• Queen81

Kan man välja lycka?

Det där uttrycket "det viktigaste är inte hur man har det utan hur man tar det", tror ni det stämmer? Alltså, kan man välja att vara lycklig? Oavsett omständigheter runt omkring.

Vad tror ni? Är det ett aktivt val att vara lycklig?

• Svar på tråden Kan man välja lycka?
  • Anonym (50plus)

Till livströtta s
    Du har en jävla massa i ditt liv.
    hund
    en vän
    äldre släkting
    jobb
    en helt ok lägenhet 
    dessutom verkar du ha en fysiskt fri kropp 

• Anonym (7F)
    Anonym (s) skrev 2025-03-23 05:46:55 följande:

jo, jag väljer en grej faktiskt. Och det är boendet. För att trots att hela min kropp skriker nej till att bo 500 meter ifrån idioten så är det det enda boendet som jag får tag i och även det bästa utifrån arbete och i första hand för hunden!
    Att välja bort boendet är att välja att bo i husvagn utan el då jag inte tänker bo på camping med hunden, det vore att be om problem med tanke på mitt övriga liv! Och jag vill inte göra så mot hunden!

Vi behöver landa nu dessutom så den får sina sista år i en bättre miljö och tillvaro utifrån den och det kan jag ge den genom det här boendet! 

Människor som har haft en bra uppväxt, och ett till synes bra liv kan vara precis lika olyckliga som du. De kanske t om kan vara mer olyckliga än du. De har varken mer eller mindre "rätt" till det i jämförelse.

Då borde du också kunna göra det valet, fast tvärtom. Du behöver förstås ta kontakt med vården, få rätt stöd och insatser och sluta självmedicinera.

"Välja lycka" handlar om att göra val som är motsatsen till passivitet. Tänka tekniskt runt det som hänt dig, se saken från andra synvinklar och besitta en förmåga att blicka framåt.
  • Anonym (s)
    Anonym (50plus) skrev 2025-03-23 14:46:54 följande:

Till livströtta s
    Du har en jävla massa i ditt liv.
    hund
    en vän
    äldre släkting
    jobb
    en helt ok lägenhet 
    dessutom verkar du ha en fysiskt fri kropp 

Jag sa inte att jag inte var tacksam över de flesta av de delar som du nämnde.. Men lycklig nej.

Både hunden och släktingen kommer att gå bort inom några år. 
    Vännen träffar jag ca 2 ggr / år. 

Jag klarar inte jobbet egentligen och jag har ingen fritid då jag sover mestadels.
    Lägenheten som jag ska flytta till kommer vara perfekt för hunden, så ja den är jag glad över för hundens skull.

Hade blåsljud på hjärtat och som jag skrev blev jag inlindad med djurel omkull sparkad och personen bara skrattade åt när jag fick panik och ryckte av stötarna. Tog jag mig loss för fort (enligt personen) så gjorde den om det om och om igen. Jag var tvungen att ligga kvar och ta emot stötarna så länge som personen ville det alltså. Detta medförde att mitt hjärta gick sönder. (Dock går det inte att bevisa men samtidigt så förstår inte läkarna varför hjärtat beter sig som det gör) men jag vet att det uppkom genom det, då jag kände att någonting blev annorlunda med pulsen som 7 åring. och jag fick en pacemaker när jag var 19.
    Och jag har nu fått åderförkalkning också. Känner en helt annan typ av huvudvärk emellanåt som jag inte känner igen överhuvudtaget. Går det för långt så ryker mitt arbete dessutom

Har även alltid varit ärlig av mig om mina negativa delar d jag har ett självhat och är därmed extremt kritisk gentemot mig själv i första hand. Men det har aldrig, (då menar jag verkligen aldrig) någonsin lett till något bra överhuvudtaget, att vara ärlig, förutom nu (och jag sa det till min släkting i telefonen) att det var första gången någonsin som ärligheten gick vägen och jag fick det nya boendet ändå. Släktingen som vet allt i mitt liv höll med om det. 

Det var en hårsmån från att bosätta mig i en husvagn utan el. Så jag är glad över det, det ska erkännas, för hundens skull. När hunden har gått bort så lär jag bosätta mig i en bil.

Då jag personligen inte har behov av någon bostad då, då jag kommer att vara ensam.

Men jag förstår kanske vad du menar, då jag med hade en existentiell kris i samband med att man såg att jag hade behov av pacemaker. Att sitta på sjukhuset och inte veta om man ska överleva eller (för andra) när det är dags eller att det snart är dags att gå bort är hemskt. Det väcker en passivitet på grund av oron inför döden. Det är väldigt traumatiskt för dom (kanske dig?). Säger definitivt inte att ingen annan kan uppleva ett helvete på andra sätt. Bara att jag reagerar mot klyschorna och naiviteten vad gällande vad som är möjligt i relation till hur allvarliga trauman har har haft.

De som uppger klyschor eller kommer med påståenden att det är helt och hållet ett val man bara kan bestämma sig för när man kliver upp på morgonen är de jag reagerar starkt emot.

