• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (Sunt förnuft)
    molly50 skrev 2025-02-13 19:02:54 följande:
    Det vet vi inget om så det ska vi nog vara försiktiga med att uttala oss om.
    Nej, vi behöver inte alls vara försiktiga med att konstatera att han reste mycket och att det var dyra resor som en stor majoritet av oss vanliga svenskar inte har råd med.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    AndreaBD skrev 2025-02-13 19:04:12 följande:
    Jag försvarar inte honom alls. Jo, jag tror att det psykiskt sjukdom, efter att ha läst boken av Gellert Tamas. Där beskriver han nämligen hur galen han var - i perioder, under ganska många år. Han var ju inlagd i psykiatrin långt innan allt detta, flera gånger när han hade psykotiska skov. Han har nog många diagnoser - autism, och kanske flera personlighetsstörningar. Men det viktiga är ju - mer psykisk sjuk än psykotisk kan man inte bli. Och kombinationen med autism är inte heller bra.

Jag trycker på att han är andra generationens invandrare, eftersom hela hans självbild kretsade runt det. Han kände sig som invandrare, och var helt fixerad på att han såg ut som en invandrare. Han har i alla fall upplevt det så att han var utfryst och mobbad hela sin barndom pga hans utländska utseende. Hans pappa var Schweizare förresten, så det var inte bara mamman. Och ja, han såg utländsk ut, helt-svart hår och mörka ögon. Hans hat på invandrare uppstod ur självhat. Och det är inte riktigt samma sak som någon som ser sig själv som bättre och invandrarna som sämre. 
    Jo, du försvarar honom visst. Och du ger mig inte svar på mitt fråga. Vilken psykisk sjukdom gör någon till rasist?

Läs bara vad du skriver. Det finns hur många människor som helst som känner sig annorlunda på ett eller annat sätt i dagens Sverige men ingen tar ett vapen, går till närmaste skolan och börjar skjuta folk för det.

Vad annars skulle du säga då om en palestinsk kille som levt hela sitt liv under en fruktansvärd ockupation där han och hans familj dagligen atackeras och förtrycks, deras hem rivs ner gång på gång, hans små systrar dödas och en dag får han nog. Han är nu så pass psykiskt påverkad av allting att han tar en kniv, går in i närmaste butik och börjar döda folk. Har du lika stor förståelse för honom som du visar här för Lasermannen? 
  • Anonym (SA)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 19:34:48 följande:
    Det är inte helt riktigt. En person med psykisk störning kan nekas vapenlicens om deras hälsotillstånd bedöms göra dem olämpliga att inneha skjutvapen. Enligt svensk vapenlag har läkare skyldighet att anmäla patienter som av medicinska skäl inte bör ha vapen, exempelvis vid svår depression, psykos, personlighetsstörningar eller missbruk. Bedömningen baseras inte enbart på diagnosen utan också på faktorer som sjukdomsinsikt och behandlingseffekt.

En persons medicinska lämplighet att inneha vapen bedöms främst av läkare enligt vapenlagen. Om en läkare anser att en patient av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen, exempelvis på grund av psykisk ohälsa, missbruk, demens eller andra medicinska tillstånd, ska detta omedelbart anmälas till Polismyndigheten. Bedömningen kan baseras på risk för missbruk av vapnet, hot mot andra eller självrisk.
    Det spelar ingen roll om personen ifråga inte har haft läkarkontakt.
  • molly50
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 19:34:48 följande:
    Det är inte helt riktigt. En person med psykisk störning kan nekas vapenlicens om deras hälsotillstånd bedöms göra dem olämpliga att inneha skjutvapen. Enligt svensk vapenlag har läkare skyldighet att anmäla patienter som av medicinska skäl inte bör ha vapen, exempelvis vid svår depression, psykos, personlighetsstörningar eller missbruk. Bedömningen baseras inte enbart på diagnosen utan också på faktorer som sjukdomsinsikt och behandlingseffekt.

