• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Snälla Killen
    Anonym (!) skrev 2025-03-01 23:32:44 följande:
    Återigen , detta är det mest bedrövliga jag sett på den så kallade nivån.
    Undrar när genomsnittsamerikanen ska vakan upp och se vad fan deras president ställer till med.
    Resten av världen skulle stänga all handel med USA, det är ju vad Trump vill tydligen, lår dem försöka klara sig själv helt enkelt.
    B.T.W, rätt kul att när man skriver Trump så blir det rödmarkerat, hahaha
    Håller med dig.

Jag har fortfarande svårt att ens förstå vad som nyligen har skett och hur mycket farligare världen precis har blivit.

Men det är som jag brukar säga om väljare som aktivt röstar på anti-demokratiska partier/ledare: "Antingen är man genuint insatt och väljer detta för att man vet vad som sedan kommer att ske härnäst, eller så är man inte tillräckligt kunnig för att ens förstå vad det faktiskt ÄR man röstar på"

Jag tror på att ALLA i grund och botten är goda människor och som menar väl, men samtidigt är jag även övertygad om att de flesta är rent ut sagt dumma i huvudet.

Det är det senaste, tror jag, som är anledningen till de senaste historiska händelserna vi just har bevittnat. 

Enbart en månad har gått, tänk vilken skada de kommer att åsamka oss efter 4 långa år??? Hemsk, men i högsta grad en verklig sådan :/
    Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (!)
    Snälla Killen skrev 2025-03-01 23:49:08 följande:
    Håller med dig.

Jag har fortfarande svårt att ens förstå vad som nyligen har skett och hur mycket farligare världen precis har blivit.

Men det är som jag brukar säga om väljare som aktivt röstar på anti-demokratiska partier/ledare: "Antingen är man genuint insatt och väljer detta för att man vet vad som sedan kommer att ske härnäst, eller så är man inte tillräckligt kunnig för att ens förstå vad det faktiskt ÄR man röstar på"

Jag tror på att ALLA i grund och botten är goda människor och som menar väl, men samtidigt är jag även övertygad om att de flesta är rent ut sagt dumma i huvudet.

Det är det senaste, tror jag, som är anledningen till de senaste historiska händelserna vi just har bevittnat. 

Enbart en månad har gått, tänk vilken skada de kommer att åsamka oss efter 4 långa år??? Hemsk, men i högsta grad en verklig sådan :/
    Make America great again tilltalar tydligen tillräckligt med okunniga nationalister
    Låt USA införa tullar, det kommer att hoppa upp och bita den i röven.
    SSAB, flera biltillverkare och andra har produktion i USA och är undantagna från tullar. Varorna produceras ju i USA.
    Och snacket om att det skulle minska inflödet av narkotika - bullshit.
    Bygg en mur, släng ut "icke-amerikaner" , inflödet lär inte minska nämnvärt.
    Trump har gjort en grej av "fake news" men visar sig återigen vara en "fake president"
  • Snälla Killen
    Anonym (!) skrev 2025-03-02 00:04:01 följande:
    Make America great again tilltalar tydligen tillräckligt med okunniga nationalister
    SSAB, flera biltillverkare och andra har produktion i USA och är undantagna från tullar. Varorna produceras ju i USA.
    Trump har gjort en grej av "fake news" men visar sig återigen vara en "fake president"
    Jag har fortfarande svårt att förstå logiken med Trumps isolationistiska filosofi och varför det skulle göra Amerika fantastiskt igen(??).

Det enda jag ser är ett land som skjuter sig själv i foten... 

Alla övriga tidiga s.k allierade kommer göra deals sinsemellan, utan USA.

Rent geopolitiskt är detta livsfarligt och har på en extremt kort period omkullkastat hela världsordningen vi har vuxit upp med.

Detta beteende kommer enbart att leda till USA:s förfall och ökade kostnader för amerikanska medborgare. 
  • Anonym (8363)

Varför tummar vissa ner på denna tråden? Det har ju varit en väldigt aktuell fråga i världspolitiken på senaste? Eller har jag missat något?

