• Juni91

Tips för att kunna acceptera små bröst

Jag är 33år, smal, tränad med päronformad kropp. Till bröst har jag halva mandariner som inte helt fyller ut en a-kupa. Jag har kämpat sen jag var 16 år med att försöka acceptera mina bröst. Jag har kommit en lång bit på väg. Jag gråter inte längre varje dag och det kan gå månad utan att jag gör det.  Men innerst inne accepterar jag de inte. Jag tycker inte om de. När jag hamnar i "bröst-mörkret" så verkligen hatar jag de. 

Jag har varit retad som 20åring under många år från andra "vuxna" tjejer för mina platta bröst. Jag har haft killar som uttryckt att jag kan operera de och att de duger väl. Otrogna killar och pojkvänner som inte tagit på de alls för de är enligt dem obefintliga. Detta har påverkat min känsla för mina bröst och gett mig bekräftelse på att jag är otillräcklig. Sen har media också påverkat med sin bild av hur en kvinnokropp ska se ut (timglas). 

Mitt sätt att jobba på att acceptera de har varit att avbryta tankar och göra något annat.... alltså springa från känslorna. Jag har jobbat på att inte alltid använda uppstoppade bhar. Att gå helt utan eller ha tunn topp. Men jag känner mig obekväm och naken. Som om alla stirrar på att jag är platt. Jag tycker inte det är fint och jag kan inte ha urringat på mig då. 

Med min histora så har jag själv skapat mig en syn på vad som är kvinnligt. Det är bröst. Kurvor. Det är det som är sexigt. Jag har en jobbigt känsla av att inte vara kvinna nog, inte vara sexig, att vara otillräcklig. 

Tillfällen när jag blir att må dåligt: *När jag ska köpa bh eller bikini. Det finns knappt några som passar mig. Butiker har olika på 70a. Flera är väldigt förstora. Inga av de kvinnliga snygga bhar passar mig. *När jag är på stranden och ser flickor som har större bröst än mig. *När jag tänker på att mina kanske inte räcker för min pojkvän och jämför mig med hans tidigare. *När jag är i omklädningsrum.  Jag byter inte om upptill om det är andra tjejer där och jag duschar allrud hemma. Även där ser jag och tänker jag på att  av alla kvinnor här så har jag minst. * När jag vill ha fina linnen eller klänningar med urringning. Att prova olika uppstoppade bhar för att se vilken bh som lyckas bära upp kläderna rätt. 

Jag har läst i många "små bröst" trådar efter tips. De alla tar upp samma saker som jag inte känner hjälper mig:

1. Att det finns killar som föredrar små bröst. Min pojkvän säger att jag fin och att brösten passar mig, men han föredrar inte små bröst. Han gillar alla sorter. Rätt bröst på rätt kropp. Han säger att jag ska fokusera på andra saker på min kropp som tex. Rumpan. Men det går inte, för mig är det brösten som är kvinnan. Hans ex hade stora bröst och rumpan. Han har uttryckt att han gillat deras bröst men även mina. Vilket får mig svartsjuk och jag känner mig ful och otillräcklig i jämförelse med de. Mina tankar maler: "Att han måste gilla stora bröst och är bara snäll som säger jag är fin och att han säger jag har andra saker, vilket gör att mina bröst då inte är bra nog."

2. Att nämna vad som är jobbigt med stora bröst och fördelarna med att ha små. Men även detta tips hjälper inte mig. 

3. Att träna och fokusera på att ha en stark kropp istället. Jag är vältränad och stark. Men det har inte hjälpt mig. 

4. Jag vill inte operera mig. Det går emot mina värderingar och känns så fel när jag har bröstcancer i familjen. Mina bröst är  ju friska... iallafall än. 

I grund och botten så känns min kropp skön. Den är frisk. Jag är van att inte ha några bröst i vägen. Kan sova på magen och behöver ingen bh som stöd. Kan hoppa och springa runt som jag vill. Men i mitt hjärta älskar jag inte min kropp och jag har bara ytligt accepterat.... inte på riktigt.

