• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (ABC)
    molly50 skrev 2025-02-16 21:24:04 följande:
    Precis. Och risken är att vi aldrig får veta.
    Det polisen har fått fram är att offren verkar vara slumpmässigt utvalda och då är det ju svårt att veta motivet.
    Verkar som om att vi inte kommer att få veta.
  • molly50
    Anonym (ABC) skrev 2025-02-16 21:27:04 följande:
    Verkar som om att vi inte kommer att få veta.
    Nej,den risken finns.
  • Anonym (Ballan Apansson)

Senaste verkar vara att GM besökt en kyrka inärheten av hemmet vid ett flertal tillfällen och att han då burit på ett gitarrfodral.

• Anonym (Rätt sjukt)
    molly50 skrev 2025-02-15 22:44:12 följande:
    Alla är väl identifierade,som jag förstår det.
    Men alla har väl inte namngivits.
    De verkar också vara av olika nationaliteter,även om de många av dem var invandrare.
    Och fler kvinnor än män.
    En stor majoritet av de som befann sig på platsen var invandrare och en majoritet var kvinnor.
    Det förklarar på ett självklart sätt och med allra största sannolikhet det statistiska utfallet. 
  • Anonym (Rätt sjukt)

Det är svårt för en skytt att med skjutvapen lyckas träffa rörliga mål. Att träffa människor i rörelse är mycket svårt, särskilt svårt att träffa mål eller människor som rör sig oregelbundet och på ett oförutsägbart sätt, så som t ex panikslagna människor.
    All militär forskning, all historisk rapportering från verkliga händelser, och all utbildning är samstämmiga gällande dessa fakta.

I det aktuella fallet avlossade skytten väldigt många skott, vilket är den huvudsakliga förklaringen till att han lyckades med sin avsikt att träffa ett så stort antal människor. 
    Men att skytten i det här fallet, i den situationen och med avlossande av väldigt många skott, skulle ha haft en förmåga att kunna välja ut vissa mål, och som vissa påstår välja ut och "skona" vissa andra mål, är sannolikt en praktisk omöjlighet.

Det är helt enkelt med allra största sannolikhet fullkomligt orimligt.

• molly50
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-17 10:50:42 följande:
    En stor majoritet av de som befann sig på platsen var invandrare och en majoritet var kvinnor.
    Det förklarar på ett självklart sätt och med allra största sannolikhet det statistiska utfallet. 
    Så kan det förstås vara. Men det har också framkommit att han var rädd för att bli utan inkomst då han fick avslag på aktivitetsstödet från FK då han var inskriven på Risbergskas komvux med stor frånvaro samt att han blev av med det ekonomiska stödet från soc.
    Man kan spekulera hur mycket som helst,men de som antagligen vet bäst är nog ändå polisen.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mnv9d0/rickard-anderssons-samtal-med-arbetsformedlingen-utrryckte-oro-och-radsla
  • Anonym (Rätt sjukt)
    molly50 skrev 2025-02-17 13:04:51 följande:
    Nu förstår jag inte dina svar och påståenden i samband med att du citerar mitt inlägg?

Så kan det förstås vara
    Du säger "Så kan det förstås vara", menar du då att det skulle råda något som helst tvivel om majoriteten av människorna på plats verkligen var invandrare eller svenskar? Om där fanns fler kvinnor än män på platsen?

Har du vetskap så du kan avgöra hur t ex kvinnor respektive män lyckades fly eller skydda sig vid tillfället? Hur reagerade invandrare respektive svenskar i situationen? Kan människors sätt att reagera, hur vissa på ett bättre och snabbare sätt lyckades uppfatta faran och lyckades fly eller skydda sig, bedömer du det möjligt att sådana faktorer i hög utsträckning kan påverka utfallet gällande vilka som blir träffade eller inte träffade?

