• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Anonym (Trötter)
    Tow2Mater skrev 2025-02-28 23:37:23 följande:
    Zelinksy's uppträdande var absolut under all kritik. Man dyker inte upp klädd som en ninja utan slips till ett officiellt möte med VP och Presidenten och man tilltalar inte VP med namn i den situationen, respektlöst spyende ut sina talking points. Han verkar inte vilja ha fred, så vad gjorde han där?
    Så problemet var att han inte hade slips? Jag tror snarare problemet vara att han inte krälade på golvet och kysste deras skor.

USA ska nog sluta prata med Indien, Modi bär inte slips.
  • Tom Araya
    Anonym (Fred) skrev 2025-03-01 06:36:51 följande:

Intressant läge.

Vad händer med Ukraina bli när USA backar från sitt stöd. 

Snacks om att Trump är en mardröm för Zelensky.

Det blir svårt, men jag hoppas att Europa klarar att utöka sitt stöd så att Ukraina klarar sig ett tag till. Ryssland får mycket svårt att klara sig länge till. En del förutspår att deras ekonomi klara max 1 år till av krig.
  • Anonym (Trötter)

Ukraina skulle inte ha litat på USA:s löften utan behållt sina kärnvapen. Det är det enda språk Trump och Putin verkar förstå.

• Anonym (jury)

Värdelöst att ha en allierad som USA. Det slutat alltid i katastrof. Dom svänger och ger upp av inrikespolitiska skäl. Fråga bara dom sydvietnameser som försökte få en plats i en av dom sista helikoptrarna ut ur Saigon, eller dom afghaner som försökte komma in i en Hercules i Kabul.

• Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2025-03-01 00:49:29 följande:
    Har du ens sett intervjun? Det låter inte så.
    Höj nivån.
  • Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2025-03-01 06:29:22 följande:
    Det är tradition att som ledare för ett land i krig inte uppträda officiellt i kostym och slips, det borde vita huset ha kunskap om. Att du inte har den kunskapen är förväntat, men nu när du har det så kan du ta tillbaka vad du sagt.

Jag undrar också vad Zelenskyj gjorde där eftersom Trump bara vill erbjuda en "deal" som är riktigt usel för Ukraina.
    Att ge upp så mycket för en så oklar fredsuppgörelse helt utan säkerhetsgarantier är inte rimligt för någon annan än Trump och Putin, förutsatt att de är på den sidan som får fördelarna.

Men jag antar att Trump försökte locka Zelenskyj till en deal genom att inte vara öppen med detaljerna som han kunde ana var svåra att svälja för Zelenskyj.
    Väl uttryckt.

Frågan är om det där samtalet inför pressen var förberett innan och utgången. Jag undrar.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-01 06:29:22 följande:
    Det är tradition att som ledare för ett land i krig inte uppträda officiellt i kostym och slips, det borde vita huset ha kunskap om. Att du inte har den kunskapen är förväntat, men nu när du har det så kan du ta tillbaka vad du sagt.

Jag undrar också vad Zelenskyj gjorde där eftersom Trump bara vill erbjuda en "deal" som är riktigt usel för Ukraina.
    Att ge upp så mycket för en så oklar fredsuppgörelse helt utan säkerhetsgarantier är inte rimligt för någon annan än Trump och Putin, förutsatt att de är på den sidan som får fördelarna.

Men jag antar att Trump försökte locka Zelenskyj till en deal genom att inte vara öppen med detaljerna som han kunde ana var svåra att svälja för Zelenskyj.
    Bra inlägg. Trump och Putin sympatisörerna i tråden är antingen dåligt pålästa eller drar sig inte för att sprida propaganda från Trump och Putin. Här är en bild på Winston Churchill när han besökte Vita huset under andra världskriget. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

Skamligt. USAs ambassad i Stockholm har tagit ner banderollen som visade stöd för Ukraina. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-03-01 06:02:59 följande:
    Du menar det tv-sända samtalet mellan Zelenskyj och Trump/Vance?
    ja det är ju det jag menar. det var ett långt samtal. en del verkar bara sett korta nyhetsklipp.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-03-01 06:08:35 följande:
    Att Trump aldrig sagt det om/till Putin visar att han valt sida till Ukrainas nackdel och nu vill Trump att Zelenskyj köper sig ur det läget. Väldigt fult agerat!
    Vad menar du alternativet skulle vara?

Definiera 'nackdel'. Vore inte fred en fördel? Ukraina kommer aldrig att få allt de vill ha. Men om man tycker europa ska fortsätta och skala upp sitt stöd för Ukraina och ge sig in i striden - lycka till. Kanske det funkar, kanske inte. Kanske blir det så nu.
Svar på tråden Fred i Ukraina