En persons medicinska lämplighet att inneha vapen bedöms främst av läkare enligt vapenlagen. Om en läkare anser att en patient av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen, exempelvis på grund av psykisk ohälsa, missbruk, demens eller andra medicinska tillstånd, ska detta omedelbart anmälas till Polismyndigheten. Bedömningen kan baseras på risk för missbruk av vapnet, hot mot andra eller självrisk.
    Eftersom jag har två personer i min närhet som har vapenlicens så vet jag att de inte har behövt genomgå någon undersökning av sin psykiska hälsa.
    Att man ska ha varit laglydig och skötsam stämmer däremot.
    Och det kan ju Rickard Andersson ha varit när han ansökte om licensen.
    Så det görs ingen undersökning av den mentala hälsan för att få vapenlicens.
    Däremot så görs en sökning i belastningsregistret.
    Och läkare har anmälningsplikt gentemot personer som anses olämpliga att inneha skjutvapen.
  • molly50
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 19:37:55 följande:
    Nej, vi behöver inte alls vara försiktiga med att konstatera att han reste mycket och att det var dyra resor som en stor majoritet av oss vanliga svenskar inte har råd med.
    Jag tycker att man överhuvudtaget ska vara försiktig med att uttala sig om saker man inte vet något om.
    Därav att jag väljer att inte uttala mig varken om hans ekonomiska status eller om hans motiv till dådet.
  • Anonym (?)
    molly50 skrev 2025-02-13 21:28:49 följande:
    Jag tycker att man överhuvudtaget ska vara försiktig med att uttala sig om saker man inte vet något om.
    Därav att jag väljer att inte uttala mig varken om hans ekonomiska status eller om hans motiv till dådet.
    Det spekuleras redan om än det ena och det andra, där har du helt rätt.
    Jag avvaktar och ser vad polisen kommer fram till. En sådan händelse med sådant intresse från media lär pressa fram allt som polisen och utredare kan komma fram till.
    Alternativet - ett nytt Palme-mord, ingen utpekad mördare ( jo , i detta fallet) inget motiv ...
    Är nog rätt stor press på polisen nu skulle jag tro. Och vi ska nog låta dem arbeta ifred.
  • Anonym (Ballan Apansson)

Vi behöver en diskussion om svensk medias ansvar och agerande i detta.

En TV-kanal menar att dådet är rasistiskt utan att ha ett enda bevis för det.
    En stor tidning tar kontakt med GM:s pappa.

Osv.

Bedrövligt.

• AndreaBD
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 18:29:57 följande:
    Du förstår inte. Inom socialtjänsten jobbar även undersköterskor och folk som jobbar inom vård. Det var inga socialsekreterare, sådana dom avgör om man får socialbidrag eller inte.
    Så kan det vara. Men menar du nu att polisen inte förstår detta? Uppgiften kom från polisen om jag inte minns helt fel.
  • AndreaBD
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 19:53:06 följande:
    Jo, du försvarar honom visst. Och du ger mig inte svar på mitt fråga. Vilken psykisk sjukdom gör någon till rasist?

Läs bara vad du skriver. Det finns hur många människor som helst som känner sig annorlunda på ett eller annat sätt i dagens Sverige men ingen tar ett vapen, går till närmaste skolan och börjar skjuta folk för det.

Vad annars skulle du säga då om en palestinsk kille som levt hela sitt liv under en fruktansvärd ockupation där han och hans familj dagligen atackeras och förtrycks, deras hem rivs ner gång på gång, hans små systrar dödas och en dag får han nog. Han är nu så pass psykiskt påverkad av allting att han tar en kniv, går in i närmaste butik och börjar döda folk. Har du lika stor förståelse för honom som du visar här för Lasermannen? 
    Om jag säger att jag inte försvarar honom, så gör jag inte det, eftersom det ju här krävs en avsikt. Och jag har inte för avsikt att försvara honom.

Och jag uttalar mig inte alls om om det är RIMLIGT att han kände så. Självklart är det inte rimligt. Men han var ju också psykiskt sjuk.

Jag visste att det var du redan innan du pratade ockupation. Och jag har inte förståelse för varken lasermannen eller palestinska terorrister. Jag bara förklarar bakgrunden. 
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2025-02-13 22:12:30 följande:
    Det spekuleras redan om än det ena och det andra, där har du helt rätt.
    Jag avvaktar och ser vad polisen kommer fram till. En sådan händelse med sådant intresse från media lär pressa fram allt som polisen och utredare kan komma fram till.
    Alternativet - ett nytt Palme-mord, ingen utpekad mördare ( jo , i detta fallet) inget motiv ...
    Är nog rätt stor press på polisen nu skulle jag tro. Och vi ska nog låta dem arbeta ifred.
    Ja,precis. Och polisen har ju varit tydliga med att de vill att man ska lyssna på dem och inte sprida en massa spekulationer.
Svar på tråden Skolskjutning