• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (Jim)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 14:55:47 följande:
    Ja. Det var ju mycket märkligt. Det låter inte som att han levde i misär och var desperat, snarare tvärtom. Jag själv har jobbat hela mitt liv men har inte råd med att åka på semester utomlands.  Jag tror inte alls att hans motiv skulle vara hämnd mot socialtjänsten. Han hade uppenbarligen pengar och lurade soc.
    Det är ju inte helt osannolikt att han skulle ha någon form av vapenaffärer. Med tillhörande kommunikation (som han gjort sig av med), polisen kanske ska göra en djupdykning på dark web. Vad kan det annars vara, knarkaffärer förstås? Någon verksamhet under radarn.
  • Anonym (Jim)

Är det någon som vet vad vapnen kostade?

• molly50
    Anonym (Jim) skrev 2025-02-13 13:27:48 följande:

Gärningsmannen hade ingen inkomst, men ändå så hade han råd att resa överallt och råd att köpa dyra vapen. Jag antar att han hade en verksamhet vid sidan om med tillhörande kommunikation som han gjorde sig av med innan han begick dådet.

Han fick tydligen en del hjälp av sina föräldrar,som jag har förstått det.
  • Anonym (rubb)
    Anonym (Jim) skrev 2025-02-13 15:10:44 följande:

Är det någon som vet vad vapnen kostade?

Ganska prick noll när man väl har införskaffat dem.

Han skaffade sina licenser mellan åren 2011-2014. Långt innan han började nolltaxera.

De fyra redovisade vapnen kostar idag runt 40000+ tillsammans, nya, vid en snabb koll på nätet.

Köper du dem begagnade kommer du ned till 20000-25000 för alla fyra.
  • Anonym (rubb)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 14:47:32 följande:
    Dina åsikter luktar högerextremism. 
    Och vilka är dessa mina "åsikter" menar du?
  • Anonym (Jim)
    molly50 skrev 2025-02-13 15:14:38 följande:
    Men ändå tillräckligt för att han inte skulle bli hemlös? (Plus åka på semestrar) Det är ganska många slantar, de kanske var förmögna förvisso.
  • Anonym (Jim)
    Anonym (rubb) skrev 2025-02-13 15:19:32 följande:
    Ganska prick noll när man väl har införskaffat dem.

Han skaffade sina licenser mellan åren 2011-2014. Långt innan han började nolltaxera.

De fyra redovisade vapnen kostar idag runt 40000+ tillsammans, nya, vid en snabb koll på nätet.

Köper du dem begagnade kommer du ned till 20000-25000 för alla fyra.
    Han hade väl det inte så fett även när han hade en inkomst heller som jag förstår.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    molly50 skrev 2025-02-13 15:14:38 följande:
    Han levde lyxlivet i alla fall. 
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Jim) skrev 2025-02-13 15:10:07 följande:
    Det är ju inte helt osannolikt att han skulle ha någon form av vapenaffärer. Med tillhörande kommunikation (som han gjort sig av med), polisen kanske ska göra en djupdykning på dark web. Vad kan det annars vara, knarkaffärer förstås? Någon verksamhet under radarn.
    Ja, det är osannolikt att föräldrarna skulle betala för alla dessa lyxresor. Bilder som läckt ut visar att han rest bla till Italien, Malta, Thailand, USA och Jamaica.
  • AndreaBD
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-12 17:52:00 följande:
    John Ausonius, känd som "Lasermannen", kan betraktas som en terrorist baserat på hans högerextrema motiv och systematiska attacker mot invandrare i Sverige. Han sköt elva personer och valde sina offer baserat på deras utländska bakgrund. Hans handlingar har kopplats till högerextrem ideologi, vilket ofta är en central aspekt av terrorism.Terrorism definieras ofta som våldshandlingar för att sprida rädsla och främja politiska eller ideologiska mål. Ausonius attacker kan därför ses som högerextrem terrorism. Men juridiskt rubricerades inte det som terrorism. 
    Dåligt exempel för en svensk dock, då båda hans föräldrar är invandrare. 

Dessutom uppstod hans högerextremism också ur pyskisk sjukdom, precis som han på Gotland. Och även Mangs. Fast Mangs kan vara den mest politiskt motiverade. 
Svar på tråden Skolskjutning