• Anonym (Sister)

Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med

Träffat en psykiatriker som ställt 2 diagnoser. En av dessa kan jag inte alls känna igen mig i och när jag frågade vad hen grundade det diagnosen på så gav hon exempel. Och då sa jag att det fanns förklaringar som jag hänvisade till istället. 
    hon verkade inte köpa mina förklaringar utan säger att vi ser på saken olika. 

ska man bara godta diagnoser så? kan inte alls känna igen mig i detta och känner att min självkänsla påverkas av diagnosen hen ställt. 

vill ju gärna inte göra en stor grej av detta. Så förslag att kontakta patient nämnden osv känns inte aktuellt.

tankar någon?

• Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med
  • Anonym (Johu)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 21:28:20 följande:
    Det var väl 2 psykiatriker på ett sjukhus som nyligen blev avstängda pga sådant beteende. Där patienter spelat in deras samtal.
    Oj, det hade jag missat! Gräsligt. Psykiatern jag pratar om blev kritiserad av IVO för bland annat bemötande men också undermåligt arbete generellt. Och har som sagt inte heller jobbet kvar. 
  • Anonym (Öka)
    Det var väl 2 psykiatriker på ett sjukhus som nyligen blev avstängda pga sådant beteende. Där patienter spelat in deras samtal.
    Ja, men det var väl på grund av oempatiskt beteende , inte nödvändigtvis för att de satt fel diagnoser 
  • Anonym (Öka)
    Ja, men det var väl på grund av oempatiskt beteende , inte nödvändigtvis för att de satt fel diagnoser
  • Anonym (veli)

har du gjort en diagnosutredning så har du fått svara på en massa frågor i en blankett.

Frågorna är slumpvis och har vissa inriktningar.

Diagnoser ställs delvis utifrån de svar du gett, så om du gjort testet är det ingen godtycklig gissning från psykiaterns sida

• Anonym (Johu)
    Anonym (Hurså) skrev 2025-01-31 21:32:37 följande:

Det verkar som om det här med empatisk förmåga hos läkare diskuteras av några här.

Om jag vore patient skulle jag inte vilja få en empatisk doktor. 
    Jag vill ha en kompetent läkare som inte ställer diagnos utefter vad jag som patient önskar.  

Man kan tolka ordet oempatisk lite olika. Den läkare jag pratar om fick inte kritik för att hon lät bli att gulla med patienten utan för att ha varit direkt elak och otrevlig mot både patienten och mig som anhörig. Upprepade gånger. 
  • Anonym (Hurså)
    Anonym (Johu) skrev 2025-01-31 21:54:50 följande:
    Man kan tolka ordet oempatisk lite olika. Den läkare jag pratar om fick inte kritik för att hon lät bli att gulla med patienten utan för att ha varit direkt elak och otrevlig mot både patienten och mig som anhörig. Upprepade gånger. 
    Empati handlar om att kunna sätta sig in i en annan människas situation.

Att utrycka sig olämpligt är något helt annat
  • Anonym (M)
    Soryu skrev 2025-01-31 14:11:35 följande:

Jag är psykiater. Tyvärr finns det många oskickliga psykiatriker som ställer diagnoser väldigt lättvindigt. En borderline/EIPS-diagnos måste inte nödvändigtvis föregås av en strukturerad utredning, men man behöver ju ha ganska mycket på fötterna för att ställa diagnosen på ett säkert sätt ändå. Som någon annan här sa (som också var psykiater, tror jag?) används den diagnosen lite som en slaskdiagnos av vissa kollegor.

En sådan diagnos, och också de flesta andra psykiatriska diagnoser, tycker jag bör ställas i dialog med patienten, så att man på ett pedagogiskt sätt kan motivera varför man ställer diagnosen och vad behandlingsplanen är. Att få en diagnos uppfattas ju av många patienter som en stor sak, som en stämpel i pannan som talar om för en att man är en sådan här person. Dessutom fungerar det på ett liknande sätt för oss som arbetar inom psykiatrin, och vissa diagnoser kan leda till att viss personal ger ett sämre bemötande osv. Så av de här skälen behöver man vara väldigt noggrann med detta. Detta verkar ju ha brustit väldigt mycket i ditt fall TS, och utifrån din berättelse saknas också hållpunkter för den diagnosen.

