• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt)
    Padirac skrev 2025-03-06 18:19:10 följande:

Det är lätt för dig att säga och tycka att 'fred' är bättre än det ryska anfallskiget mot Ukraina.

Det är lätt för dig då det nte är du som ska våldtas, torteras, mördas och sen kastas i en massgrav under den fred du vill tvinga på Ukraina.
    ,

För det 1.a tror jag inte Ukraina har någon möjlighet att återta det förlorade territoriet även om kriget fortsätter.

För det andra stöder jag snarare  INDIVIDUELLA vapenvägrare på båda sidor än vill "påtvinga Ukraina fred".

Jag stöder de individer som VARKEN vill slåss för putte eller Ukraina.

Jag har personligen hjälpt en ung ukrainare som inte ville dö ung och 2 ukrainare är aktiva i min församling. Jag är glad att de är säkra nu. Jag anser att Sveriges massflyktdirektiv angående ukrainare är rätt, och jag tänker också att de är även en lättintegrerad grupp, men jag tror att många ukrainare kommer att återvända till Ukraina efter kriget.

• Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-03-07 06:58:33 följande:
    Ungern står närmare Ryssland är övriga eu står nära Ryssland.

Eller.

Ungern står närmare Ryssland än de står nära eu.

Hur förstod du Tom's påstående?

Ungern kan gå all in och bli ett nytt Belarus, en lydstat till Sovjet. Det skulle bara gynna Kreml
    Jag frågade Tom en specifik fråga som han inte svarade på, därför frågade jag honom igen vad han menade. Vet inte vad du försöker säga här, mer än att upprepa vad Tom tidigare sa. Du svarade iallafall inte heller på min fråga.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt) skrev 2025-03-07 11:56:49 följande:

Jag tror inte att Ukraina har möjlighet att återta det området även om kriget fortsätter.

Dessutom är det skillnad på frivilliga soldater och tvingade. Även ukrainska staten tvingar människor att strida och i många fall dö i kriget. Jag anser att staten aldrig kan äga individen i en rent moralisk mening, vad än staten heter. Det må vara Ryssland, Ukraina, Sverige eller någon annan. Därför stöder jag både ryska och ukrainska individuella medborgare som vapenvägrar på det ena sättet eller det andra-flyr från mobilisering eller deserterar när de redan kommit till fronten.

Jag har själv hjälpt en ung ukrainare som inte ville delta i kriget, och vi har 2 ukrainare som är aktiva i vår församling. Jag är så glad att de  idag är trygga här långt från krigets alla dödsfaror. Jag tycker massflyktdirektivet gällande ukrainare är rätt. (De är även en lättintegrerad grupp.)

Ja, Ukrainare integrerar sig själva , lär sig svenska .Många kommer nog att stanna här. 
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2025-03-07 07:16:22 följande:
    Ett Rysstroll letar upp kontroversiella frågor och försöker så split och splittring för att lamslå samhället. Det vill säga den vanliga söndra och härska taktiken fast på internet.

Inget skulle glädja Ryssland, Kina och Iran mer än att lyckas slå in en kil mellan Europa och USA.
    😂😂😂😂😂 Du missförstår och förvränger. Hade jag varit rysstroll skulle jag inte skriva mot Ryssland. De som stödjer Trump stödjer även Ryssland. Sådana personer är ett hot Sverige. 

Du svarade inte på min fråga. Stödjer du Trump?

• Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-07 02:11:16 följande:
    Så menar du att det inte spelar någon roll för europa/EU om de kastas ut ur EU och närmar sig Ryssland mer/enbart istället, för de är redan närmare Ryssland än övriga EU?
    Det är ett stort problem att vi har medlemmar i EU som inte delar de gemensamma värderingarna.

Dessa länder använder sitt medlemskap för att få bidrag som de inte använder som det var tänkt och sedan sätter de sig på tvären i sådant EU vil göra, som att stötta Ukraina exempelvis.

Därför borde man kicka ut dem, men frågan är om regelverket har utrymme för det.
  • Anonym (Antiextremist)
    Tow2Mater skrev 2025-03-06 22:09:06 följande:
    Länder kan väl inte kastas ut ur EU. Men om Ungern kunde kastas ut, vart går de då? De formar säkert närmare band med Ryssland. Vore det bra för europa och EU?
    Diskussionen om att kasta ut Ungern ur EU har aktualiserats redan tidigare på grund av Ungerns bristande respekt för demokratiska principer och rättsstatens värden. Orbáns regering har kritiserats bla för att underminera pressfrihet, mänskliga rättigheter och EUs grundläggande värden, samt för att ha mycket nära band med Ryssland, förhindra och fördröja EUs stöd till Ukraina. Ungern är redan helt på Rysslands sida och sabbar alla beslut i EU. Ungern är EU s fiende tom farligare än Ryssland eftersom Ungern är med i EU och river ner EU inifrån. Precis som fientliga personer vi har i Sverige som idag stödjer Trump och Ryssland.