Frågor jag vill ha hjälp med/tips för:

? Hur lär man sig att älska sin kropp? 

? Hur ändrar man sin egen syn på vad som är kvinnligt? 

? Var kan man hitta sexiga underkläder för 70a?  (Inte sportbh, toppar, flickbhar eller vanliga enfärgade tråkiga) 

? Vilka praktiska saker kan man göra? 

*Andra tips? 

• Svar på tråden Tips för att kunna acceptera små bröst
  • Juni91

Kan tillägga att jag även stått som nakenmodell inför duktiga fotografer. För att träna på att visa mig och få fina bilder som kan hjälpa mig tycka om mina bröst. Det har inte hjälpt helt. Lite grann. Bilderna var vackra men ändå fastnar min blick på brösten och att jag inte är kvinnlig nog i jämförelse med andra kvinnor. 

Måste även tillägga att jag inte anser att kvinnligt= stora bröst. Utan jag anser att full a-kupa, b-kupa och större är kvinnligt. Normalstora bröst är det jag saknar. Eller normalsmå då mina är mindre än små enligt mig. 

• Anonym (Nina)

För mig tog det istället många år att acceptera mina stora bröst. Jag skämdes mycket över att  vara tidigt utvecklad och "först med allt" i puberteten. Jag började redan som fjortonåring spara pengar så jag kunde göra bröstreduktion när jag blev vuxen. Men jag lärde mig älska min kropp, sluta jämföra mig med andra och sluta skämmas. För varför ska man skämmas? Min kropp är frisk, stark och vacker precis som den är. Det är den här genetiken jag föddes med och att försöka kämpa emot den kommer inte göra mig lyckligare. Hade jag gjort bröstreduktion hade det kanske kommit med komplikationer.

Jag läste häromdagen "om du försöker älska dig själv så gör du redan det, du måste bara acceptera kärleken du försöker ge dig själv". Så, om du vill älska din egen kropp måste du sluta jämföra dig med andra, framförallt din killes ex. De är ex av en anledning och du är hans flickvän för att han vill vara med dig. Acceptera att detta är den kropp du fick och den är fantastisk precis som den är och att du förtjänar att älska den precis så.

Lycka till 🌺

• Anonym (?)

Har bara en gång varit med ett par riktigt små bröst. Har nu verkligen landar tillbaka, små med styva knopar. 
    Gärna på en mogen kvinna eftersom jag är 58

• Anonym (JJ)

Jag har själv stora bröst (opererade efter jag ammade första barnet och så ammar jag nu också) men måste säga att det finns massa killar som gillar små bröst och en del som föredrar det framför större.

Jag jobbade i mer än 10 år på strippklubbar när jag var yngre och ensamstående mamma och det fanns flera tjejer med små bröst som sålde jättebra. Kommer säkert få massa tummen ner för att jag skriver om strippklubbar.. Men eftersom jag har jobbat med det har jag sett väldigt många kvinnor utan kläder , antagligen många fler än de flesta straighta kvinnor har sett.. Och jag har sett vad män gillar och när det gäller just bröst vet jag att det finns män som föredrar stora men minst lika många som gillar både och eller som föredrar små framför stora, har själv blivit bortvald några gånger för att någon gäst ville ha npgon med små bröst. 

Anledningen till att jag opererade mina var mest hur de såg ut efter amning , inte bara att det blev mindre.. Vi pratar typ taxöron och då var jag bara 20 (är närmare 40 nu). Sen har mina riktiga växlat mycket i storlek med graviditeter och amning och viktuppgång också och jag har behövt göra om dom pga att de hängde  osv osv?  Det finns ju små bröst som är jättefina men det var tyvärr inte mina efter jag hade ammat :)

Men om du tänker på vad män gillar så kan jag som sagt säga 110% säkert att det finns män som älskar mindre bröst . Sen handlar det ju såklart också om att du måste tycka om hur du själv ser ut , inte bara vad killar tycker? men det kanske hjälper lite att tänka på det. 

