• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • AndreaBD
    nattuw skrev 2025-03-10 19:40:36 följande:

En samtal med Jonas Kjellén, som är Rysslandsanalytiker vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), där det pratas om den ryska armens tillstånd efter tre år av krig mot Ukraina.

Intressant för de som vill veta i vilket tillstånd den ryska armen befinner sig i och inte av ideologiska skäl är tvungna att välja bort källor som skulle kunna vidga deras vyer.

Hotspot: I vilken kondition a?r den ryska arme?n? ( 8 mars 2025):

Länken funkar inte!
  • Anonym (Antiextremist)
    Det är intressant att Israel har visat ett starkt stöd för Donald Trump. Och man ser att även israelvänner i Sverige stödjer Trump trots att han blivit ett hot mot både Sverige och EU.  I princip, är israelvänner de enda som stödjer Trump.
  • Snälla Killen

När man läser igenom vissa inlägg i denna tråden, så känner man spontant att "nä detta måste jag kommentera", men det har jag slutat med.

Jag nöjer mig med att luta mig tillbaka i soffan och konstatera att den orangea mannen i det vita huset är en clown och innerst inne är en smyg-fikus som flirtar aktivt med Putin och knähunden Kim Jo-någonting

Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (M)
    nattuw skrev 2025-03-10 18:21:46 följande:
    Putin (som är en före detta KGB överste) inser naturligtvis hur viktigt det är att skapa splittring i de demokratier som annars skulle kunna ställa sig i hans väg.

Ta till exempel Palestinademonstrationerna där människor i västerländska demokratier uppviglas mot Israel.

Eller de miljörörelser vars kärnkraftsmotstånd fick Tyskland att sätta sig i Putins knä.

Eller de ständiga försöken att genom angrepp på Trump försöka få Europa att bryta alla band med USA för att därmed kunna försvaga NATO.

Sånt är mumma för Putin.

Nato år redan svagt och har aldrig försvarat någon men däremot bombat civila i Serbien sönder och samman. Deltagit i kriget i Donbass för tio år sedan redan, provocerat och genomfört påverksamoperationer i andra länder nära Ryssland om att gå med trots att de inte vill. 

Dessutom bombade de north stream. Nu måste Tyskland bygga hamnar för att skeppa in flytande gas från usa istället. Ulrainaw är inte en demokrati, de ligger i samma höjd som många ickefungerande afrikanska stater 

• Dr Nail
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-10 21:01:42 följande:
    Det är intressant att Israel har visat ett starkt stöd för Donald Trump. Och man ser att även israelvänner i Sverige stödjer Trump trots att han blivit ett hot mot både Sverige och EU.  I princip, är israelvänner de enda som stödjer Trump.
    Röstade inte Israel MOT Ukraina i FN, eller minns jag fel?
  • Anonym (Vladimir Svensson)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-10 21:01:42 följande:
    Trump är inget hot mot Sverige. Hotet har vi tagit hit själva från världens mest dysfunktionella länder.
  • Anonym (M)
    Anonym (Vladimir Svensson) skrev 2025-03-10 21:19:48 följande:
    Trump är inget hot mot Sverige. Hotet har vi tagit hit själva från världens mest dysfunktionella länder.
    Var anledning att komma hit dessutom är ett resultat av usas bombade i deras länder. 
  • Tukt
    Anonym (Vladimir Svensson) skrev 2025-03-10 21:19:48 följande:
    Man kan ju ha mer än en tanke i huvudet samtidigt.
  • Tom Araya
    nattuw skrev 2025-03-10 18:21:46 följande:
    Putin (som är en före detta KGB överste) inser naturligtvis hur viktigt det är att skapa splittring i de demokratier som annars skulle kunna ställa sig i hans väg.

Ta till exempel Palestinademonstrationerna där människor i västerländska demokratier uppviglas mot Israel.

Eller de miljörörelser vars kärnkraftsmotstånd fick Tyskland att sätta sig i Putins knä.

Eller de ständiga försöken att genom angrepp på Trump försöka få Europa att bryta alla band med USA för att därmed kunna försvaga NATO.

Sånt är mumma för Putin.
    Rätt på alla punkter. 

Dock verkar din slutsats vara att det är Europas fel att relationen mellan Europa och USA försämras, det håller jag inte med om.

Trump går Putin till mötes och därför försämrar relationen till Europa, så det är dubbelt gynnande av Putins sak från Trumps håll.
  • Anonym (Antiextremist)
    Dr Nail skrev 2025-03-10 21:18:48 följande:
    Röstade inte Israel MOT Ukraina i FN, eller minns jag fel?
    Ja, Israel röstade mot Ukraina i FNs generalförsamling. Detta skedde vid en omröstning där en resolution fördömde Rysslands aggression mot Ukraina. 
Svar på tråden Fred i Ukraina