• Anonym (Igen)

Socutredning IGEN direkt efter

Vi har precis gått igenom en socutredning (gällnde dotter med misstänkt npf) som avslutades utan åtgärd men där de skulle göra uppföljning efter några veckor. Allt var tydligen frivilligt osv.  Vi har haft konstruktiva möten med skolan och kommit fram till bra lösningar och allt rullade på bra fick vi veta. Dottern har mått jättedåligt av utredningen och nu såg vi fram emot att få gå vidare.

Igår låg det ett brev i brevlådan från soc. De ska öppna en NY utredning då det fortfarande finns oro efter uppföljningen, för att dottern "fortfarande verkar lite låg" som det luddigt skrevs, hade hög frånvaro (som skolan också klargjort beror på influensa etc) och inte nådde godkänt i alla ämnen (går i fyran). 

Jag förstår inte vad det är de vill?? Måste vi säga ja till deras åtgärder fast de är frivilliga?? De gör oss ju bara illa och de har ju redan utrett precis! Det känns som en häxjakt och vi är så oroliga för vad de tänker göra, kommer de aldrig sluta, brukar det vara så här? Vi är ju bara en vanlig familj
    Får säkert en massa påhopp nu menmen.  Ska ringa dem idag och fråga vad det handlar om och vilka åtgärder de tycker vi måste säga ja till...

• Svar på tråden Socutredning IGEN direkt efter
  • Anonym (Ingen finländare)

Du behöver inte säga ja till någonting, eller ens delta i deras "utredningar". 
    Däremot kan du aldrig hindra dem att utreda om de bestämt sig för det. Likväl som du kan utreda dem i sin tur. Det mesta är ju trots allt offentliga uppgifter.

Tycker du ska luta dig tillbaka och göra det som du tror är bäst för din dotter. Ställ lite krav på skolan att göra anpassningar. Kanske behöver hon en specialpedagog?

• Anonym (Camilla)

Det har kommit fler orosanmälningar. Sanna eller falska spelar ingen roll. Soc har skyldighet att starta processen igen. Sannolikt kommer det bara att bara bli ett konstaterande och sedan avslut. Då har soc gjort det som ålagts dem. Det finns ju redan en bra plan för er. Tråkigt att det sitter någon surögd anmälare som inte alls eg bryr sig om familjen och dottern i synnerhet. 

• Anonym (Linsie)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-03-22 11:40:06 följande:

Det har kommit fler orosanmälningar. Sanna eller falska spelar ingen roll. Soc har skyldighet att starta processen igen. Sannolikt kommer det bara att bara bli ett konstaterande och sedan avslut. Då har soc gjort det som ålagts dem. Det finns ju redan en bra plan för er. Tråkigt att det sitter någon surögd anmälare som inte alls eg bryr sig om familjen och dottern i synnerhet. 

Jag tror att folk (med ytterst få undantag) anmäler av välvilja. Har man inte sett Socialtjänstens baksidor och vet vad barnet i fråga redan tvingats genomgå så tror man ju att man hjälper genom att anmäla. Det vore bra om fler - framför allt inom anmälningspliktiga yrken - fick veta vilken skada en socutredning kan göra, så att man kan avväga vad man tror är värst - barnets nuvarande situation eller en utredning. 

• AndreaBD

Jag tror nog att de bara vill se att det som är på gång fullföljs och att det blir gjort. Ta det inte personligt, de vill säkert bara se att ni kommer vidare där.

Även att hon inte är godkänd i skolan och att hon har varit borta mycket - det är en situation där det kan gå väldigt snett. Båda kan göra att barn blir hemmasittare t.ex. De vill nog hjälpa er att förebygga det. Kan ju hända att de hjälper till ifall inte skolan gör tillräckligt. Låt de hjälpa till, det är nog ingen fara. 

• Anonym (Eh)
    AndreaBD skrev 2025-03-22 12:54:49 följande:

Jag tror nog att de bara vill se att det som är på gång fullföljs och att det blir gjort. Ta det inte personligt, de vill säkert bara se att ni kommer vidare där.

Även att hon inte är godkänd i skolan och att hon har varit borta mycket - det är en situation där det kan gå väldigt snett. Båda kan göra att barn blir hemmasittare t.ex. De vill nog hjälpa er att förebygga det. Kan ju hända att de hjälper till ifall inte skolan gör tillräckligt. Låt de hjälpa till, det är nog ingen fara. 

Läste du svaren ovan där barn blivit självmordsbenägna av att soc aldrig gav sig?
  • Anonym (samverka)
    Anonym (Eh) skrev 2025-03-22 12:59:27 följande:
    Läste du svaren ovan där barn blivit självmordsbenägna av att soc aldrig gav sig?
    Jag tror det är kombinationen soc, bup, skolan och själva mängden olika möten. Skolan som blir sur för att barnet inte är i skolan, för att barnet istället är på möte hos soc eller bup för att prata om varför barnet inte är i skolan.

Utöver det samverkansmöten där alla diskuterar samma sak.

Det löste sig för mitt barn och ett annat barn i samma situation av att skolan tog tag i det egentliga problemet, ett tredje barn som var väldigt våldsam. Det botade "hemmasittandet". 
  • Anonym (Skönt med vuxna barn)

Soc utredningar kan bli rena rappakaljan och horder av lögner och hittepå.

Hur de får fram sin "fakta" vet jag inte, men det verkar ske under nattens drömmar.

Vi hade med soc att göra när sonen var yngre, är väl ca 10 år sedan nu.
    Vi plockade fram "utredningen" nyligen och läste igenom och slogs av hur många halvsanningar, och rena lögner de producerat.

Sonen är idag fullt fungerande och säger om säkert hälften av allt de "dokumenterat" att det aldrig har hänt. Varför skulle han ljuga om det idag, i synnerhet då han berättat en massa annat sattyg han ställde till med under den tiden, som soc aldrig fick nys om.

Det är en farlig myndighet om man kommer i konflikt med dem. Men ibland är konflikt oundvikligt då man inte kan lägga sig för vad som helst, speciellt inte för rena fantasifoster.

Vi anmälde en av sochäxorna för övrigt, och hon blev inte kvar på sin tjänst.
    Där ser man...

• AndreaBD
    Anonym (Eh) skrev 2025-03-22 12:59:27 följande:
    Hade inte läst det, men jag har egen erfarenhet - både av barn som inte vill leva pga sin NPF i det här fallet och av soc-anmälan. De flesta föräldrar med barn med NPF får nog soc-anmälan. Vi har samarbetat och det har inte varit några problem alls. 

Det är klart att inte ALLA anställda på soc kan vara helt bra. Finns säkert också sämre. Förresten , min dotter, som vi också har fått soc.anmälan över, jobbar numera på soc. Så, hon vet i alla fall hur det är. 
  • Anonym (Ingen finländare)

Be soc fara och flyga och släng på luren. 

• Anonym (D)
    AndreaBD skrev 2025-03-22 19:28:15 följande:
    Hade inte läst det, men jag har egen erfarenhet - både av barn som inte vill leva pga sin NPF i det här fallet och av soc-anmälan. De flesta föräldrar med barn med NPF får nog soc-anmälan. Vi har samarbetat och det har inte varit några problem alls. 

Det är klart att inte ALLA anställda på soc kan vara helt bra. Finns säkert också sämre. Förresten , min dotter, som vi också har fått soc.anmälan över, jobbar numera på soc. Så, hon vet i alla fall hur det är. 
    Va? Håller inte med om det ett dugg. 
    Har själv npf, vår familj blev inte socanmäld. 
Svar på tråden Socutredning IGEN direkt efter