• Anonym (Hon)

Män - bli tillsammans med någon utan livmoder?

Behöver lite pepp känner jag... Jag kommer antagligen genomgå en hysterektomi inom en relativt snar framtid. Har tre barn och får av medicinska skäl inte skaffa fler. Jag är 35 och riktar mig till män i min ålder upp till runt 50. Skulle ni kunna bli tillsammans med någon ni vet att ni aldrig kommer kunna få gemensamma barn med?

Säg gärna hur gamla ni är.

• Svar på tråden Män - bli tillsammans med någon utan livmoder?
  • Freddie K

Ja, det skulle jag. Jag är 41 och om hon inte kan få barn så accepterar jag det. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Henrik)

Ja, inga problem. Har redan två barn varann vecka. Nu har jag redan ett nytt förhållande, så letar inte efter någon ny, men det är underbart att åter ha ett förhållande utan barn, där man har tid att göra en massa roligt tillsammans. 

• Anonym (L)

Är 28 år. Är inte nödvändigtvis intresserad av att bilda familj så för mig vore det idealiskt. 

• burleskburkläsk
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-24 13:45:18 följande:

Behöver lite pepp känner jag... Jag kommer antagligen genomgå en hysterektomi inom en relativt snar framtid. Har tre barn och får av medicinska skäl inte skaffa fler. Jag är 35 och riktar mig till män i min ålder upp till runt 50. Skulle ni kunna bli tillsammans med någon ni vet att ni aldrig kommer kunna få gemensamma barn med?

100%

Det viktiga är att det är rätt tjej...oavsett om vi skulle kunna få barn eller vilja ha barn eller inget av det, så kommer hon alltid att ligga mig varmast om hjärtat!
    I skrivande stund tänker jag på en viss tjej...så länge hon mår bra så mår jag också bra!
  • Anonym (Örn)

Svår fråga faktiskt.

Å ena sidan ja.

Å andra sidan nej.

På svarer ja är för att jag själv inte vet om jag kan få barn eller ej. Om min säd är ok osv... Då skulle ju jag själbbintr vilja bli dissad av den anledningen. Kännslite som om karma biter tillbaka då.

Svaret nej är för att jag vill ha barn med en kvinna. Men samtidigt vill jag inte att hon haft barn med någon annan innan mig.

• Anonym (Kvinnan)

Nu är jag inte man men kan inte låta bli! 

Vill du ha fler barn? Förstår isf att det är en enorm sorg för dig att vara tvungen att ta bort livmodern och all sorg är ju en process man går igenom.
    Du har 3 fina barn, försökt att glädjas för dem samtidigt som du kämpar dig igenom sorgen. 

Jag tänker så här att man måste inte skaffa ett barn ihop bara för att. Ja, du kommer väljas bort av män som vill ha barn. Du kommer även väljas bort pga ditt utseende, ditt jobb, var du bort, att du har barn, din hudfärg, att ni inte klickar osv osv osv..

Det finns män som vill ha en relation utan att skaffa fler barn, satsa på att hitta dem. 

Alltså, gissar på att de flesta män kommer uppskatta att du inte har någon livmoder. Då blir det inget tjat om barn eller några misstag... 
  • Mentat

Det är ju ett totalt icke-problem om mannen inte vill ha fler barn och är man i åldern 40-50 är det nog rätt troligt att man är nöjd med de barn man har eller man ville aldrig ha.

Om mannen trots allt vill ha barn kan det vara ett problem däremot. Jag tror att det är rätt ovanligt när man kommit upp i de åldrarna. 35-40 kanske vill ha barn fortfarande. 
  • Anonym (Bellis)

Vill du ha fler barn? Och om du hade velat, hade du hunnit? 

Om jag tänker högt så går mina tankar så här: jag tolkar det som att du inte har fast sällskap idag. Låt säga att du träffar en man imorgon. Då kommer ni att dejta ett tag, sen bli pojkvän/flickvän och efter något halvår kanske barnen träffar honom. Efter ett par, tre år är det kanske läge att flytta ihop och man bör ju (i mitt tycke) ha bott ihop i minst ett år innan man tar beslut om att försöka få barn. Sen får man räkna med att det tar ett år att bli gravid, kanske mer eftersom du vid det laget är närmare 40. Förstår du vartåt mitt resonenang lutar? Även om du hade haft livmodern kvar så kanske det inte hade hunnits med fler barn. 

Det är så olika hur det känns att göra hysterektomi, vad jag har förstått. Har du blivit erbjuden samtalskontakt? 

• Anonym (Sofie)

Jag tänker väl att om du är 35 och redan har tre barn är fler barn med en ny partner kanske inte särskilt aktuellt oavsett? Speciellt om han har egna barn sen tidigare också, vilket såklart är vanligt i den åldersgruppen.

Svar på tråden Män - bli tillsammans med någon utan livmoder?