Anonym (Anna) skrev 2025-03-30 21:40:55 följande:
Bra för dig. Jag vet ju inte vad du har haft för problematik med dig. Våldsam man i ditt hem? Bra att de erbjöd dig annat boende. De verkar ju varit lösningsinriktade i ditt fall. Har inte riktigt fått intrycket av att de jobbar så.
Det är inte riktigt det saken handlar om i mitt fall. Inget våld, inget missbruk, ingen vanvård. Helt annan problematik.
Mitt barn har en del i det hela. Skolan en annan. Vad jag eller socialtjänsten ska kunna göra åt det övergår faktiskt mitt vetande. Därför känner jag närmast att vad socialtjänsten än föreslår kommer jag säga tack men nej tack. Vill de överföra skulden på mig och få till ett tvingande LVU kommer det bli så, men jag skulle givetvis överklaga. Vidtar inte skolan åtgärder har de inte tagit sin del av ansvaret. Då får någon annan hjälpa dem att ta det.
Är det inte lite synd att på förhand tänka att du ska säga nej till allt?
Har själv på eget initiativ haft kontakt med socialtjänsten i två omgångar på grund av hemmasittande barn som mådde dåligt. Skolan gjorde inte vad de skulle och till bup var det intagningsstopp för alla som inte gjort självmordsförsök. Jag höll på att bryta samman totalt. Ena kontakten blev inte så bra. Den andra mycket hjälpsam.
Jag tycker absolut inte du ska döma ut dem på
förhand. Är nyfiken på varför du gör det? Många får faktiskt jättebra stöd just mot skolan faktiskt. Om det rör sig om problem i skolan.
Har i och för sig för mig att du har skrivit att du har tillgång till duktiga jurister som du tänker anlita. I så fall hade du väl redan anlitat dem mot skolan om det hade behövts, så jag sluter mig till att det troligtvis inte är skolproblem då.
I vilket fall?så vill jag vädja till dig att inte sätta
principer före barnets välmående.