar om självkontroll här. Jag har diagnostiserats med GAD och är en mästare på ångest vid det här laget, tråkigt nog. Jag har fått jobba Hårt för att hitta sätt att lindra när ångesten kommer, men det har inte varit tack vare vården direkt, utan en egen vilja att hitta en lösning. 

alla har olika sätt att hantera ångest eller ledsamhet, men jag kan i alla fall tipsa om att ta en dusch när pngesten kommer och Om du har möjlighet till det vill säga. Det behöver inte vara en full schampo och hårinpackning med rakning och peeling. Bara ställ dig i rinnande vatten ett tag. 

Mm jag tycker jag borde vara det vid det här laget efter 17, snart 18 års besvär. Tack för tipsen. Ofta finns dock inte ens orken till det utan jag ligger bara och stirrar in i väggen eller blir förbannad på någon som är runt mig pga ångesten. Men jag ska försöka 

• Anonym (Har sex)

Sex lindrar min ångest. Tidigare i livet var det här mer destruktivt men jag är gift och vänstrar inte. Han vill inte ha ångestsex med mig utan han vill bara hålla om mig då, så jag fejkar att jag är kåt och då vill han.

• Lynx123

Skulle vilja rekommendera boken Hjärnstark av Anders Hansen till dig. Där får du enormt hjälpsamma råd och information om hur fysisk aktivitet kan hjälpa människor att dämpa ångest pch komma ur depressioner. :Dessutom intressant läsning! :)

Svar på tråden Vad gör ni när ni är ledsna/har ångest?