För så är det inte. Sedan går vissa trauman lättare att överkomma än andra men det är i relation till den egna individens personliga livserfarenheter och tidigare skadehistorik eller vad man har förlorat tidigare mot att inte ha gjort det. Tänker dödsfall där.  

Alla har rätt att få känna som dom gör. Men de som gapar om att det är helt och hållet sitt egna val är knappast rätt personer att uttala sig om det då de för det mesta har levt med en silversked i munnen på något sätt (behöver inte vara ekonomi det handlar om) utan kanske i relationer och trygghet och familj eller fri från sjukdomar och andra skador och sluppit extrem ondska under flera års perioder eller snabbare men än mer förödande. 

Tänker på kvinnorna i Afrika som fick spett som gödde av värme då de hade eldat dessa, uppkörda i skrevet. Otrolig hemska trauman som inte går att förstå eller sätta sig in i. Ska man då säga till en sådan kvinna eller annat offer som varit med om otroligt mycket att "det är ditt val om du vill vara lycklig, det handlar helt och hållet om hur du tar dina motgångar, vi alla har våra motgångar bla bla" (skitsnack säger jag). Det handlar om oförståelse, en lutande känsla åt ett narcissistiskt håll fårn de som kommer med sådana påståenden!

• Anonym (s)
    Anonym (7F) skrev 2025-03-23 15:22:20 följande:
    Människor som har haft en bra uppväxt, och ett till synes bra liv kan vara precis lika olyckliga som du. De kanske t om kan vara mer olyckliga än du. De har varken mer eller mindre "rätt" till det i jämförelse.

Då borde du också kunna göra det valet, fast tvärtom. Du behöver förstås ta kontakt med vården, få rätt stöd och insatser och sluta självmedicinera.

"Välja lycka" handlar om att göra val som är motsatsen till passivitet. Tänka tekniskt runt det som hänt dig, se saken från andra synvinklar och besitta en förmåga att blicka framåt.

Sådana här kommentarer är extremt provocerande!

Jag har varit i kontakt med vården. Jag har försökt med mediciner. Jag har skrivit att de inte fungerade för mig. Det längsta jag har varit sjukskriven för depression (som jag har haft hela mitt liv) är 2 månader. 2 månader är allt jag har fått när det kommer till mitt mående! Efter allt jag har varit med om! Jag förväntas dessutom arbeta heltid dessutom! Jag vet en person som hade en farsa som mobbade denne om dennes vikt och blev slagen 1 gång under hela uppväxten med en örfil. Personen fick förtidspension som 20 åring! 

Dessutom så skriver jag att jag med självmedicineringen får ett värdigt liv där jag vill leva, lyckas och utvecklas! Men det slår du helt undan och skriver ett rakt standard åsikt i det här landet! Du bryr dig inte ett skit om mig överhuvudtaget, då hade ud inte ignorerat de delar som inte passade dig nämligen! Du bryr dig inte om det går bra för mig eller nåt. Det viktigaste för dig är att alla ska följa samma mönster och acceptera sin situation! 

Hade jag accepterat min situation så hade jag inte levt idag! 

Säger inte att andra inte kan må riktigt dåligt. Men ditt påstående om att en vanlig person som växt upp i Sverige med familj,, mått tillräckligt bra för att ha klarat av sina studier och fått ett arbete som den trivs på skulle må sämre än mig med flertalet förluster, tortyr, mordförsök, sexuellt utnyttjande och våldtäkt är ju bara ren och skär illvilja från ditt håll.

Du hjälper absolut ingen med ditt svar överhuvudtaget! 
    Du går med en hög näsa och ser dig själv vara bättre än alla andra som mår dåligt och du har minsann svaren på allt då sjukvården hjälper sådana personer som mig, eller hur ? Nej det gör dom inte, dom har inte kunskapen till det på vanliga vårdcentraler. Psyk har inte heller klarat av det när jag har gått dit frivilligt.  Att då komma och läxa upp mig om att jag minsann ska sluta med min självmedicinering som jag dessutom har skrivit att jag gjorde för länge sedan och är bitter över att inte få använda mig utav idag utan att de konstanta självmordstankarna har kommit tillbaka igen.. gör ditt inlägg helt uppåt väggarna åt helvete fel! 

Låter som att du har en hel del skit i ditt egna bås att mocka upp uppenbarligen innan du säger åt vad andra ska göra! 

• Anonym (Jaja)

Du har så rätt. Problemet är att en deprimerad person vanligtvis inte är förmögen att ta till sig det budskapet och isolerar sig från dessa tankar ännu mer istället.
  • Anonym (Jaja)
    Anonym (s) skrev 2025-03-23 15:41:12 följande:

Jag har varit i kontakt med vården. Jag har försökt med mediciner. Jag har skrivit att de inte fungerade för mig. Det längsta jag har varit sjukskriven för depression (som jag har haft hela mitt liv) är 2 månader. 2 månader är allt jag har fått när det kommer till mitt mående! Efter allt jag har varit med om! Jag förväntas dessutom arbeta heltid dessutom! Jag vet en person som hade en farsa som mobbade denne om dennes vikt och blev slagen 1 gång under hela uppväxten med en örfil. Personen fick förtidspension som 20 åring! 

