• Anonym (Sister)

Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med

Träffat en psykiatriker som ställt 2 diagnoser. En av dessa kan jag inte alls känna igen mig i och när jag frågade vad hen grundade det diagnosen på så gav hon exempel. Och då sa jag att det fanns förklaringar som jag hänvisade till istället. 
    hon verkade inte köpa mina förklaringar utan säger att vi ser på saken olika. 

ska man bara godta diagnoser så? kan inte alls känna igen mig i detta och känner att min självkänsla påverkas av diagnosen hen ställt. 

vill ju gärna inte göra en stor grej av detta. Så förslag att kontakta patient nämnden osv känns inte aktuellt.

tankar någon?

• Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med
  • Anonym (Aco)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:35:12 följande:

Jo absolut, det är jag med på! 

men jag hade en annan läkare innan som jag hade kontakt med men som slutade. Och jag och han har aldrig diskuterat det då det aldrig behövts eftersom jag aldrig visat sådana tendenser. 

Fast då gjorde han fel. Det är jätteviktigt att ta upp det. Dessutom behöver man inte "visa tendenser". Folk kan verka hur glada som helst och ändå gå runt med självmordstankar.
  • Anonym (Utredning?)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:32:38 följande:

Ja, jag har själv vart inne på att jag kanske har odiagnos ADHD .. det var ju inne på tidigt men det negligerade dom direkt pga att jag klarat skolan utan problem! 

jag läste en del om ADHD och kände att mkt stämde in men samtidigt kände jag att den tyoen av medicin kan ge ångest och då tänkte jag att det kanske inte är något för mig? då jag helt klart känner att mitt huvud måste ta medicin för att funka. Men som sagt, dom avfärdade adhd typ direkt?

Rätt vanligt att flickor inte upptäcks. Väldigt många kvinnor som klarat av skolan och även universitetet men som har ett kaos utöver det. Kampen om vardagssaker, prioritera, komma ihåg eller vilja svårigheter man nu har. Det är vanligt med ångest då och utbrändhet. Sedan är jag ingen läkare och kan absolut inte sätta diagnos på folk. Men som någon annan också sa borderline är en slaskdiagnos. Däremot finns det som en familj av diagnoser som överlappar. Typ autism, ADHD och borderline, bipolär sjukdom brukar räknas som liknande symtom. 
  • Anonym (Sister)
    Anonym (Aco) skrev 2025-01-30 22:39:05 följande:
    Fast då gjorde han fel. Det är jätteviktigt att ta upp det. Dessutom behöver man inte "visa tendenser". Folk kan verka hur glada som helst och ändå gå runt med självmordstankar.
    Det känns ju bara som du vill bekräfta läkarens diagnos. Spelar ju ingen roll vad jag säger.  Helt fine med mig.
  • EpicF
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 21:37:47 följande:

Det har inte gjorts någon utredning. 

Hur har du då fått diagnosen? 

För att ställa en diagnos behöver man göra en utredning. I denna ingår bla annat samtal, tester etc. Tester och ammat beror på vad för utredning man gör. Men utan utredning ställs ingen diagnos. 
  • EpicF
    Anonym (Aco) skrev 2025-01-30 21:41:52 följande:
    Beror på vad de misstänker. Vissa diagnoser kräver endast samtal. Varför uppsökte du en psykiatriker?
    Ett samtal är också en tyg av utredning. Och som du säger så kan det vara det enaste som ska till. Dock brukar det normalt sätt vara mer än ett samtal. 
  • EpicF
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-30 21:49:13 följande:

Jag gick till en psykolog en gång som var väldigt fördomsfull. Hon hade fel i det mesta. Min ptsd blev misstänkt autism t.ex. Så man kan råka ut för inkompetenta vårdutövare. Men du har rätt till en second opinion.

Har du lust att berätta vilken diagnos det handlar om? Neuropsykiatrisk?

En psykolog är inte detsamma som en psykiatriker. En psykiatern är det som gör NPF-utredningar bla. 

Och ja, ptsd kan säkert i mångas ögon likna på autism. Speciellt psykologer kan ta fel där. 
  • EpicF
    Anonym (Hurså) skrev 2025-01-30 21:50:14 följande:
    För vissa diagnoser behövs ingen utredning. En erfaren psykiatriker kan rätt snart ställa dessa diagnoser utefter samtal iakttagelser från andra vårdgivare. 
    Vilket också är en typ av utredning.  En utredning behöver inte bara stor och omfattande, som många tycks tro. 
  • EpicF
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:01:59 följande:

Hon satte Gad och bidiagnos borderline. 

kam verkligen inte känns igen alla i den 😂
    aldrig själv skadat, aldrig varit suicidal, har inga problem i relationer eller att funka med andra människor, tvärtom snarare, att jag skulle pendla i humöret som är ett av kriterierna stämmer öht, har inte en rädsla för att bli övergiven heller, aldrig använt droger eller har problem med starka känslor. Däremot gick jag in i väggen för länge sen och det utlöste en stressreaktion som i sin tur gjorde att jag fick väldigt mycket ångest. Och det tog hårt på min hjärna. 

Då är nog iallfall GAD rätt diagnos. 
  • EpicF
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:20:57 följande:
    Ber jag om att få byta då kommer hon få det till att det är typiskt tecken på typ borderline, att man inte kommer överens med läkaren och vill byta? så då bekräftar jag bara hennes tes 🤦?♀️
    Du har rätt till en second opinion, men du väljer självklart självklart om du vill ha det eller inte. 
  • EpicF
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:32:38 följande:

Ja, jag har själv vart inne på att jag kanske har odiagnos ADHD .. det var ju inne på tidigt men det negligerade dom direkt pga att jag klarat skolan utan problem! 

jag läste en del om ADHD och kände att mkt stämde in men samtidigt kände jag att den tyoen av medicin kan ge ångest och då tänkte jag att det kanske inte är något för mig? då jag helt klart känner att mitt huvud måste ta medicin för att funka. Men som sagt, dom avfärdade adhd typ direkt?

Då rekommenderar jag sig faktiskt att göra en NPF-utredning privat. Även om du skulle ha ADHD så är inte läkemedel det första som sätts in. Men du kan få verktyg som gör att du kan hantera saker bättre. 

Man kan klara av skolan trots ADHD. 
Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med