Sen när det gäller vilken annan diagnos som skulle kunna vara lämplig tycker jag det är bättre att inte spekulera. Det är klart att man skulle kunna tänka sig ADHD eller vad som helst, men jag tycker inte att man som patient bör fundera för mycket på detta själv utan det är bättre då att försöka hitta en duktig psykiater om man kan.

Slutligen är frågan om självmordstankar inget konstigt alls i mötet med en psykiater. Varje gång man som psykiater träffar en patient måste man göra en bedömning av självmordsrisken hos patienten, och i den bedömningen ingår det för det mesta att ställa just den frågan. Sen kan frågan ställas på olika sätt, med olika finkänslighet och olika sorters inramning, och är man mer erfaren som psykiater eller känner en patient väl kanske man inte alltid behöver ställa frågan uttryckligen. Men att frågan ställs är ingenting märkligt i sig, utan tvärtom kan man ju förvänta sig att den frågan bör ställas i någon form nästan alltid vid ett nytt läkarbesök inom psykiatrin.

Så ni är du psykiatern. Du byter yrke och utbildning många gånger här på familjeliv.... 
  • Anonym (Johu)
    Anonym (Hurså) skrev 2025-01-31 22:04:12 följande:
    Empati handlar om att kunna sätta sig in i en annan människas situation.

Att utrycka sig olämpligt är något helt annat
    Du missförstod sammanhanget, tror jag. Men det var en väldigt OT grej så det är inte hela världen. Jag ska inte spamma tråden mer nu. :)
  • Soryu
    Anonym (M) skrev 2025-01-31 22:05:44 följande:
    Så ni är du psykiatern. Du byter yrke och utbildning många gånger här på familjeliv.... 
    Haha nej. Jag är psykiater och forskare. Du kan försöka hitta något ställe där jag påstått någonting annat men det kommer du inte att göra.
  • Anonym (M)
    Soryu skrev 2025-01-31 23:57:30 följande:
    Haha nej. Jag är psykiater och forskare. Du kan försöka hitta något ställe där jag påstått någonting annat men det kommer du inte att göra.
    Ja, jag sa ju att du hade bytt yrke. Forskare nu också. Jaja, undrar vad det blir imorgon.  
  • Anonym (Sister)
    Anonym (veli) skrev 2025-01-31 21:44:57 följande:

har du gjort en diagnosutredning så har du fått svara på en massa frågor i en blankett.

Frågorna är slumpvis och har vissa inriktningar.

Diagnoser ställs delvis utifrån de svar du gett, så om du gjort testet är det ingen godtycklig gissning från psykiaterns sida

Har aldrig svarat på några frågor.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Livia)
    Anonym (M) skrev 2025-02-01 00:03:08 följande:
    Ja, jag sa ju att du hade bytt yrke. Forskare nu också. Jaja, undrar vad det blir imorgon.  
    Det ena utesluter inte det andra.

För att forska behöver man först utbilda sig inom ämnet man ska forska på. Ska man forska inom psykiatri så är det en bra utgångspunkt att vara psykiater.

slf.se/rad-och-stod/forskning-och-innovation/forska-som-lakare/
  • Soryu
    Anonym (Livia) skrev 2025-02-01 10:07:43 följande:
    Det ena utesluter inte det andra.

För att forska behöver man först utbilda sig inom ämnet man ska forska på. Ska man forska inom psykiatri så är det en bra utgångspunkt att vara psykiater.

slf.se/rad-och-stod/forskning-och-innovation/forska-som-lakare/
    Ja precis. Det är ju inte särskilt ovanligt at läkare också är forskare.

Anonyma M, har du någon invändning mot något av det jag skrev i mitt långa svar till TS? För det blir ju ganska märkligt att du ska hålla på och misstänkliggöra mig när jag engagerar mig för att försöka hjälpa en främling som verkar ha haft oturen att få träffa en psykiater som hon inte känner sig förstådd av.
Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med