Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Fred i Ukraina

Zelensky tycker inte att europa ska ha en plats vid förhandlingsbordet, Zelensky anser tydligen att han ska förhandla för hela europas räkning.

President Zelenskyj blev även tillfrågad om hur han ser på oron i Europa om att gå miste om en plats vid förhandlingsborden där Ukrainas öde avgörs. Han betonar att Ukraina inte enbart för sin egen utan hela Europas talan i förhandlingarna.

? Jag anser att när vi når en överenskommelse om att avsluta kriget så kommer Europa att vara en del av den, sa Zelenskyj.

Ett 30-tal EU ledare ska annars tydligen ha ett toppmöte (igen) imorgon för att (igen) diskutera stödet till Ukraina, och (igen) försöka enas om säkerhetsgarantier som Europa kan erbjuda Ukraina

yle.fi/a/7-10075100
  • Tow2Mater

Jaha, europa tycker att de inte behöver skicka soldater för att Ukraina redan har så många.
    Men Frankrike och UK kommer själva skicka fredstrupper iallafall.

Ukraina har den starkaste militären i Europa, med cirka 800 000 soldater.

- Att Europa skickar några tusen soldater tillför inte mycket.

Enligt Stubb beslutade mötet på Finlands initiativ att Frankrikes president Macron och Storbritanniens premiärminister Starmer ska ta ledningen i Europas stöd till Ukraina.

Bland annat kommer en brittisk-fransk delegation att åka till Ukraina för att arbeta med att stärka den ukrainska armén.

Enligt Macron vill Frankrike och Storbritannien skicka trupper till Ukraina för att säkra en eventuell fredsprocess.

? Det är vad vi tänker göra, även om det inte finns någon konsensus i frågan bland de europeiska allierade länderna, säger Macron.

yle.fi/a/7-10075149

• Tow2Mater

Finlands President Stubb har alltid varit en resonabel man, han visar det igen:

The Finnish president also reacts to recent scornful comments by US Defence Secretary Pete Hegseth and Vice President JD Vance about "European freeloading".

"Well, yes, the rhetoric is a little bit tough, but let's give a little bit of credit to the Americans and to President Trump," Stubb answers. "I think he has done more in five weeks in pushing Europe to take care of its own security than previous American presidents did in 50 years. We are actually reacting to what the Americans are saying, and that's actually a good thing. So put the rhetoric aside and see what's happening on the ground."

(mer for den intresserade:)

www.france24.com/en/tv-shows/talking-europe/20250328-we-will-need-a-european-special-envoy-for-ukraine-finnish-president-alexander-stubb

• Tow2Mater
    Donald Trump har undertecknat en förordning som fortsätter sanktionerna mot Ryssland i ytterligare ett år.

Enligt amerikanska medier kan Trump påföra Ryssland nya sanktioner om ingen vapenvila i Ukraina fås till stånd.

yle.fi/a/7-10072607/64-3-265039

• Tow2Mater

Tydligen har flera års krig inte varit tillräckligt för EU att vilja sätta maximal press på Ryssland. Men nu kanske man kommer att göra det?

Jag anser att vi måste öka pressen, sätta maximal press på Ryssland för att verkligen få ett slut på det här kriget, för det krävs att båda parterna vill ha fred.

Det sa EU:s utrikeschef Kaja Kallas då hon anlände till EU:s utrikesministermöte i Luxemburg på måndag morgon.

yle.fi/a/7-10072607/64-3-265865
  • Tow2Mater

PARIS (AP) ? Secretary of State Marco Rubio said Friday that the U.S. may ?move on? from trying to secure a Russia-Ukraine peace dealif there is no progress in the coming days

We are now reaching a point where we need to decide whether this is even possible or not,? Rubio told reporters. ?Because if it?s not, then I think we?re just going to move on. It?s not our war. We have other priorities to focus on.?

ref AP News

• Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-04-24 02:14:39 följande:
    Jag tror faktiskt att Zelenskyj är beredd att släppa Krim, även om han inte öppet uttrycker det i detalj. Men för ett för Ukraina rimligt och hållbart fredsavtal tror jag han gör det. Men Ryssland kräver mer och där är nog Ukraina inte lika villiga att släppa till.
    Menar du att Zelensky ljuger? Och att han kommer att bryta mot Ukrainas egen konstitution?

Ukraine will always act in accordance with its Constitution

There is nothing to talk about, This violates our Constitution. This is our territory, the territory of the people of Ukraine.

www.upi.com/Top_News/World-News/2025/04/23/Trump-blasts-Zelensky-harmful-to-peace-over-Crimea/7261745438561/
  • Tow2Mater
    Dr Nail skrev 2025-04-25 13:46:46 följande:

Ulf:

"Jag beklagar djupt att USA nu sprider ryska uppfattningar om vad Krim är för någonting. Der beklagar jag verkligen djupt. Det är bara Ukraina som vid eventuella förhandlingar kan definiera vad som är ukrainskt territorium."

Jag tycker att vi är i skriande behov av svenska politiker som kan säga FUCK USA rakt och tydligt.

Jag hoppas Sverige och europa är beredda att ta över hela USAs del av ukrainafinansieringen!
Svar på tråden Fred i Ukraina