Socialdemokraterna föreslår tex att EU ska införa en "exit" mekanism för att kunna utesluta länder som bryter mot rättsstatens principer. EU har krav på demokratiska värderingar när nya länder ska tas in som medlemmar i EU. Det är helt logiskt att de länderna i EU som inte längre är demokratiska ska kastas ut. Centerpartiet tex vill att EU ska kunna utesluta länder som Ungern om de inte lever upp till demokratiska principer. Partiet har framfört att Ungern har fått tillräckligt många chanser och att det måste gå att kasta ut landet ur EU.

Enligt juridiska forskare finns det rättsliga möjligheter att tvinga ut en medlemsstat, trots att det saknas en explicit klausul om tvingande utträde i EU fördraget. Ungern har genom sitt agerande begärt att utträda ur EU, en process som skulle kunna inledas.

EU har redan använt ekonomiska sanktioner mot Ungern, inklusive att frysa miljarder euro i stöd tills landet genomför reformer för att stärka rättsstatligheten. Men Orban är en diktator och bryr sig inte. Precis som Trump och Putin är makt det enda Orban är intresserad av.
  • Anonym (Trump avgå.)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-07 13:59:59 följande:
    Diskussionen om att kasta ut Ungern ur EU har aktualiserats redan tidigare på grund av Ungerns bristande respekt för demokratiska principer och rättsstatens värden. Orbáns regering har kritiserats bla för att underminera pressfrihet, mänskliga rättigheter och EUs grundläggande värden, samt för att ha mycket nära band med Ryssland, förhindra och fördröja EUs stöd till Ukraina. Ungern är redan helt på Rysslands sida och sabbar alla beslut i EU. Ungern är EU s fiende tom farligare än Ryssland eftersom Ungern är med i EU och river ner EU inifrån. Precis som fientliga personer vi har i Sverige som idag stödjer Trump och Ryssland.

Socialdemokraterna föreslår tex att EU ska införa en "exit" mekanism för att kunna utesluta länder som bryter mot rättsstatens principer. EU har krav på demokratiska värderingar när nya länder ska tas in som medlemmar i EU. Det är helt logiskt att de länderna i EU som inte längre är demokratiska ska kastas ut. Centerpartiet tex vill att EU ska kunna utesluta länder som Ungern om de inte lever upp till demokratiska principer. Partiet har framfört att Ungern har fått tillräckligt många chanser och att det måste gå att kasta ut landet ur EU.

Enligt juridiska forskare finns det rättsliga möjligheter att tvinga ut en medlemsstat, trots att det saknas en explicit klausul om tvingande utträde i EU fördraget. Ungern har genom sitt agerande begärt att utträda ur EU, en process som skulle kunna inledas.

EU har redan använt ekonomiska sanktioner mot Ungern, inklusive att frysa miljarder euro i stöd tills landet genomför reformer för att stärka rättsstatligheten. Men Orban är en diktator och bryr sig inte. Precis som Trump och Putin är makt det enda Orban är intresserad av.

Ja tvi vale!

Tänk vilken farlig värld vi lever i, och hur farlig den skulle bli om Ungern, Ryssland, USA och Kina skulle bilda allians.

De är alla lika goda kålsupare och verkar se upp till varandra. Så vem vet vad som händer i framtiden! ????

• Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-03-07 13:53:47 följande:
    Det är ett stort problem att vi har medlemmar i EU som inte delar de gemensamma värderingarna.

Dessa länder använder sitt medlemskap för att få bidrag som de inte använder som det var tänkt och sedan sätter de sig på tvären i sådant EU vil göra, som att stötta Ukraina exempelvis.

Därför borde man kicka ut dem, men frågan är om regelverket har utrymme för det.

Ok, det låter som du tycker det bästa för europa vore att kicka ut Ungern ur EU (om det gick) och låta dem alliera sig direkt med enbart Ryssland.

• Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-07 15:43:48 följande:

Ok, det låter som du tycker det bästa för europa vore att kicka ut Ungern ur EU (om det gick) och låta dem alliera sig direkt med enbart Ryssland.

Ja, eftersom de i princip redan är allierade med Ryssland så gör de mer skada för vår sak inifrån EU än vad de kan göra utifrån.
Svar på tråden Fred i Ukraina