• Anonym (Plankan)

Jag känner verkligen med dig. Jag är också helt platt och det går inte att komma ifrån att det är jobbigt. I många år undvek jag stränder helt trots att jag bodde i ett varmt land. Man känner sig otroligt otillräcklig utan bröst när man är med en man. Jag har ingen lösning på det.
    Nu är jag rätt gammal och strategin som till sist fungerade för mig var
    Att alltid ha vadderad bh. Då sitter kläderna bra och jag ser normal ut. Man kan tycka att det inte är ärligt, men varför skulle jag behöva visa min svaga punkt för kollegor och folk på stan? 
    Bara vara intim med män som redan är kära i mig. Då bryr de sig inte. ( det var ingen uttänkt strategi från början, men nu när jag ser tillbaka så var det min lösning på situationen, det krävdes månader av uppvaktning).
    Nu badar jag till och med på stränder. Jag närmar mig 59 år och det är ändå ingen som tittar.
    Jag tycker fortfarande att jag är ful som inte har bröst (jag kan inte ärligt säga att jag har fula bröst för jag har verkligen inga bröst alls). Jag gillar resten av min kropp och får nöja mig med det.
    Ibland när jag är på bra humör brukar jag trösta mig med att jag måste besitta en sjuhelvetes charm som ändå inte haft svårt att hitta en partner trots att jag är en platta. 

• Anonym (?)
    Anonym (Plankan) skrev 2025-03-24 21:59:50 följande:

Jag känner verkligen med dig. Jag är också helt platt och det går inte att komma ifrån att det är jobbigt. I många år undvek jag stränder helt trots att jag bodde i ett varmt land. Man känner sig otroligt otillräcklig utan bröst när man är med en man. Jag har ingen lösning på det.
    Nu är jag rätt gammal och strategin som till sist fungerade för mig var
    Att alltid ha vadderad bh. Då sitter kläderna bra och jag ser normal ut. Man kan tycka att det inte är ärligt, men varför skulle jag behöva visa min svaga punkt för kollegor och folk på stan? 
    Bara vara intim med män som redan är kära i mig. Då bryr de sig inte. ( det var ingen uttänkt strategi från början, men nu när jag ser tillbaka så var det min lösning på situationen, det krävdes månader av uppvaktning).
    Nu badar jag till och med på stränder. Jag närmar mig 59 år och det är ändå ingen som tittar.
    Jag tycker fortfarande att jag är ful som inte har bröst (jag kan inte ärligt säga att jag har fula bröst för jag har verkligen inga bröst alls). Jag gillar resten av min kropp och får nöja mig med det.
    Ibland när jag är på bra humör brukar jag trösta mig med att jag måste besitta en sjuhelvetes charm som ändå inte haft svårt att hitta en partner trots att jag är en platta. 

Sedär - gillar det du skriver och tycker..
    Jag har väl insett att jag varit lite "fyrkantig" vad gäller bröst.
    Det viktigaste är ju att man får både smaka och smeka kan jag tycka
    Har förstått att många kvinnor har svårt för att acceptera sina bröst.
    Det är synd eftersom de uppfattas som så kvinnliga
    Viktigast är ju ändå vem de sitter på....
  • Anonym (Lina)

