Lönnsirap skrev 2025-03-01 10:11:00 följande:
Jag blir verkligen förvånad över responsen på familjeliv när det kommer till vuxna barn, och att man som förälder ska ha empati för dem om fortsatt stötta dem, med en livsstil som få ser som något eftersträvansvärt.
At få igång sitt vuxenliv med arbetet och eller utbildning i 18-20 årsåldern är en del i att lyckas även senare. Och i min värld för man sina barn en otjänst om man låter dem leva på ett sätt som faktiskt inte fungerar. Jag fattar att det låter hårt att "sparka ut dem", men vuxna människor behöver också växa upp och att vara tydlig kan också vara ett sätt att få dem att ta tag i sitt liv.
I min värld är det inte rimligt att inte jobba eller plugga i denna åldern Och personligen skulle jag försökt göra livet enklare, genom att faktiskt ställa krav på jobb, skolan och/eller kontakt med vård, eller socialtjänst. För det ingår inte i mitt liv att låta mina barn leva som parasiter utan riktning och hjälp.
Det låter kanske hårt, men om ens barn inte blir vuxet, så kommer de få det oerhört tufft den dan man själv går bort.
Jag tror att det kan handla om lite olika saker hur man reagerar. Jag blev själv utsparkad på ett ganska bryskt sätt direkt efter studenten. En månad från studentdagen fick jag på mig. Då ville min pappa flytta till sin nya och mamma ville byta till en mindre lägenhet. För mig kändes det som att de inte kunde få mig ur sina liv snabbt nog.
så när jag nu är förälder så ligger det där i mitt bakhuvud, och dels ger mig en känsla av att så vill jag inte behandla mina barn, men också att jag inte riktigt vet vad som är rimlig. nåt slags mellanting mellan hur det var för mig och att ungdomen aldrig kommer hemifrån.
det är inte lätt att vara förälder och veta exakt var gränsen mellan krav och tolerans ska gå. I synnerhet när man inte haft så bra förebilder.
min man som är i min ålder bodde hemma till ca 23 års ålder, utan så mycket krav innan dess. Och det blev ordning på honom i alla fall. Han lever ett bra vuxenliv och gar klarat sig fint, utbildad och alltid jobbat. Och han har en fin relation med sina föräldrar.
det har egentligen gått bättre för honom än för mig. För mig började vuxenlivet sämre eftersom jag fick väldigt lite tid att hitta mitt vuxenliv innan jag fick klara mig själv. Och min relation med mina föräldrar är rätt kass.
men med det sagt så tror jag absolut att TS behöver börja ställa krav och hjälpa sin dotter ut i livet. men också vara öppen för varför det vuxna barnet verkar ha fastnat, om det bara är lite rädsla för vuxenlivet eller nåt mer allvarligt som hon behöver mer stöd för.