• Anonym (Sister)

Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med

Träffat en psykiatriker som ställt 2 diagnoser. En av dessa kan jag inte alls känna igen mig i och när jag frågade vad hen grundade det diagnosen på så gav hon exempel. Och då sa jag att det fanns förklaringar som jag hänvisade till istället. 
    hon verkade inte köpa mina förklaringar utan säger att vi ser på saken olika. 

ska man bara godta diagnoser så? kan inte alls känna igen mig i detta och känner att min självkänsla påverkas av diagnosen hen ställt. 

vill ju gärna inte göra en stor grej av detta. Så förslag att kontakta patient nämnden osv känns inte aktuellt.

tankar någon?

• Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med
  • Anonym (Lugnet)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:29:25 följande:

Den stör jag mig nåt fruktansvärt när hon frågar mig: vad har du för tankar om självmord? jag blev heeelt paff!! Aldrig nämnt något om att jag skulle vara suicidal! Däremot var jag där och då helt desperat för jag mådde så dåligt av medicinen? men absolut inga tankar på att ta mitt liv! 

detts i sin tur gör ju att man började fundera.. vad menar hon egentlige ? Borde jag ha såna tankar? Helt galet! Då man aldrig haft såna intentionen och hon liksom nästan vill plantera in den typen av tänk..

Tror dom brukar ställa den frågan inom psykiatrin, så var inte orolig. Det är ju ett symtom på sjukdom och djupt lidande, och då kan man behöva vara inlagd för att medicineras m.m under tillsyn.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:32:38 följande:

Ja, jag har själv vart inne på att jag kanske har odiagnos ADHD .. det var ju inne på tidigt men det negligerade dom direkt pga att jag klarat skolan utan problem! 

jag läste en del om ADHD och kände att mkt stämde in men samtidigt kände jag att den tyoen av medicin kan ge ångest och då tänkte jag att det kanske inte är något för mig? då jag helt klart känner att mitt huvud måste ta medicin för att funka. Men som sagt, dom avfärdade adhd typ direkt?

Väldigt fördomsfullt av dem! Många människor med odiagnosticerad adhd hittar sina egna strategier (som inte sällan innebär att bränna ljuset i båda ändar, så att de förr eller senare går in i väggen) och tar sig igenom skolan med bra betyg.

Jag säger inte att du definitivt har adhd, men utesluter man det av den anledningen så har man helt klart en kompetenslucka.
  • Anonym (Sister)
    Anonym (Livia) skrev 2025-01-31 07:09:19 följande:
    Väldigt fördomsfullt av dem! Många människor med odiagnosticerad adhd hittar sina egna strategier (som inte sällan innebär att bränna ljuset i båda ändar, så att de förr eller senare går in i väggen) och tar sig igenom skolan med bra betyg.

Jag säger inte att du definitivt har adhd, men utesluter man det av den anledningen så har man helt klart en kompetenslucka.
    Märkligt att dom avfärdar adhd då. Tänkte att dom vet väl vad dom gör men men? 
  • Anonym (Johu)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 07:12:26 följande:

Symptomen på adhd ser i många fall olika ut hos kvinnor och män. Under lång tid baserades diagnoskriterierna enbart på de symptom män har och fortfarande är kunskapsluckorna ganska stora i tex vården och skolan om flickor och kvinnor med adhd. 

Attention har bra föreläsningar på YouTube med Lotta Borg Skoglund. Du kan lyssna och se om du känner igen dig i det hon beskriver. 

• Anonym (Livia)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 07:12:26 följande:
    Det där med hur kvinnor med npf ofta fungerar är det tyvärr rätt många som fortfarande inte har särskilt bra koll på. Det är dock ett område där forskningen gått framåt med stormsteg på senare år.

Mitt tips är att själv googla efter information om kvinnor med adhd. Man kan hitta rätt mycket artiklar, föreläsningar, youtubekanaler m.m.
  • Anonym (Sister)

Som någon skrev ovan, dom har ju 5 års ut old ing så dom vet väl vad dom gör. Orkar ärligt talat inte gräva idet. 

så länge jag står på antidepressiva så fungerar jag i vardagen. 

• Anonym (Toker)

Varför bry sig om det står en diagnos? Hur ofta har det betydelse i praktiken?

• Anonym (Livia)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 07:30:47 följande:

Som någon skrev ovan, dom har ju 5 års ut old ing så dom vet väl vad dom gör. Orkar ärligt talat inte gräva idet. 

så länge jag står på antidepressiva så fungerar jag i vardagen. 

Jag har tjugo års erfarenhet i mitt yrke men lär mig fortfarande ständigt nya saker. Det finns så otroligt mycket kunskap i världen att ingen kan lära sig allt, ens inom sin egen lilla nisch.

Men jag förstår att du inte orkar. Det borde inte vara ditt jobb utan psykiatrikerns.
  • Anonym (Sister)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-31 07:34:49 följande:

Varför bry sig om det står en diagnos? Hur ofta har det betydelse i praktiken?

Helt ärligt så känns det ju som om dom i vården ser att man har en sån diagnos så blir man sämre behandlad
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 07:56:45 följande:
    Helt ärligt så känns det ju som om dom i vården ser att man har en sån diagnos så blir man sämre behandlad
    Jag har en psykiatrisk diagnos. Men upplever inte att jag fått dålig behandling av det... Ska in och få några mer snart antagligen.

Jag kan själv inte se den diagnosen om jag går in på 1177. En gång har en läkare nämnt det. Men då hade han sett det indirekt. Han letade specifikt.

Hur väl syns sådana diagnoser för sjukhuspersonal?
Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med