Jag har varit tillsammans med några kvinnor i livet i alla storlekar och former. Det är sorgligt att så många mår dåligt över hur de ser ut istället för att bejaka det man har. Det gäller även män. En kvinna som är smal och har små bröst kan klä sig feminint, vackert och sexigt på ett sätt som en kurvig kvinna aldrig skulle kunna göra och vise versa. Så jag kan förstå att du som kvinna kan tycka att det är tråkigt att du inte Känner att du passar i vissa kläder. De jag har älskat genom livet har sett olika ut, men jag har alltid tyckt att de har varit helt perfekta därför att jag tycker väldigt mycket om dem. kan du inte under en tid testa att lägga bort tankar kring hur du skulle vilja vara och istället lägga fokus på hur du skulle kunna se ut utifrån dig. Är det svårt att börja, ta hjälp av stylister eller personal shopper. Lyckas du få till det så lovar jag dig att det finns kvinnor som du nu är avundsjuk på som önskar att de hade din kropp. Oavsett hur din kropp ser ut så finns det så många sätt att framhäva ditt vackraste jag. Sedan är finns det vetenskapliga belägg på att ju mer vi gillar en person, desto vackrare blir de. Du är den som kommunicerar mest med dig själv. Så sluta upp med att vara taskig mot dig själv och börja kärleksbomba dig själv istället.

• Anonym (?)

Jag gillar och har mest varit tillsammans med kvinnor som  varit ... mulliga. Är tillsammans med en klart mullig kvinna men är intresserad av motsatsen jag aldrig haft - har jag missat något?
    En kvinna är så mycket mer än bröst eller kroppsstorlekk och jag har aldrig valt en kvinna utan personlighet .... men jag dras till små bröst just nu.

• Anonym (Suck)

Är det inte kukstorlek så är det bröststorlek.

• Anonym (Hej ts)

Jag hade väldigt stora bröst och opererade dem nyligen, läkaren kunde inte ens få dem så små helst hade velat. Jag tycker att alla kläder är gjorde för folk med små bröst, framförallt på sommaren. Som jag har lidit över att inte kunna passa i någonting och varit avundsjuk på DIG som har bröst som passar i allt som ska vara axelbandslöst, öppen rygg, petit osv. 

Eftersom du lider så mycket av detta tycker jag du bör fundera på operation. Har du ens pratat med en läkare om ev risker med cancer i släkten osv? Dina värderingar verkar inte göra dig speciellt gott så det kan vara läge att tänka om? 

Nu har inte jag barn men man har ju hört sina vänner prata rätt mkt sina betydligt större bröst, och det har jag också märkt på dem. Så där har du kanske nått att de fram emot om du skaffar barn. 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Hej ts) skrev 2025-03-25 01:10:42 följande:

Jag hade väldigt stora bröst och opererade dem nyligen, läkaren kunde inte ens få dem så små helst hade velat. Jag tycker att alla kläder är gjorde för folk med små bröst, framförallt på sommaren. Som jag har lidit över att inte kunna passa i någonting och varit avundsjuk på DIG som har bröst som passar i allt som ska vara axelbandslöst, öppen rygg, petit osv. 

Eftersom du lider så mycket av detta tycker jag du bör fundera på operation. Har du ens pratat med en läkare om ev risker med cancer i släkten osv? Dina värderingar verkar inte göra dig speciellt gott så det kan vara läge att tänka om? 

Nu har inte jag barn men man har ju hört sina vänner prata rätt mkt sina betydligt större bröst, och det har jag också märkt på dem. Så där har du kanske nått att de fram emot om du skaffar barn. 

Jo brösten blir ganska mycket större när man ammar men många får mindre bröst än innan sen efteråt och de kan ofta hänga mer. Såklart är det nog inte så för alla (men de flesta jag känner) och det beror nog på hur mycket man går upp och ner i vikt också. Och är man väldigt missnöjd efteråt kan man ju operera som jag gjorde efter jag hade ammat första barnet. Nu ammar jag fjärde , det går bra med implantat också men ibland behöver man göra om dom efteråt för till skillnad från vad en del tror så kan silikonbröst hänga också haha , de ?riktiga? brösten är ju kvar också.