Men det har också framkommit att han var rädd för att bli utan inkomst då han fick avslag på aktivitetsstödet från FK då han var inskriven på Risbergskas komvux med stor frånvaro samt att han blev av med det ekonomiska stödet från soc.
    Jag har väl inte skrivit något om detta?
    Men om du vill framhålla att skytten vid tillfället kände oro och rädsla, eller på annat sätt också hade fokus på något annat än att sikta och skjuta, så kan jag lova dig att det då är ännu svårare, ännu mer orimligt, för en skytt att klara av att träffa målen och ännu svårare att i det ögonblicket med precision klara att välja ut vissa av målen och som försökt påstås "skona" vissa mål.

Man kan spekulera hur mycket som helst,men de som antagligen vet bäst är nog ändå polisen.
    På vad sätt menar du att något i det jag skriver skulle vara att jag spekulerar?
    Jag har bara försökt förklara så att okunniga och de som saknar erfarenhet ska ha en möjlighet förstå hur det i verkligheten förhåller sig.

Det är nog extremt få i tråden, sannolikt inte någon enda, som har erfarenhet av att skjuta med dessa typer av vapen och lyckas med urskiljning och precision träffa rörliga mål och skona vissa mål när samtliga mål rör sig på ett oförutsett och panikartat sätt.
    Jag tror t ex inte att du Molly har någon liknande erfarenhet?
    Om någon enda i tråden har verklig kompetens och erfarenhet gällande det jag beskriver, från någon liknande situation, så är jag övertygad att den medlemmen kan verifiera det jag skriver. Det är inga spekulationer.
  • molly50
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-17 14:41:13 följande:
    Nu förstår jag inte dina svar och påståenden i samband med att du citerar mitt inlägg?

Så kan det förstås vara
    Du säger "Så kan det förstås vara", menar du då att det skulle råda något som helst tvivel om majoriteten av människorna på plats verkligen var invandrare eller svenskar? Om där fanns fler kvinnor än män på platsen?

Har du vetskap så du kan avgöra hur t ex kvinnor respektive män lyckades fly eller skydda sig vid tillfället? Hur reagerade invandrare respektive svenskar i situationen? Kan människors sätt att reagera, hur vissa på ett bättre och snabbare sätt lyckades uppfatta faran och lyckades fly eller skydda sig, bedömer du det möjligt att sådana faktorer i hög utsträckning kan påverka utfallet gällande vilka som blir träffade eller inte träffade?

Men det har också framkommit att han var rädd för att bli utan inkomst då han fick avslag på aktivitetsstödet från FK då han var inskriven på Risbergskas komvux med stor frånvaro samt att han blev av med det ekonomiska stödet från soc.
    Jag har väl inte skrivit något om detta?
    Men om du vill framhålla att skytten vid tillfället kände oro och rädsla, eller på annat sätt också hade fokus på något annat än att sikta och skjuta, så kan jag lova dig att det då är ännu svårare, ännu mer orimligt, för en skytt att klara av att träffa målen och ännu svårare att i det ögonblicket med precision klara att välja ut vissa av målen och som försökt påstås "skona" vissa mål.

På vad sätt menar du att något i det jag skriver skulle vara att jag spekulerar?
    Jag har bara försökt förklara så att okunniga och de som saknar erfarenhet ska ha en möjlighet förstå hur det i verkligheten förhåller sig.

Det är nog extremt få i tråden, sannolikt inte någon enda, som har erfarenhet av att skjuta med dessa typer av vapen och lyckas med urskiljning och precision träffa rörliga mål och skona vissa mål när samtliga mål rör sig på ett oförutsett och panikartat sätt.
    Jag tror t ex inte att du Molly har någon liknande erfarenhet?
    Om någon enda i tråden har verklig kompetens och erfarenhet gällande det jag beskriver, från någon liknande situation, så är jag övertygad att den medlemmen kan verifiera det jag skriver. Det är inga spekulationer.
    Eftersom du besvarade mitt inlägg med att många va de skjutna var invandrare så trodde jag att du spekulerade.
    Om så inte var fallet så ber jag om ursäkt.

