Anonym (Frugan) skrev 2025-03-14 09:06:28 följande:
Medelåders ätstörda tanter i lunchrummet
Ni har säkert också stött på dem. De där medelålders damerna som sitter i lunchrummet på jobbet och högljutt deklarerar hur mätta de är, eller hur mastig portionen var. "JAG KAN INTE FÅ NER EN BIIIIT TILL", efter en halv normalportion. Eller de som köper med en normalportion från lunchrestaurang och sen ylar om vilken "ENORM PORTION MAT DET ÄR. JAG FÅR DELA DEN I TVÅ, FÖR SÅ MYCKET MAT FÅR JAG AAALDRIG I MIG!"
Semmeldagen är en annan återkommande favorit, där de högljutt deklareras att det minsann INTE KOMMER ATT BLI NÅGON LUNCH/MIDDAG efter semlan. Samma sak om det bjuds fika. Då ska det gastas om hur mätta de är eftersom de AAAALDRIG ÄTER SÅNT HÄR VANLIGEN.
Hur bemöter man de här människorna? Jag är totalt ointresserad av vad och hur du äter. Ät din semla, lunch, smörgås, filtallrik och håll käften. Sprid inte din ätstörda dynga över resten av sällskapet.
/En annan medelålders kärring som hållit faktiskt varit ätstörd på riktigt
Först vill jag säga att jag förstår din frustration till 100 procent - det är sjukt triggade med folk som håller på så här. Däremot är jag väldigt förvånad över att du, med din bakgrund, öht kallar det för ätstörning/ätstört beteende. Jag har själv haft (och har ff) en svår ÄS i 40+ år (och då menar jag verkligen
svår; sen ätstörningar faktiskt började uppmärksammas som något som man behövde omfattande behandling för har jag spenderat mer tid inlåst på psyket än ute i det fria, med ett bmi som varierat mellan strax under bmi 10 och upp till bmi 16). Jag vågar
lova dig att
ingen i hela det stora community av ätstörda som jag tillhör skulle bete sig på det här sättet. Tvärtom försöker ju alla ta så mycket fokus som möjligt från sitt eget ätande (ofta genom att inte ens sätta sig i lunchrummet eller på annat sätt delta i gemensamma måltider med andra). Det du beskriver är inte öht i närheten av ÄS - det är endast och allenast en produkt av uppväxt i en tid som präglades av att man skulle vara smal och sund, jogga och gymma, osv. Det är helt enkelt ett fullt normalt resultat av ett extremt kroppsfixerat samhälle. Men likförbannat jävligt jobbigt och triggande - absolut.