• FuckGoggleAskMe
    Tow2Mater skrev 2025-03-01 23:46:03 följande:

Nato-chefen Mark Rutte varnade Zelenskyj i dag för att han måste hitta ett sätt att återställa sin relation med president Donald Trump.

Sir Keir är värd för ett möte med europeiska ledare på Downing Street i morgon när de försöker planera för hur man ska övervaka ett framtida fredsavtal med Ukraina. Premiärministern tror att ett sådant avtal måste involvera USA.

www.dailymail.co.uk/news/article-14450319/Zelensky-arrives-Downing-Street-meet-Keir-Starmer-bruising-White-House-encounter-Donald-Trump-pair-prepare-crisis-Ukraine-talks-European-leaders-tomorrow.html
    Rutte har inte varnat Ukrainas president, bara starkt rekommenderat. 

"It is important that President Zelensky finds a way to restore his relationship with the American President and with the senior American leadership team" Rutte told the BBC on Saturday. 

För övrigt har Zelensky fullt av stöd. 

European leaders have rallied behind Volodymyr Zelensky after Donald Trump's furious exchange with the Ukrainian president in the White House.

The leaders of Germany, France, Spain, Poland and the Netherlands were among those who posted social media messages backing Ukraine - with Zelensky responding directly to each one to thank them for their support.
    European leaders rally behind Zelensky after Trump clash

U
    SA går plötsligt Rysslands ärenden, Ryssland som invaderat Ukraina! Detta stöd såg man inte komma ...

• Tow2Mater
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-03-02 01:19:07 följande:
    Rutte har inte varnat Ukrainas president, bara starkt rekommenderat. 

"It is important that President Zelensky finds a way to restore his relationship with the American President and with the senior American leadership team" Rutte told the BBC on Saturday. 

För övrigt har Zelensky fullt av stöd. 

European leaders have rallied behind Volodymyr Zelensky after Donald Trump's furious exchange with the Ukrainian president in the White House.

The leaders of Germany, France, Spain, Poland and the Netherlands were among those who posted social media messages backing Ukraine - with Zelensky responding directly to each one to thank them for their support.
    European leaders rally behind Zelensky after Trump clash

U
    SA går plötsligt Rysslands ärenden, Ryssland som invaderat Ukraina! Detta stöd såg man inte komma ...

Så vad har europa kommit fram till? Bara lite mer euro till ukraina under typ tio år till medan de har möten och skriver lite mer FN poesi och ropar ut sitt heja heja ukraina? eller något mer reält?
  • Tow2Mater

Jag ser Storbritannien är generösa:

Storbritannien och Ukraina har undertecknat ett avtal om ett lån på närmare tre miljarder euro för att stöda Ukrainas försvar.

yle.fi/a/7-10072607

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (!) skrev 2025-03-02 00:04:01 följande:
    Donald Trump har anklagats för att använda retorik och uttryck som påminner om fascism och 1930 talets nazistideologi. Exempel inkluderar hans användning av termer som "ohyra" och "förgiftat blod" samt påståenden om att Hitler "gjorde bra saker". Och Musk gör nazistiska hälsningar.

Trumps koppling till högerextrema grupper och stormningen av Kapitolium har också jämförts med nazistiska maktövertaganden. Nu har han även benådat alla dessa ca 1500 högerextrema brottslingar.

Kritiker menar att hans retorik och handlingar underminerar demokratin, splittrar folk och kan leda till våld.

Att han lovar att USA ska utöka sitt teritorium är bara ett till tecken på att USA kanske fått en Hitler som ledare.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-02 01:31:25 följande:
    Så vad har europa kommit fram till? Bara lite mer euro till ukraina under typ tio år till medan de har möten och skriver lite mer FN poesi och ropar ut sitt heja heja ukraina? eller något mer reält?
    När det kommer är det nog lite mer seriöst än Trumps spel för gallerierna, men en seriös plan kan ta lite tid att utarbeta.
Svar på tråden Fred i Ukraina