• Anonym (Megatrött)

Lämnad i nyköpt hus

Vi blev sambo. Jag och mitt barn gav upp vår trygghet i vår lilla lägenhet och köpte hus med denna man (ihop i 1 år). 

Jag och mitt barn packade ihop alla våra saker och flyttade, hela vårt liv. Han hade bara med sig sina kläder och en data. 

Vi möttes av motgångar i huset (oväntade renoveringar, mycket städning krävdes mm.) Jag pendlade mellan hopp och förtvivlan. Detta var ju ett stort köp. Blev ofta arg och ledsen. Jag upptäckte att jag var gravid. Så i mörkret fanns ett litet ljus. 

Av all stress och sorg så fick jag missfall. Våra tjafs fortsatte. Jag sa till honom att vi måste ta oss igenom denna tuffa period. Men han lämnade oss. 

Jag blev sjuk i inflammation. Missfallet gör så ont, fysiskt och mentalt, jag är stressad över ekonomin, huset är i en enda röra, mitt barn är otryggt, jag har tagit stora lån och förstört min kreditvärdighet för att köpa detta hus med honom. Men han valde att göra slut och gå. 

• Svar på tråden Lämnad i nyköpt hus
  • Anonym (Megatrött)

Vad ska jag göra? Jag har ingenstans att ta vägen :(

• Studentpappa

Ni står väl förhoppningsvis på halva huset var så han måste ju betala sin del tills ni sålt det eller om du ska bo kvar?

Ride it like you stole it
  • Anonym (qwerty)

Du säljer huset och flyttar tillbaka dit ni bodde.
    Man kan ju undra hur du tänker som mamma som drar upp ditt barn med rötterna för någon snubbe du dejtat ett år och köper ett hus med någon som inte verkar ens ha möbler.

• Anonym (Megatrött)

Jag och mitt barn bodde i en hyresrätt och när jag sa upp den så var allt okej. I huset började problemen med en del motgångar. Jag var inte stark utan grät mycket. Visade sig att jag också var gravid så mitt humör svängde. Men mitt i ett missfall och huset är en enda röra så sticker han. Känns som han har kastat oss i en tornado medan han själv bara tar sin data och kläder och går. 

Vi står båda på lånen mm. Men han kommer vilja sälja så han kan få loss sina pengar.. Och var ska jag och mitt barn ta vägen då? :( I en medelstor stad så är alla brf dyra och en hyresrätt ska man ha år av köpoäng till. Är så förtvivlad. Mitt barn har sett hur allt detta har blivit och är deprimerad. 

Vi vet inte heller hur vi ska leva.. snart måste vi väl packa ner igen. Saker är inte ens uppackade. 

Hur kan en människa göra så mot någon? Speciellt ett barn inblandat :(

• Tom Araya
    Anonym (Megatrött) skrev 2025-02-23 01:11:13 följande:

Jag och mitt barn bodde i en hyresrätt och när jag sa upp den så var allt okej. I huset började problemen med en del motgångar. Jag var inte stark utan grät mycket. Visade sig att jag också var gravid så mitt humör svängde. Men mitt i ett missfall och huset är en enda röra så sticker han. Känns som han har kastat oss i en tornado medan han själv bara tar sin data och kläder och går. 

Vi står båda på lånen mm. Men han kommer vilja sälja så han kan få loss sina pengar.. Och var ska jag och mitt barn ta vägen då? :( I en medelstor stad så är alla brf dyra och en hyresrätt ska man ha år av köpoäng till. Är så förtvivlad. Mitt barn har sett hur allt detta har blivit och är deprimerad. 

Vi vet inte heller hur vi ska leva.. snart måste vi väl packa ner igen. Saker är inte ens uppackade. 

I en medelstor stad borde halva värdet på ett hus räcka till en mindre bostadsrättslägenhet, men jag kan ha fel.
  • Aliona

Jättetråkigt att det blev som det blev. 

Har du alls råd att köpa ut honom och bo kvar? Annars får du börja se dig om efter små bostadsrätter eller hyreslägenheter, kanske tom i andrahand medan du väntar. Om du har fått lån på ett halvt hus så borde det räcka till en mindre lägenhet också. 

Och du måste ta dig samman för ditt barns skull. Prata med familj, vänner eller psykolog om ditt mående, men du för över ditt mående på ditt barn, och det är inte rätt mot barnet. Jag förstår att det inte är en lätt situation för barnet heller, men med teygga föräldrar fixar barn sådana här situationer. 

För framtiden, eller för andra som läser: Var tillsammans längre innan nu flyttar ihop om det finns barn, köp inte hus tillsammans det första ni gör utan bo i befintliga bostäder ellee hyres först så att ni verkligen ser vad förhållandet går för när vardagen och problemen tränger sig på, och ha kvar och hyr ut i andra han er bostad nör nu flyttar ihop så att ni har back-up, i stnnerhet om ni bor på ett ställe där det är svårt att få bostäder och ni inte så lätt kan köpa. 

• Anonym (Megatrött)

Helt rätt. Man måste ha en plan B. Men jag var naiv. Och stolt över att köpa hus så jag glömde bort att ha en ?om det skiter sig-plan?. 

Men vad händer om jag inte kan hitta något vettigt på 6-7 månader? Och sälja/köpa tar också tid :( Är han skyldig till att stå för halva lånet/avgiften? Vi är ju med båda 50/50. Känner ärligt talat att nu ska jag och mitt barn ta oss tiden, bo här, leta nytt i lugn och ro, inget förhastat. Kan han göra något åt det? 

På något sätt så känner jag också att eftersom han lämnade oss medan vi drunknar här så, han lämnade mig i mitt livs största kris och katastrof så tänker jag inte skynda mig för att han ska få loss sina pengar. Är jag dum som tänker ?som man bäddar får man ligga?? Gäller mig också givetvis men det var han som snabbt gav upp och gick. 

(Han har börjat prata med en tjej på jobbet..).

• Anonym (Betty)
    Anonym (Megatrött) skrev 2025-02-23 01:11:13 följande:

Förstår faktiskt inte vad du menar med det sista. Hur skulle han göra då? Stanna med dig fast han inte vill för ditt barns skull? Vad exakt har ham gjort för fel? Slutat tycka om dig?

Tycker faktiskt att det är du själv som har gjort fel. Du har hoppat in i den här relationen och köpt hus alldeles för tidigt. Det är en väldigt stor risk att säga upp en hyreslägenhet och köpa hus då det är svårt att få tillbaka en hyresrätt om man inte har råd att köpa nåt. 

Ja självklart måste han stå för hälften av lån och amortering även då han dragit. 
Svar på tråden Lämnad i nyköpt hus