• Anonym (Sister)

Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med

Träffat en psykiatriker som ställt 2 diagnoser. En av dessa kan jag inte alls känna igen mig i och när jag frågade vad hen grundade det diagnosen på så gav hon exempel. Och då sa jag att det fanns förklaringar som jag hänvisade till istället. 
    hon verkade inte köpa mina förklaringar utan säger att vi ser på saken olika. 

ska man bara godta diagnoser så? kan inte alls känna igen mig i detta och känner att min självkänsla påverkas av diagnosen hen ställt. 

vill ju gärna inte göra en stor grej av detta. Så förslag att kontakta patient nämnden osv känns inte aktuellt.

tankar någon?

• Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med
  • Anonym (Sister)

Sen föreslog hon att jag skulle testa att gå på något aktivitets-stålle för att ha något att göra om dagarna. Jag förklarade att jag tror inte det är ett ställe för mig att vara på då jag känner mig helt fel-placerad på ett sånt ställe. Jag mår inte alls bra av att vara bland andra människor som är sjuka inom psykisk ohälsa. Det får mig bara att känna mig ännu sjukare. Den miljön passar inte riktigt mig. Men ok, jag tänkte jag ger det en chans, och lyssnar på henne som är överläkare och tydligen ska veta vad som är bäst. Själv föreslog jag att jag kanske kan gå och hälsa på på jobbet, börja med det. Men då menade hon på att jag tänker allt eller inget, att jag var väldigt svartvit i mitt tänk - att jag inte ville gå på daglig aktivitet men att hälsa på på jobbet. ok. 

sagt, och gjort! Jag gick dit, till den dagliga verksamheten.  Och det var precis som jag misstänkte. Inget ställe för mig. Folk som gick dit trodde jag var en ny bland personalen 😳🙈😄 Flera trodde jag hade börjat jobba där 🤣
    Mådde verkligen inget bra av att gå dit - folk som pratade om missbruk, självmord, sjukersättning osv..ärligt så kände jag att det inte var en miljö för mig. Det var nån som ville frälsa mig, och en annan berättade att hon hade vandrade pinnar som husdjur? jag kände mig helt lost av att hänga där. 
    stod ut i 3 veckor sen fick jag nog! 

så jag började hälsa på på jobbet. Och det var ju absolut helt rätt! 

• Anonym (Sister)
    Soryu skrev 2025-01-31 14:11:35 följande:

Jag är psykiater. Tyvärr finns det många oskickliga psykiatriker som ställer diagnoser väldigt lättvindigt. En borderline/EIPS-diagnos måste inte nödvändigtvis föregås av en strukturerad utredning, men man behöver ju ha ganska mycket på fötterna för att ställa diagnosen på ett säkert sätt ändå. Som någon annan här sa (som också var psykiater, tror jag?) används den diagnosen lite som en slaskdiagnos av vissa kollegor.

En sådan diagnos, och också de flesta andra psykiatriska diagnoser, tycker jag bör ställas i dialog med patienten, så att man på ett pedagogiskt sätt kan motivera varför man ställer diagnosen och vad behandlingsplanen är. Att få en diagnos uppfattas ju av många patienter som en stor sak, som en stämpel i pannan som talar om för en att man är en sådan här person. Dessutom fungerar det på ett liknande sätt för oss som arbetar inom psykiatrin, och vissa diagnoser kan leda till att viss personal ger ett sämre bemötande osv. Så av de här skälen behöver man vara väldigt noggrann med detta. Detta verkar ju ha brustit väldigt mycket i ditt fall TS, och utifrån din berättelse saknas också hållpunkter för den diagnosen.

Sen när det gäller vilken annan diagnos som skulle kunna vara lämplig tycker jag det är bättre att inte spekulera. Det är klart att man skulle kunna tänka sig ADHD eller vad som helst, men jag tycker inte att man som patient bör fundera för mycket på detta själv utan det är bättre då att försöka hitta en duktig psykiater om man kan.

Slutligen är frågan om självmordstankar inget konstigt alls i mötet med en psykiater. Varje gång man som psykiater träffar en patient måste man göra en bedömning av självmordsrisken hos patienten, och i den bedömningen ingår det för det mesta att ställa just den frågan. Sen kan frågan ställas på olika sätt, med olika finkänslighet och olika sorters inramning, och är man mer erfaren som psykiater eller känner en patient väl kanske man inte alltid behöver ställa frågan uttryckligen. Men att frågan ställs är ingenting märkligt i sig, utan tvärtom kan man ju förvänta sig att den frågan bör ställas i någon form nästan alltid vid ett nytt läkarbesök inom psykiatrin.

