Anonym (Igen) skrev 2025-03-26 10:43:59 följande:
Ursäkta sen uppdatering... Vi var på första socmötet för den nya utredningen igår, jag och pappan. Det är samma handläggare så jag begriper inte varför det ens ska vara nödvändigt att rota mer. Hon var hyfsat trevlig första gången men inte den här. Det var som att hon bestämt sig för att det var på ett visst sätt och lyssnade inte på vad vi sa. Hon vill säkert väl och tror att hon gör gott, så jag ska inte klandra henne, var och en har vårt jobb att göra, men hon ska tvinga dottern att träffa henne, först tillsammans med oss och sedan ensam, fast dottern gråtit sig igenom mötet i förra utredningen och uttryckligen inte vill och mår mycket dåligt av alltsamman. Den korta period då allt det här var över mådde hon mycket bättre. Om vi inte får dit dottern ska sochandläggaren åka till skolan (!!). Det tyckte jag inte lät så trevligt. Det känns som hon tror att vi ljuger och undanhåller dottern för att hon inte ska "avslöja" något.
Jag sa att hon inte skulle få en rättvisande bild av henne därför att hon kommer vara ledsen vid mötet. Dottern ogillar också att bli tilltalad som om hon vore ett litet, litet barn när hon i själva verket har ett gott ordförråd och är mycket intelligent. Hon upplever det kränkande när vuxna förställer rösten på det där "prata-med-barn-sättet". Hon har i förra utredningen skrivit ett långt brev där hon förklarat att hon mår bra, berättat om sina kompisar, saker hon tycker om att göra men också sådant som inverkat på hennes mående, som de upprepade infektionerna et c (t ex att hon varit besviken över att inte få en dyr sak hon önskat sig). Alltså inga stora grejjer utan sådant som hör till ett normalt liv.
Jag tog kontakt med BUP för att ställa henne i kö för npf-utredning fast vi egentligen inte vill, bara för att soc inte verkar bli nöjda annars. BUP var dock väldigt förstående och trevliga. De tyckte alltsamman lät vansinnigt och att dottern utifrån anamnesen måhända har drag av autism men kanske inte uppfyller kraven, vi har dock alltid misstänkt att hon har det. Vi ska dit på bedömningssamtal och en barnpsykolog ska ringa mig idag.
Får jag fråga varför ni inte vill utreda henne? Anledningen till att jag frågar är att jagvhar själv blivit utredd mot mina vilja-och diagnosen har inte hjälpt mig ett dugg. Det ända sen gjorde var att underlätta för diskriminering. Så jag är jättearg att jag blev utredd-miy min vilja dessutom. Jag har större förståelse för att man utreder adhd, där finns det åtminstone medicin. Föe aspergers....
Ändå hjälpen som finns är hab och lss...
Hab är verkligen helt värdelösa.
Det heter så fint att det finns hjälp, men hjälpen är ju helt fucking värdelös.
Det hela är ett mega stoet trauma för mig, jag blir jätteledsen att folk säger utredd, det finns hjälp osv, när jag själv inte har fått någon hjälp. Plus att jag dessutom ska behöva bli diskriminerad pga min diagnos.
Diagnosen förstörde bokstavligen mitt liv.