-
Att inte ha bekostat Nato i den omfattning man borde ha gjort, och mest bara skrattat åt USA när de tagit upp både det och sagt att europa ska satsa på sitt eget försvar, tror jag har varit droppen från amerikansk sida. Nog är nog.Cheers skrev 2025-03-23 15:05:59 följande:Jo där har du förstås rätt. Man räknade med USA. Även om Europa också stått för både stort ekonomiskt och militärt stöd samt sanktioner, som dock inte tycks ha bitit nämnvärt. Men man hade förstås inte tänkt sig att USA skulle gå över till fiendesidan. -
Rysslands invasion av Georgia?Padirac skrev 2025-03-23 15:24:07 följande:Det är bara trump som försöker normalisera relationen med Putin efter att Ryssland skickat gröna gubbar och ryska vapen för att ockupera Krim och Donbass.
Den reset med Ryssland det normalt refereras till är mars 2009.
The Russian reset was an attempt by the Obama administration to improve relations between the United States and Russia in 2009?2013.
Det vet väl alla att det inte fungerade, Ryssland ser troligen vänskapliga ömsesidiga relationer som en svaghet de kan utnyttja. Det är ett arv från moskvarikets mongoliska maktstrukturer som funnits med från det att moskvarikets grundades som undersåtar till mongolerna.
Att Trump och Vance tror att de ska kunna göra om det resten av världen redan försökt och misslyckats med beror kanske på deras oförstånd eller att det finns något annat de tjänar på det
www.politifact.com/factchecks/2016/jul/03/tom-cotton/tom-cotton-hillary-clinton-pushed-reset-russia-mon/ -
Men oj, ska vi beakta Kina som god eller ond nu då?
Kina överväger att bidra till den fredsbevarande styrka som planeras för att upprätthålla fred i Ukraina. Det uppger diplomatiska källor inom EU för tyska Welt.
omni.se/kallor-kina-overvager-att-skicka-trupper-till-ukraina/a/Jb41o8 -
Ingen aning hur det skulle fungerat, det vet man bara efteråt. Men de som inte ansåg det skulle fungera borde ju steppat upp och gjort något annorlunda då, eller hur?Anonym (Trötter) skrev 2025-03-23 17:30:07 följande:Ukraina skrev under för fred 1994 med UK, USA och Ryssland i Budapestuppgörelsen.
"Länderna som skrev under utlovade försäkran om säkerhet i samband med att Belarus, Kazakstan och Ukraina anslöts till icke-spridningsavtalet. Försäkran bestod bland annat i att kärnvapenmakterna inte skulle använda våld mot eller hota Ukrainas, Kazakstans och Belarus territoriella integritet eller politiska självständighet."
-- Wikipedia
Tycker du att skrivna avtal verkar fungera när man ändå bryter dem när man vill?
Hur tror du att ditt skrivna avtal 2022 som du pratar om skulle ha skilt sig mot det som skrevs 1994? -
Tycker du verkligen to "screw" oversätts att krossa?Anonym (Steve) skrev 2025-03-23 15:01:55 följande:Trump har ju uttalat sig med att han har fått för sig att eu startades för att krossa usa. Det är ju absurt
-
Vi kan bara ge en ny reset button till Ryssland.Padirac skrev 2025-03-23 18:40:48 följande:Det visar att den av Trump och Vance föreslagna vägen är provad och funnen att inte fungera.
Precis vad Zelenskyy sa i ovala rummet då han blev påhoppad av de som försöker skynda på 'den ryska freden' innan Rysslands ekonomi skadas för mycket..
'Den ryska freden' innebär terror, våldtäkter, tortyr, massmord och nedmontering av det ukrainska samhället till en rysk lydstat och utrotning av det ukrainska folket.
-
Detta är vad Trump sa, det handlar om handelstullarna (som EU har mot USA):AndreaBD skrev 2025-03-23 18:35:57 följande:Ja, det är absurd."They don't accept our cars, they don't accept essentially our farm products. They use all sorts of reasons why not, and we accept everything from them, and we have about a $300bn (£237bn) deficit with the European Union."
He added: "The European Union, it was formed in order to screw the United States.
news.sky.com/story/donald-trump-says-eu-was-formed-to-screw-the-united-states-and-threatens-25-tariffs-13317606 -
Men dessa tullar börjar ju inte med Trump. EU har länge haft tullar på amerikanska varor. Dvs den som importerar till EU betalar tullen och lägger den på försäljningspriset inom EU med följd att amerikanska varorna blir dyrare än inhemska, och säljer mindre.AndreaBD skrev 2025-03-24 10:23:03 följande:Jag är ingen expert på handel, men jag vet att det inköparen som betalar tull-avgifterna. Om jag köper något från t.ex. Kina så får jag betala tull. Och inom EU betalar man inte det. Så, om Trump lägger på tull så är det amerikanerna som köper sakerna som betalar tullen. Visst, försäljaren kan ju då känna sig tvungen att sänka priset för att det annars inte kommer att finnas intresse av varorna. Visserligen. Men det kan de inte alltid göra.
Och självklart har inte EU grundats för att jävlas med USA. Det är inget konstigt med att man börjar skapa avtal med sina grannländer. Men det är förstås ett typiskt exempel på att Trump ser sig själv och sitt land som centrum i världen. Övriga länder räknas inte. -
Kanske inte, men de som skrev #1100 och #1112 måste korrigeras med påpekanden att det handlade om just handelstullar. Annars är det bara desinformation.Cheers skrev 2025-03-24 15:41:19 följande:Trumps tullar lär ju i vart fall inte skapa fred i Ukraina. Läs trådstarten. -
Det tror jag inte jag har läst att han sagt heller.AndreaBD skrev 2025-03-24 15:56:39 följande:Poängen är: Det har alltid funnits tullar. Redan på 1800-talet har det funnits tullar. Jag är inte säker på detaljerna när man går ännu längre tillbaka, men jag tror det fanns redan på medeltiden. Och då inte mellan kontinenter utan även mellan städer. Det är ju inget nytt.
Så, självklart kan Trump också införa tullar. Men då ska han inte låtsas att det är något konstigt som bara Europa har. OCH han måste tänka på hur det påverkar USAs ekonomi. Det är ju inte säkert att det bara är positivt.