Tack för din input :)
    Det känns som om om jag skulle ifrågasätta diagnosen ännu mer så skulle det bara skapa konflikt mellan oss och jag skulle verkligen ses som en person med personlighetsstörning. Vid nåt tillfälle första gången jag tog upp det så sa hon att vi kan ju ta bort den. Minns att jag inte svarade på det utan vi pratade vidare. Sen såg jag på 1177 att den var kvar.
    Jag tänker att om hon tar bort den så kommer hon säkert skriva nåt i journalen om att jag tagit illa vid mig och att det skulle framkomma att jag liksom forcerat att få bort den, om du förstår hur jag tänker.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 14:25:37 följande:

Sen föreslog hon att jag skulle testa att gå på något aktivitets-stålle för att ha något att göra om dagarna. Jag förklarade att jag tror inte det är ett ställe för mig att vara på då jag känner mig helt fel-placerad på ett sånt ställe. Jag mår inte alls bra av att vara bland andra människor som är sjuka inom psykisk ohälsa. Det får mig bara att känna mig ännu sjukare. Den miljön passar inte riktigt mig. Men ok, jag tänkte jag ger det en chans, och lyssnar på henne som är överläkare och tydligen ska veta vad som är bäst. Själv föreslog jag att jag kanske kan gå och hälsa på på jobbet, börja med det. Men då menade hon på att jag tänker allt eller inget, att jag var väldigt svartvit i mitt tänk - att jag inte ville gå på daglig aktivitet men att hälsa på på jobbet. ok. 

sagt, och gjort! Jag gick dit, till den dagliga verksamheten.  Och det var precis som jag misstänkte. Inget ställe för mig. Folk som gick dit trodde jag var en ny bland personalen 😳🙈😄 Flera trodde jag hade börjat jobba där 🤣
    Mådde verkligen inget bra av att gå dit - folk som pratade om missbruk, självmord, sjukersättning osv..ärligt så kände jag att det inte var en miljö för mig. Det var nån som ville frälsa mig, och en annan berättade att hon hade vandrade pinnar som husdjur? jag kände mig helt lost av att hänga där. 
    stod ut i 3 veckor sen fick jag nog! 

så jag började hälsa på på jobbet. Och det var ju absolut helt rätt! 

Det verkar som att personkemin mellan er två verkligen inte funkar. Hon förstår inte dig och du förstår inte henne. 

Jag tror att du skulle ha enormt mycket att vinna på att byta läkare. 
  • Anonym (Sister)
    Anonym (Livia) skrev 2025-01-31 14:43:44 följande:
    Det verkar som att personkemin mellan er två verkligen inte funkar. Hon förstår inte dig och du förstår inte henne. 

Jag tror att du skulle ha enormt mycket att vinna på att byta läkare. 
    Jag sa till henne att det känns som hon inte förstår mig. Så menade hon på att det ör vanligt att känna sig missförstådd vid personlighetsstörning 😳🤦?♀️
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 14:46:19 följande:
    Jag sa till henne att det känns som hon inte förstår mig. Så menade hon på att det ör vanligt att känna sig missförstådd vid personlighetsstörning 😳🤦?♀️
    Brukar du känna dig missförstådd av andra än den här psykiatern?
  • Anonym (Sister)

Nä, aldrig! 🤷?♀️

• Anonym (Sister)

Däremot kan man ju såklart ibland känna att folk kanske inte alltid förstår vad det innebär att lida mycket av ångest och utmattning. Men det är ju inget jag kräver helller att folk ska förstå. Men inte så att jag känner mig missförstådd överlag. Tycker snarare tvärtom, att jag ör väldig tydlig i mitt sätt att kommunicera. Men det är klart man börjar fundera när hon tolkar mig så fel. Hon om
    npgon borde väl förstå lite bättre kan man tycka. Läkaren jag hade innan henne var ju helt grym på att kommunicera med mig. Kände mig aldrig som en besvärlig patient. Känns som läkarbytet verkligen har påverkat mig väldigt mycket. Man är i en sån känslig situation och så tänker man att en överläkare borde ju ha koll på saker och ting osv? men istället har ju verkligen blivit osäker på mig själv. läskigt när jag tänker efter. Tror också att när man mår dåligt och är så skör så blir det lätt att man liksom sätter nån övertro på en överläkare sådär. I min värld så kan dom allt och vet bäst, typ. Svårt att förklara liksom.

• Anonym (Lyssna på magkänslan)

Hej! 

Tycker att du ska lyssna på magkänslan. Jag har varit sjuk i 9 år i utmattningssyndrom och haft så många olika läkare. Alla har sina teorier och sina preferenser på mediciner osv. Att en läkare säger att du har Borderline behöver inte alls betyda att du har det. Om du inte tror att du har det så är det antagligen så. 

Angående ADHD så kan man ha det och ändå klara skolan, studera på universitet osv. Men vissa har fördomar om detta. Även läkare. Sedan ser man ju inte på betygen hur mycket jobb det varit bakom dem heller. 