Men om någon funderar på att operera skulle jag nog rekommendera att vänta tills efter man har fått barn för som sagt är risken ganska stor att man ändå behöver göra om dom efteråt. Jag fick dessutom problem med ena implantater som sjönk ner förra gången jag var gravid och ammade.. Så även om jag har haft mycket mjölk och kunnat amma har det inte varit jättebra att ha opererat brösten innan. 

Hoppas TS kan lära sig att tycka om sina små bröst utan att behöva operera dom...Små bröst kan vara jättefina som sagt men tyvärr var inte mina bröst så fina efter att ha ammat första barnet :) 

• Anonym (Mamma)

Du kan ju titta på fördelarna med små bröst? Inte en massa fläsk som guppar om du tränar! Inte en massa fläsk som med åren blir längre och längre OCH mindre vävnad att undersöka vid mammografi! 

Varför vill man vara sexig? För vem? Villl man försöka locka allt mankön eller vill man ha EN man? Är man väldigt intresserad av sex?  För egen del har jag aldrig begripit djupa urringningar och utmanande kläder! Man lockar väl mest till sig äckel?

• Anonym (Liz)

Jag är rätt storväxt men har också obefintliga bröst. Visst hade det varit kul att ha tuttar men samtidigt har jag aldrig gett det hela för stor betydelse och jag har haft flera långa förhållanden.

När jag var ung valde en bekant att bröstopera sig med dog tre dagar senare av operationen. Det kändes så fruktansvärt onödigt och där och då bestämde jag att det inte var värt det.

När jag fyllde 50.fick jag bröstcancer och har sedan dess älskat mina små bröst som ändå är kvar. Kort efter det träffade jag min stora kärlek.

Det finns så otroligt mycket roligt här i livet. Saker som är viktiga. Kasta inte.bort ditt värdefulla liv på något så trivialt.

• Anonym (Alla har vi våra demoner)

Min man är kort, det är hela hans släkt. Och nu menar jag inte kort som i tramstrådarna där allt under typ 185 cm anses kort på en man utan dra bort 2 dm och han är fortfarande kortare.

Jag har inga problem med hans längd, har aldrig haft. Men jag kan ha problem med hans problem med sin längd. 

På samma sätt är jag övertygad om att din kille känner för dina bröst. Han har valt dig för att han vill vara med dig. Han vet vilka bröst som sitter på dig och han kommer inte vakna upp en dag och känna att han bara måste ha en flickvän med större bröst. Däremot kan det bli otroligt tjatigt och frustrerande att behöva försäkra någon om att de duger hela tiden.

Jag tänker också så här. Om du ber en person rita sin drömpartner. Hur många är ens i närheten av den de lever med. Man älskar en person för den som den är och det finns oftast delar på denne man tycker är perfekta. Men allt? Det är nog helt otroligt få förunnat. Det kan vara rumpor, bröst, magar, tänder, hår eller annat man valt annorlunda om man fick. Men att man valt annorlunda betyder inte att man har problem med det ens partner har eller ens önskat att det sett annorlunda ut på denne. Det är en otroligt viktig skillnad.

Man har den kropp man har. Vissa saker kan man påverka. Andra inte. Jag har själv relativt små bröst och jag har alltid vadderad bh för att det gör att kläder sitter mycket snyggare. Jag har ingen midja. Jag kan inte ha kläder som markerar midja, eller höga byxor eller A-formade toppar som ska falla från brösten och sen bli lösare för det blir inte så på mig. Jag har knappt köpt byxor på 10 år för att allt varit med hög midja och då får jag inte ihop dem. Jag är smal och vältränad men mer pojkig än kvinnlig i kroppen. Går jag upp i vikt blir jag inte mer kvinnlig för fettet hamnar på magen. Det är vad det är. 

Man behöver inte älska allt med sin kropp men just acceptansen är viktig för att inte hamna i allt för negativa tankar som förstör både för en själv och sina relationer. Jag hoppas du kommer dit.

Svar på tråden Tips för att kunna acceptera små bröst