AndreaBD skrev 2025-02-13 19:04:12 följande:
Jag försvarar inte honom alls. Jo, jag tror att det psykiskt sjukdom, efter att ha läst boken av Gellert Tamas. Där beskriver han nämligen hur galen han var - i perioder, under ganska många år. Han var ju inlagd i psykiatrin långt innan allt detta, flera gånger när han hade psykotiska skov. Han har nog många diagnoser - autism, och kanske flera personlighetsstörningar. Men det viktiga är ju - mer psykisk sjuk än psykotisk kan man inte bli. Och kombinationen med autism är inte heller bra.
Jag trycker på att han är andra generationens invandrare, eftersom hela hans självbild kretsade runt det. Han kände sig som invandrare, och var helt fixerad på att han såg ut som en invandrare. Han har i alla fall upplevt det så att han var utfryst och mobbad hela sin barndom pga hans utländska utseende. Hans pappa var Schweizare förresten, så det var inte bara mamman. Och ja, han såg utländsk ut, helt-svart hår och mörka ögon. Hans hat på invandrare uppstod ur självhat. Och det är inte riktigt samma sak som någon som ser sig själv som bättre och invandrarna som sämre.
Jo, du försvarar honom visst. Och du ger mig inte svar på mitt fråga. Vilken psykisk sjukdom gör någon till rasist?
Läs bara vad du skriver. Det finns hur många människor som helst som känner sig annorlunda på ett eller annat sätt i dagens Sverige men ingen tar ett vapen, går till närmaste skolan och börjar skjuta folk för det.
Vad annars skulle du säga då om en palestinsk kille som levt hela sitt liv under en fruktansvärd ockupation där han och hans familj dagligen atackeras och förtrycks, deras hem rivs ner gång på gång, hans små systrar dödas och en dag får han nog. Han är nu så pass psykiskt påverkad av allting att han tar en kniv, går in i närmaste butik och börjar döda folk. Har du lika stor förståelse för honom som du visar här för Lasermannen?