• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (Rätt sjukt)
    molly50 skrev 2025-02-17 17:11:38 följande:
    Det jag vet är att de aldrig skulle skjuta mot ett springande djur om det råder minsta osäkerhet kring om de kan träffa eller ej.
    De vill inte riskera att skadeskjuta djuret.
    Så jag vet inte heller om han verkligen skulle ha valt att skjuta mot vissa och skona andra.
    Men vi vet inte heller hur det såg ut i korridoren och hur många som var där.
    Så därför så tycker jag att det är bättre att vänta på att utredningen blir klar.
    Om jag förstår dig rätt så bekräftar du nu återigen det jag skrev.

Och du håller med mig när jag säger att jag är övertygad att dina två vänner som är jägare intygar att det jag skriver med mycket stor sannolikhet kan förmodas stämma med verkligheten.

Det jag skriver är alltså inte spekulationer.

De som lyckas inbilla sig själva att skytten skulle vara kapabel att välja ut och skona vissa mål, de sysslar uppenbart med egna spekulationer.
    Jag tror du liksom de flesta håller med om att syftet med dessa spekulationer är nog tyvärr både både mörkt och grumligt...
  • molly50
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-17 20:17:31 följande:

Och du håller med mig när jag säger att jag är övertygad att dina två vänner som är jägare intygar att det jag skriver med mycket stor sannolikhet kan förmodas stämma med verkligheten.

De som lyckas inbilla sig själva att skytten skulle vara kapabel att välja ut och skona vissa mål, de sysslar uppenbart med egna spekulationer.
    Jag tror du liksom de flesta håller med om att syftet med dessa spekulationer är nog tyvärr både både mörkt och grumligt...
    Och jag säger att jag tycker vi ska vänta tills utredningen är klar.
  • Anonym (Fff)
    molly50 skrev 2025-02-17 20:32:31 följande:
    Stopp för diskussionen alltså?
  • molly50
    Anonym (Fff) skrev 2025-02-17 21:08:37 följande:
    Stopp för diskussionen alltså?
    Ja,jag tycker att man ska lyssna på det polisen säger och inte spekulera för mycket.
    Även om jag vet att det lätt blir så.
    Dessutom så finns det väl inte så mycket mer att säga om man är överens,även om man uttrycker sig på olika sätt.
  • Anonym (Ballan Apansson)
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-17 20:17:31 följande:

Ja, frågan är hur GM ska ha kunnat välja ut offter när det är fullkomligt kaos med skrikande människor som rör sig åt olika håll, rökbomber och tjutande brandlarm.
  • Anonym (Fff)
    molly50 skrev 2025-02-17 21:14:01 följande:
    Ja,jag tycker att man ska lyssna på det polisen säger och inte spekulera för mycket.
    Även om jag vet att det lätt blir så.
    Dessutom så finns det väl inte så mycket mer att säga om man är överens,även om man uttrycker sig på olika sätt.
    Förvisso helt sant.
  • Anonym (Rätt sjukt)
    molly50 skrev 2025-02-17 20:32:31 följande:
    Ja, vi är eniga om detta.

Det jag skriver är att det inte finns någon grund för spekulationer gällande att skytten skulle valt ut vissa mål och valt att skona vissa andra. Spekulationer i den riktningen saknar grund, bl a pga det jag har beskrivit.

De som ägnar sig åt att sprida sådana spekulationer måste ha mörka och grumliga syften.

Jag hoppas som du att utredningen ska kunna bringa klarhet i så mycket som möjligt. Men tyvärr tror jag inte det kommer vara möjligt att klarlägga allt. Den som bäst skulle kunna klarlägga är avliden.
  • molly50
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-18 09:10:29 följande:
    Ja, vi är eniga om detta.

Det jag skriver är att det inte finns någon grund för spekulationer gällande att skytten skulle valt ut vissa mål och valt att skona vissa andra. Spekulationer i den riktningen saknar grund, bl a pga det jag har beskrivit.

De som ägnar sig åt att sprida sådana spekulationer måste ha mörka och grumliga syften.

Jag hoppas som du att utredningen ska kunna bringa klarhet i så mycket som möjligt. Men tyvärr tror jag inte det kommer vara möjligt att klarlägga allt. Den som bäst skulle kunna klarlägga är avliden.
    Ja,det håller jag med dig om helt och fullt.

Ja,det är det jag menar. Vi får kanske aldrig ett fullständigt svar när GM själv är död.
  • Anonym (Ballan Apansson)
    molly50 skrev 2025-02-18 09:16:21 följande:
    Ja,det håller jag med dig om helt och fullt.

Ja,det är det jag menar. Vi får kanske aldrig ett fullständigt svar när GM själv är död.
    Så är det. Vi kommer aldrig få riktigt reda på hur det egentligen var.
  • Anonym (Rätt sjukt)
    Anonym (Ballan Apansson) skrev 2025-02-19 00:10:23 följande:
    Så är det. Vi kommer aldrig få riktigt reda på hur det egentligen var.
    Men vi kan med sannolikhet som gränsar till visshet konstatera att skytten i det här fallet och under dessa omständigheter inte kunde vara kapabel lyckas med att välja ut och träffa vissa mål men samtidigt med precision lyckas skona vissa mål.
Svar på tråden Skolskjutning