Jag har fått diagnoserna autism och ADHD och jag la otroligt mycket tid i skolan och fick ändå VG i snitt. Om man inte vetat att jag ägnade hela min vakna tid åt skolan hade man nog tyckt att det inte var några problem. När jag studerade på universitetet ledde det till utmattningssyndrom, men jag blev ändå godkänd på kurserna tills jag insjuknade. Men man ser ju inte i betygen hur mycket jag fick kämpa för dem. 

Jag har hört så mycket som inte stämmer in på mig av läkare. Som till exempel att jag skulle ha psykoser, vara deprimerad osv. Men jag känner inte igen mig alls. Det var en läkare som sa att om man har sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter och alltid är trött så är man deprimerad. Då var jag ordentligt utmattad. Men jag ville leva, såg fram emot saker, osv. Psykoser är kanske svårt att veta själv om man har, men jag ser inga tecken på det och ingen bland mina bekanta gör det heller. 

En annan läkare sa innan jag fick min ADHD-diagnos att hon inte trodde att jag hade ADHD. Hon sa att man fick dålig koncentration om man hade problem i relationer (har en släkting som jag berättade om och den släktingen är väldigt elak mot mig.) Det köpte jag inte då jag har haft koncentrationssvårigheter så länge jag kan minnas, förskolepedagogerna uppmärksammade det, osv. 

• Anonym (Sister)
    Anonym (Lyssna på magkänslan) skrev 2025-01-31 15:46:59 följande:

Hej! 

Tycker att du ska lyssna på magkänslan. Jag har varit sjuk i 9 år i utmattningssyndrom och haft så många olika läkare. Alla har sina teorier och sina preferenser på mediciner osv. Att en läkare säger att du har Borderline behöver inte alls betyda att du har det. Om du inte tror att du har det så är det antagligen så. 

Angående ADHD så kan man ha det och ändå klara skolan, studera på universitet osv. Men vissa har fördomar om detta. Även läkare. Sedan ser man ju inte på betygen hur mycket jobb det varit bakom dem heller. 

Jag har fått diagnoserna autism och ADHD och jag la otroligt mycket tid i skolan och fick ändå VG i snitt. Om man inte vetat att jag ägnade hela min vakna tid åt skolan hade man nog tyckt att det inte var några problem. När jag studerade på universitetet ledde det till utmattningssyndrom, men jag blev ändå godkänd på kurserna tills jag insjuknade. Men man ser ju inte i betygen hur mycket jag fick kämpa för dem. 

Jag har hört så mycket som inte stämmer in på mig av läkare. Som till exempel att jag skulle ha psykoser, vara deprimerad osv. Men jag känner inte igen mig alls. Det var en läkare som sa att om man har sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter och alltid är trött så är man deprimerad. Då var jag ordentligt utmattad. Men jag ville leva, såg fram emot saker, osv. Psykoser är kanske svårt att veta själv om man har, men jag ser inga tecken på det och ingen bland mina bekanta gör det heller. 

En annan läkare sa innan jag fick min ADHD-diagnos att hon inte trodde att jag hade ADHD. Hon sa att man fick dålig koncentration om man hade problem i relationer (har en släkting som jag berättade om och den släktingen är väldigt elak mot mig.) Det köpte jag inte då jag har haft koncentrationssvårigheter så länge jag kan minnas, förskolepedagogerna uppmärksammade det, osv. 

Ja du, det låter som en rejäl röra alltihopa. 

Tror polletten trillade ner jag jag skulle sätta in en antidepressi medicin. Jag sa till henne att jag får väldigt mycket biverkningar och främst ökad ångest som i sin tur gav flertalet kroppsliga symtom. När jag försökte förklara det för henne när jag var mitt i det så menade hon på att det var min egna ångest, som jag tydligen ökade på genom mitt sätt att tänka?ok tänkte jag, jag är tydligen helt oförmögen att inse själv vad som är vad, den slutsatsen drog jag. Sen efter den medicinen så slutade jag med dom och den ångesten hon påtalade beridde på mig själv och inte medicinen försvann, det var då jag insåg att hon vet ju inte vad hon pratar om! Eller snarare hon lyssnar ju inte på mig eller snarare hon tror inte på mig. Hon har sina egna föreställningar om hur saker och ting är. Hon tar ju inte in det jag säger alls.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 15:20:29 följande:

Nä, aldrig! 🤷?♀️

Det är ju verkligen läge att be om en annan läkare. Hon verkar ju inte kunna hjälpa dig alls, eller?

Om du behöver motivera läkarbytet så säg att ni är en dålig matchning och har svårt att förstå varandra. D.v.s. gör det till att det handlar om kombinationen av er två. Då slipper du det jobbiga med att kritisera henne personligen.
Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med