• Anonym (Sister)

Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med

Träffat en psykiatriker som ställt 2 diagnoser. En av dessa kan jag inte alls känna igen mig i och när jag frågade vad hen grundade det diagnosen på så gav hon exempel. Och då sa jag att det fanns förklaringar som jag hänvisade till istället. 
    hon verkade inte köpa mina förklaringar utan säger att vi ser på saken olika. 

ska man bara godta diagnoser så? kan inte alls känna igen mig i detta och känner att min självkänsla påverkas av diagnosen hen ställt. 

vill ju gärna inte göra en stor grej av detta. Så förslag att kontakta patient nämnden osv känns inte aktuellt.

tankar någon?

• Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med
  • Anonym (Sister)
    Anonym (Johu) skrev 2025-01-30 22:13:24 följande:

Gå till en psykiater till och be om ett andra utlåtande. Det blir fel ibland. Även läkare är mäniskor. 

Ber jag om att få byta då kommer hon få det till att det är typiskt tecken på typ borderline, att man inte kommer överens med läkaren och vill byta? så då bekräftar jag bara hennes tes 🤦?♀️
  • Anonym (Utredning?)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:01:59 följande:

Hon satte Gad och bidiagnos borderline. 

kam verkligen inte känns igen alla i den 😂
    aldrig själv skadat, aldrig varit suicidal, har inga problem i relationer eller att funka med andra människor, tvärtom snarare, att jag skulle pendla i humöret som är ett av kriterierna stämmer öht, har inte en rädsla för att bli övergiven heller, aldrig använt droger eller har problem med starka känslor. Däremot gick jag in i väggen för länge sen och det utlöste en stressreaktion som i sin tur gjorde att jag fick väldigt mycket ångest. Och det tog hårt på min hjärna. 

borderline är väl en diagnos som sätts emellanåt väldigt lättvindigt. Autism låter ju nästan mer rimligt i sådana fall. Så det skulle behövas en rejäl utredning. 
  • Anonym (Sister)
    Anonym (Utredning?) skrev 2025-01-30 22:23:40 följande:
     borderline är väl en diagnos som sätts emellanåt väldigt lättvindigt. Autism låter ju nästan mer rimligt i sådana fall. Så det skulle behövas en rejäl utredning. 
    Vad är mina tecken på autism, i mitt fall?
  • Anonym (Sister)

Den stör jag mig nåt fruktansvärt när hon frågar mig: vad har du för tankar om självmord? jag blev heeelt paff!! Aldrig nämnt något om att jag skulle vara suicidal! Däremot var jag där och då helt desperat för jag mådde så dåligt av medicinen? men absolut inga tankar på att ta mitt liv! 

detts i sin tur gör ju att man började fundera.. vad menar hon egentlige ? Borde jag ha såna tankar? Helt galet! Då man aldrig haft såna intentionen och hon liksom nästan vill plantera in den typen av tänk..

• Anonym (Utredning?)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:25:57 följande:
    Vad är mina tecken på autism, i mitt fall?
    Behöver inte vara det. Men det är vanligt med utmattningssyndrom och ångest vid autism. Svårigheter att sortera intryck kan också vara ett sådant tecken. Inom ADHD kan detta vara ett resultat. Handlar ju om att man kämpar så tills man slutligen går sönder och så blir man utbränd. Sedan behöver det absolut inte vara så. Men skulle ju tippa mer på något sådant än borderline iaf. Men jag är inte läkare 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:20:57 följande:
    Ber jag om att få byta då kommer hon få det till att det är typiskt tecken på typ borderline, att man inte kommer överens med läkaren och vill byta? så då bekräftar jag bara hennes tes 🤦?♀️
    Byter du så spelar det ingen roll vad hon tycker!

Hon kommer inte anteckna i journalen att du bytt och att det är ett tecken på borderline. Det är din egen oro, släpp det och tänk inte på henne. 

Sen är borderline en slaskdiagnos. Om kvinnor och män har samma beteende och symtom så får killar en annan eller ingen diagnos, medan beteendet ses som sjukt hos kvinnor och de får oftare denna diagnos. 

Om man lever i en relation med någon som utsätter en för psykisk misshandel där man gång på gång triggas tex , så riskerar man bli felaktigt diagnosticerad med borderline innan man inser att ens beteende är svar på en skadlig miljö.
  • Anonym (Aco)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:29:25 följande:

Den stör jag mig nåt fruktansvärt när hon frågar mig: vad har du för tankar om självmord? jag blev heeelt paff!! Aldrig nämnt något om att jag skulle vara suicidal! Däremot var jag där och då helt desperat för jag mådde så dåligt av medicinen? men absolut inga tankar på att ta mitt liv! 

detts i sin tur gör ju att man började fundera.. vad menar hon egentlige ? Borde jag ha såna tankar? Helt galet! Då man aldrig haft såna intentionen och hon liksom nästan vill plantera in den typen av tänk..

Självmordstankar är något som alltid tas upp vid psykisk ohälsa.
  • Anonym (Sister)
    Anonym (Utredning?) skrev 2025-01-30 22:29:26 följande:
    Behöver inte vara det. Men det är vanligt med utmattningssyndrom och ångest vid autism. Svårigheter att sortera intryck kan också vara ett sådant tecken. Inom ADHD kan detta vara ett resultat. Handlar ju om att man kämpar så tills man slutligen går sönder och så blir man utbränd. Sedan behöver det absolut inte vara så. Men skulle ju tippa mer på något sådant än borderline iaf. Men jag är inte läkare 

Ja, jag har själv vart inne på att jag kanske har odiagnos ADHD .. det var ju inne på tidigt men det negligerade dom direkt pga att jag klarat skolan utan problem! 

jag läste en del om ADHD och kände att mkt stämde in men samtidigt kände jag att den tyoen av medicin kan ge ångest och då tänkte jag att det kanske inte är något för mig? då jag helt klart känner att mitt huvud måste ta medicin för att funka. Men som sagt, dom avfärdade adhd typ direkt?

• Anonym (Sister)
    Anonym (Aco) skrev 2025-01-30 22:32:26 följande:
    Självmordstankar är något som alltid tas upp vid psykisk ohälsa.

Jo absolut, det är jag med på! 

men jag hade en annan läkare innan som jag hade kontakt med men som slutade. Och jag och han har aldrig diskuterat det då det aldrig behövts eftersom jag aldrig visat sådana tendenser. 

• Anonym (Sister)

vill ju varken ha ADHD eller borderline som diagnoser men ADHD kan jag ju åtminstone känna igen mig i. Borderline däremot känns helt främmande. 

Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med