• Anonym (Sister)

Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med

Träffat en psykiatriker som ställt 2 diagnoser. En av dessa kan jag inte alls känna igen mig i och när jag frågade vad hen grundade det diagnosen på så gav hon exempel. Och då sa jag att det fanns förklaringar som jag hänvisade till istället. 
    hon verkade inte köpa mina förklaringar utan säger att vi ser på saken olika. 

ska man bara godta diagnoser så? kan inte alls känna igen mig i detta och känner att min självkänsla påverkas av diagnosen hen ställt. 

vill ju gärna inte göra en stor grej av detta. Så förslag att kontakta patient nämnden osv känns inte aktuellt.

tankar någon?

• Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med
  • Kvittning
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 07:56:45 följande:
    Helt ärligt så känns det ju som om dom i vården ser att man har en sån diagnos så blir man sämre behandlad
    Förstår att det är kämpgt men tror inte du kommer komma någonstans med den läkare du har. 

Se till att byta. Gå via en annan vårdcentral så behöver du inte förklara dig för nuvarande ställe utan börja på nytt hos en annan. Skulle gissa att om du kommer till någon annan och berättar om din upplevelse så kommer de att ta dig på allvar och inte sätta någon diagnos utan utredning. 
  • mammabitch

Tyvärr så sätts diagnoser inom psykiatrin ofta genom bedömarens 8läkarens ) uppfattning då det inte finns så bra  objektiva sätt att bedöma psykisk ohälsa.

Dock ska INTE en vårdcentralsläkare sätta permanenta psykiatriska diagnoser utan att ordentlig utredning görs (skattningsskalor, psykologbedömning) och jag tycker att du ska ifrågasätta det!

Man kan definitivt klara av även en högre utbildning med ADHD - allt är en fråga om svårighetsgrad och övriga inre och yttre resurser.

• Lönnsirap
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 07:30:47 följande:

Som någon skrev ovan, dom har ju 5 års ut old ing så dom vet väl vad dom gör. Orkar ärligt talat inte gräva idet. 

så länge jag står på antidepressiva så fungerar jag i vardagen. 

Självklart får man, och bör vara skeptisk till olika diagnoser OM de känns helt fel. Speciellt om sättet de sattes på var slarvigt och utan speciellt mycket underlag.

Detta är dock inte samma sak som att lägga tid och energi på att få rätt, utan känner du att det just nu fungerar behöver du väl inte bry dig så mycket.

Läkare ÄR olika bra, och personligen tycker jag det säger något om någons kompetens, när den byter ut utmattningssyndrom mot borderline. Av vilket syfte? Erbjöds något speciellt, eller varför?
  • Anonym (Aco)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:42:40 följande:
    Det känns ju bara som du vill bekräfta läkarens diagnos. Spelar ju ingen roll vad jag säger.  Helt fine med mig.
    Nej, Jag skriver att det är helt fel att inte fråga om självmordstankar. Du verkar kränkt över att ha fått frågan, men att ställa den frågan är oerhört viktigt.
  • EpicF
    Anonym (Aco) skrev 2025-01-31 12:04:53 följande:
    Nej, Jag skriver att det är helt fel att inte fråga om självmordstankar. Du verkar kränkt över att ha fått frågan, men att ställa den frågan är oerhört viktigt.
    Precis. Det är en fråga som ska ställas, oavsett om patienten visar tendense eller inte. Snudd på tjänstefel om den inte ställs. 

Jag tror många får för sig att de som har självmordstankar och/eller begår självmord måste vara deprimerade och nere. Men der är så fel. Många kan utåt sätt vara glada och livfulla men ändå inte orka. 
  • Anonym (Sister)
    Lönnsirap skrev 2025-01-31 10:54:56 följande:
    Självklart får man, och bör vara skeptisk till olika diagnoser OM de känns helt fel. Speciellt om sättet de sattes på var slarvigt och utan speciellt mycket underlag.

Detta är dock inte samma sak som att lägga tid och energi på att få rätt, utan känner du att det just nu fungerar behöver du väl inte bry dig så mycket.

Läkare ÄR olika bra, och personligen tycker jag det säger något om någons kompetens, när den byter ut utmattningssyndrom mot borderline. Av vilket syfte? Erbjöds något speciellt, eller varför?
    När jag frågade henne så tyckte hon det vara bättre att det stod så på intyget ifall Fk skulle krångla? sa hon Första gången jag tog upp det. Har aldrig haft problem med Försäkringskassan ens. 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Aco) skrev 2025-01-31 12:04:53 följande:
    Fast borde de inte fråga om man tänker på självmord innan de frågar hur man tänker på självmord?

Jag skulle själv ha blivit rätt förvirrad av frågan som TS fick. Jag skulle undrat om läkaren dragit förhastade slutsatser, blandat ihop mig med en annan patient eller om hen försökte manipulera mig till att "erkänna" att jag hade självmordstankar. Inget av det är särskilt förtroendeingivande. 
  • Anonym (Sister)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 13:02:22 följande:
    När jag frågade henne så tyckte hon det vara bättre att det stod så på intyget ifall Fk skulle krångla? sa hon Första gången jag tog upp det. Har aldrig haft problem med Försäkringskassan ens. 
    när jag sen frågade igen så hänvisade hon till att jag har väldigt starka känslor. Ja, jag har stark ångest! Men jag kan inte hålla med om att jag har andra starka känslor? har ex inte provlem med ilska, inga beteende problem och inga andra starka känslor som skulle ta sig uttryck på nåt udda sätt, förutom just min ångest som finns för i bakgrunden hela tiden?men när jag äter antidepp så minimerad min ångest jättemycket.
  • Anonym (Sister)
    Anonym (Livia) skrev 2025-01-31 13:11:10 följande:
    Fast borde de inte fråga om man tänker på självmord innan de frågar hur man tänker på självmord?

Jag skulle själv ha blivit rätt förvirrad av frågan som TS fick. Jag skulle undrat om läkaren dragit förhastade slutsatser, blandat ihop mig med en annan patient eller om hen försökte manipulera mig till att "erkänna" att jag hade självmordstankar. Inget av det är särskilt förtroendeingivande. 
    När hon började prata om det så blev jag helt ärligt talat helt ställd! Har inte på något sätt gett uttryck för att vara suicidal. Min gamla läkare som jag haft innan och som slutat har aldrig känt behov av att fråga något sånt om mig. Jag blev verkligen helt överrumplad. Förstår att hon måste och ska ställa frågan men ändå.. kändes helt fel när hon frågade mig bara.
  • mammabitch
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 13:02:22 följande:
    Låter jättekonstigt, en personlighetsstörning är knappast underlag för sjukskrivning då det inte är ett sjukdomstillstånd.
Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med