Nej,jag har själv ingen erfarenhet av skjutvapen. Men har två personer i min närhet som har det då båda jagar.
    Att det går att träffa djur och människor i rörelse går det ju inte att säga emot.
    Däremot så kan jag inte svara på om han har valt ut vissa och skonat andra,som det har sagts.
    Det som vi vet är ju att man hittade ett antal tomma magasin och tomhylsor vilket ju talar för att han kan ha skjutit urskillningslöst omkring sig.
    Men vi får kanske veta mer när utredningen är klar.
  • Anonym (Rätt sjukt)
    molly50 skrev 2025-02-17 16:32:15 följande:
    Eftersom du besvarade mitt inlägg med att många va de skjutna var invandrare så trodde jag att du spekulerade.
    Om så inte var fallet så ber jag om ursäkt.

Nej,jag har själv ingen erfarenhet av skjutvapen. Men har två personer i min närhet som har det då båda jagar.
    Att det går att träffa djur och människor i rörelse går det ju inte att säga emot.
    Däremot så kan jag inte svara på om han har valt ut vissa och skonat andra,som det har sagts.
    Det som vi vet är ju att man hittade ett antal tomma magasin och tomhylsor vilket ju talar för att han kan ha skjutit urskillningslöst omkring sig.
    Men vi får kanske veta mer när utredningen är klar.
    Om jag förstår dig rätt så bekräftar du nu det jag skrev.

Och jag är övertygad att dina två vänner som är jägare intygar att det jag skriver med mycket stor sannolikhet kan förmodas stämma med verkligheten.

Jag vågar vara övertygad om att dina två jägare kan intyga att i samband med att sådana mängder skott avlossas i flera olika riktningar, mot många olika rörliga mål, som i full panik rör sig på ett för skytten helt oförutsägbart sätt, så är det inte rimligt, med hög sannolikhet snarare fullkomligt omöjligt, att välja att träffa vissa utvalda mål men samtidigt välja att med precision lyckas skona vissa andra utvalda mål.

Jag tror inte ens att fulltränade militära skyttar i de mest effektiva krigsförband skulle kunna garantera någon sådan precision.
    Ingen av oss tror nog att den aktuella gärningsmannen har någon kompetens som skulle kunna vara i närheten av de mest vältränade militärer.

Jag tror att de flesta skulle instämma i att sådan precision finns nog bara i fantasin, typ i påhittade actionfilmer.
  • molly50
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-17 16:59:34 följande:
    Om jag förstår dig rätt så bekräftar du nu det jag skrev.

Och jag är övertygad att dina två vänner som är jägare intygar att det jag skriver med mycket stor sannolikhet kan förmodas stämma med verkligheten.

Jag vågar vara övertygad om att dina två jägare kan intyga att i samband med att sådana mängder skott avlossas i flera olika riktningar, mot många olika rörliga mål, som i full panik rör sig på ett för skytten helt oförutsägbart sätt, så är det inte rimligt, med hög sannolikhet snarare fullkomligt omöjligt, att välja att träffa vissa utvalda mål men samtidigt välja att med precision lyckas skona vissa andra utvalda mål.

Jag tror inte ens att fulltränade militära skyttar i de mest effektiva krigsförband skulle kunna garantera någon sådan precision.
    Ingen av oss tror nog att den aktuella gärningsmannen har någon kompetens som skulle kunna vara i närheten av de mest vältränade militärer.

Jag tror att de flesta skulle instämma i att sådan precision finns nog bara i fantasin, typ i påhittade actionfilmer.
    Det jag vet är att de aldrig skulle skjuta mot ett springande djur om det råder minsta osäkerhet kring om de kan träffa eller ej.
    De vill inte riskera att skadeskjuta djuret.
    Så jag vet inte heller om han verkligen skulle ha valt att skjuta mot vissa och skona andra.
    Men vi vet inte heller hur det såg ut i korridoren och hur många som var där.
    Så därför så tycker jag att det är bättre att vänta på att utredningen blir klar.
Svar på tråden Skolskjutning