Dessutom så skriver jag att jag med självmedicineringen får ett värdigt liv där jag vill leva, lyckas och utvecklas! Men det slår du helt undan och skriver ett rakt standard åsikt i det här landet! Du bryr dig inte ett skit om mig överhuvudtaget, då hade ud inte ignorerat de delar som inte passade dig nämligen! Du bryr dig inte om det går bra för mig eller nåt. Det viktigaste för dig är att alla ska följa samma mönster och acceptera sin situation! 

Säger inte att andra inte kan må riktigt dåligt. Men ditt påstående om att en vanlig person som växt upp i Sverige med familj,, mått tillräckligt bra för att ha klarat av sina studier och fått ett arbete som den trivs på skulle må sämre än mig med flertalet förluster, tortyr, mordförsök, sexuellt utnyttjande och våldtäkt är ju bara ren och skär illvilja från ditt håll.

Du går med en hög näsa och ser dig själv vara bättre än alla andra som mår dåligt och du har minsann svaren på allt då sjukvården hjälper sådana personer som mig, eller hur ? Nej det gör dom inte, dom har inte kunskapen till det på vanliga vårdcentraler. Psyk har inte heller klarat av det när jag har gått dit frivilligt.  Att då komma och läxa upp mig om att jag minsann ska sluta med min självmedicinering som jag dessutom har skrivit att jag gjorde för länge sedan och är bitter över att inte få använda mig utav idag utan att de konstanta självmordstankarna har kommit tillbaka igen.. gör ditt inlägg helt uppåt väggarna åt helvete fel! 

Låter som att du har en hel del skit i ditt egna bås att mocka upp uppenbarligen innan du säger åt vad andra ska göra! 

Du har ett tankesätt som gör dig sjuk. Det är den tragiska sanningen. 

Gör något drastiskt rent fysiskt. Det är som jag ser det enda möjligheten för dig att åtminstone tända en låga inom dig som gör att du hamnar på rätt väg. 

Människor är bra förövrigt och vill dig väl. 
  • Anonym (7F)
    Anonym (s) skrev 2025-03-23 15:41:12 följande:

Din första reaktion är att andra är dina fiender. Det är en inställning  du borde kunna ändra på. Du tycker så för att folk har misshandlat dig. Här är ett exempel på att tänka tekniskt och inte känslorna styra. 

Det jag läser är att du förväntar dig att ditt liv ska vara på det här sättet resten av livet. Du anser att det är mest synd om dig och när alla andra känner att det är synd om dom så har de inte rätt till det.

Du får skilja på saker. Tror ingen anser att du inte är ett offer, tror att alla som får höra din berättelse tycker synd om dig. Du väljer däremot att hålla fast vid den tillvaron. Två månaders sjukskrivning var inte tillräckligt? Skulle ett helt liv av sjukskrivning göra så du mår bättre? 
  • Anonym (s)
    Människor som har haft en bra uppväxt, och ett till synes bra liv kan vara precis lika olyckliga som du. De kanske t om kan vara mer olyckliga än du.
    Utveckla detta?
  • Anonym (s)
    Anonym (Jaja) skrev 2025-03-23 16:01:20 följande:
    Du har ett tankesätt som gör dig sjuk. Det är den tragiska sanningen. 

Gör något drastiskt rent fysiskt. Det är som jag ser det enda möjligheten för dig att åtminstone tända en låga inom dig som gör att du hamnar på rätt väg. 

Människor är bra förövrigt och vill dig väl. 
    Att ha flyttat om kring halva landet runt under en 15 års period är inte att göra någonting drastiskt fysiskt då eller? 

Jo, tro mig, jag har en låga, som brinner antagligen större än de flesta. Men jag måste dämpa den för att inte tappa bort mig själv! 

Det år bra så länge hunden finns vid min sida. Sen vet jag inte vad som sker i eller med mitt liv.
  • Anonym (Jaja)
    Anonym (s) skrev 2025-03-23 16:07:28 följande:
    Att ha flyttat om kring halva landet runt under en 15 års period är inte att göra någonting drastiskt fysiskt då eller? 

Jo, tro mig, jag har en låga, som brinner antagligen större än de flesta. Men jag måste dämpa den för att inte tappa bort mig själv! 

Det år bra så länge hunden finns vid min sida. Sen vet jag inte vad som sker i eller med mitt liv.
    Tänker snarare att börja träna dagligen för att åka Vasaloppet eller något sådant. Eller börja springa och ta ett maratonlopp.

Eller kämpa för att bestiga Mount blanc eller dylikt.

Just träning är något som räddat många ur vårdens synvinkel hopplösa fall. Där träningen kunnat ta dem från självmordsbenägna till mycket lyckliga.
Svar på tråden Kan man välja lycka?