• Queen81

Kan man välja lycka?

Det där uttrycket "det viktigaste är inte hur man har det utan hur man tar det", tror ni det stämmer? Alltså, kan man välja att vara lycklig? Oavsett omständigheter runt omkring.

Vad tror ni? Är det ett aktivt val att vara lycklig?

• Svar på tråden Kan man välja lycka?
  • Anonym (s)
    Anonym (s) skrev 2025-03-23 03:18:44 följande:

Hade hellre svultit ihjäl på gatan i mitt hemland då jag åtminstone hade sluppit frysa konstant som jag gör här!

i mitt hemland som barn*
  • Anonym (s)

och nu ska jag dessutom åka dit för misshandel för första gången i mitt liv, då alkoholist grannen som vägrar arbeta och knarkar smärtstillande och super på det rusade fram till min hund, och jag bad han 4 gånger att inte röra min hund och ser hur han drar hunden mot sig, detta efter att han skrämt hunden så att den fick sitt första epileptiska anfall och han visade 0 i hänsyn för hundens situation, så efter att ha bett han att inte röra hunden 4 gånger och ser hur han drar den mot sig så gav jag han 1 rak höger. 1 slag. Och nu ska jag åka dit för mitt första våldsbrott då hund inte går under tillräcklig juridisk term för att jag ska kunna gå fri. 

Vilket jag hade gjort om hunden var en människa.

Nice! Jag verkligen hatar mitt liv !

• Freddie K

Jag tror att lycka kommer inifrån och att man är sin egen lyckas smed. Med det det sagt så tror jag också att om man har en positiv inställning så kan det bidra. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (s)

och det enda boendet som jag kunde hitta (för kan inte bo kvar här), som var snälla nog att acceptera mig trots att jag var ärlig om misshandeln och berättade allt om min situation och utan nuvarande boende referens (obviously), där hyresvärdenäven har fifflat med hyreshöjning dessutom gav mig nu det enda boendet som fungerar för min hund som börjar bli stel om höfterna, ligger alltså ca 500 meter ifrån personen som misshandlat mig och torterat mig under hela min uppväxt här i Sverige! 

Jag vet ärligt talat inte vad ödet vill mig överhuvudtaget! 

Nej, lycka är verkligen inte ett eget val ! 

• Anonym (Jaja)
    Queen81 skrev 2025-03-04 11:20:51 följande:
    Kan man välja lycka?

Det där uttrycket "det viktigaste är inte hur man har det utan hur man tar det", tror ni det stämmer? Alltså, kan man välja att vara lycklig? Oavsett omständigheter runt omkring.

Vad tror ni? Är det ett aktivt val att vara lycklig?

Skulle säga att lycka till 99 procent är självvalt.

Allt handlar om hur man hanterar det som händer.
  • Anonym (Jaja)
    Anonym (s) skrev 2025-03-23 04:44:36 följande:

och det enda boendet som jag kunde hitta (för kan inte bo kvar här), som var snälla nog att acceptera mig trots att jag var ärlig om misshandeln och berättade allt om min situation och utan nuvarande boende referens (obviously), där hyresvärdenäven har fifflat med hyreshöjning dessutom gav mig nu det enda boendet som fungerar för min hund som börjar bli stel om höfterna, ligger alltså ca 500 meter ifrån personen som misshandlat mig och torterat mig under hela min uppväxt här i Sverige! 

Man kan säkert hitta situationer som faktiskt inte är självvalda. Som att man blir påkörd av ett rattfylla, blir överfallen på stan av en främling mm mm.

Det du nämner är dock självvalt. Och även ditt sätt att hantera situationen.
  • Anonym (Jaja)
    Anonym (s) skrev 2025-03-23 04:44:36 följande:

Anonym (s) skrev 2025-03-23 04:35:55 följande:

och nu ska jag dessutom åka dit för misshandel för första gången i mitt liv, då alkoholist grannen som vägrar arbeta och knarkar smärtstillande och super på det rusade fram till min hund, och jag bad han 4 gånger att inte röra min hund och ser hur han drar hunden mot sig, detta efter att han skrämt hunden så att den fick sitt första epileptiska anfall och han visade 0 i hänsyn för hundens situation, så efter att ha bett han att inte röra hunden 4 gånger och ser hur han drar den mot sig så gav jag han 1 rak höger. 1 slag. Och nu ska jag åka dit för mitt första våldsbrott då hund inte går under tillräcklig juridisk term för att jag ska kunna gå fri. 

Varför väljer du ett sådant liv då?
  • Anonym (s)
    Anonym (Jaja) skrev 2025-03-23 05:11:31 följande:

Anonym (s) skrev 2025-03-23 04:35:55 följande:

Varför väljer du ett sådant liv då?
    Utveckla din fråga då du har citerat 2 olika texter.

Men innan jag svarar, så varför hakar du upp dig på det enda som du anser att jag har valmöjlighet inom och ställer mig mot väggen varför jag "väljer ett sådant liv då?" när jag har skrivit massor om saker som jag inte har valt överhuvudtaget alls. Antingen är du ignorant eller så skriver du till mig enbart för att provocera och skapa konflikt. 

Jag väljer ingenting, jag försöker överleva! 
  • Anonym (Jaja)
    Anonym (s) skrev 2025-03-23 05:39:47 följande:
    Utveckla din fråga då du har citerat 2 olika texter.

Men innan jag svarar, så varför hakar du upp dig på det enda som du anser att jag har valmöjlighet inom och ställer mig mot väggen varför jag "väljer ett sådant liv då?" när jag har skrivit massor om saker som jag inte har valt överhuvudtaget alls. Antingen är du ignorant eller så skriver du till mig enbart för att provocera och skapa konflikt. 

Jag väljer ingenting, jag försöker överleva! 
    Bara synen att du inte väljer någonting är talande.

Om det är ens åsikt kommer man inte att skapa sig ett lyckligt liv för att man inte tror att det är möjligt. Om man har synen att man själv skapar sin lycka kommer man bli lycklig.man bestämmer sin egen framtid. Positivitet är A och O. Utan det kommer man ingenstans.

Jag har inte läst igenom alla dina inlägg förövrigt.
  • Anonym (s)

jo, jag väljer en grej faktiskt. Och det är boendet. För att trots att hela min kropp skriker nej till att bo 500 meter ifrån idioten så är det det enda boendet som jag får tag i och även det bästa utifrån arbete och i första hand för hunden!
    Att välja bort boendet är att välja att bo i husvagn utan el då jag inte tänker bo på camping med hunden, det vore att be om problem med tanke på mitt övriga liv! Och jag vill inte göra så mot hunden!

Vi behöver landa nu dessutom så den får sina sista år i en bättre miljö och tillvaro utifrån den och det kan jag ge den genom det här boendet! 

Svar på tråden Kan man välja lycka?