• Anonym (Anna)

Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?

Har fått en sådan där orosanmälan från skolan.

Socialen vill träffas. Om de skulle föreslå hembesök? kan man vägra det?
    Jag vill inte ha obehöriga och främmande människor springandes här, då jag är mån om vårt hem och vår privata sfär. 

Nu vet jag visserligen inte om de kommer att föreslå det, men om?

Har förstått att sådana där hembesök absolut inte handlar om att ge någon service, utan att de vill snoka och nagelföra ens hem. Det har jag absolut noll intresse av. Det känns djupt kränkande. 

• Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?
  • Anonym (Anmäld)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-30 10:00:37 följande:
    Statistiken skiljer sig åt lite mellan åren, men de senaste åren har soc fått in ungefär 400 tusen anmälningar. En anmälan kan omfatta ett eller flera barn. Alltså minst 400 tusen barn. Kan därför vara 500 eller 550 tusen barn som ingår. Ungefär vart tionde barn blir orosanmält varje år.
    Av de 400 tusen anmälningarna går ungefär hälften, dvs 200 tusen vidare till utredning. Av de 200 tusen utredningarna fattas ungefär 4000 beslut om LVU och det är på individnivå. Det är alltså max 1% av de barn som blir anmälda som får beslut om LVU. I övriga fall bedöms det inte finna så grava missförhållanden att LVU är tillämpligt.
    Eller så var missförhållanden grava men eftersom det kostar mer med LVU och föräldrarna samarbetade så blev det inte LVU utan andra åtgärder. Det finns dessutom brist på fosterhem och LVU-platser samt att man som regel har målet att barnet har det bäst med bioförälder och målet är generellt att barn och föräldrar ska kunna bo tillsammans. Men då krävs det att man samarbetar med soc också. 

Hade jag insisterat på att åka hem vid andra anmälan vi fick så hade jag inte fått med mig mina barn hem då man bedömde riskerna för höga. Jag samarbetade med soc, jag fick behålla mina barn och man hjälpte mig med boende till jag kommit på fötter igen och hittat en egen lägenhet.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (X) skrev 2025-03-30 19:23:48 följande:
    Jag har inte skrivit att lärare ägnar 4 år åt att identifiera problem. Men det är något som tas upp under lärarutbildningen och även under vidareutbildning att identifiera avvikande beteende och de har anmälningsplikt, alltså lagkrav på sig att anmäla i de händelser de tror barn far illa på något sätt.

Hänvisa gärna till vart du får din statistik ifrån, så kan vi jämföra.

anmälan leda till anmälan? Va? Jag skrev att du kan anmäla vad fan du vill, om det är så stora problem. Istället för att klaga och kritisera skolan för att de gjort en orosanmälan för dina barn.
    Du skrev att de har en 4-årig utbildning i att utreda om barn far illa. Inlägg 137. 
    Har pratat med två stycken seniora lärare om detta och de har båda sagt att det inte berördes alls under deras utbildning, utan det är något som tillkommit senare som de fått lära sig under vidareutbildning i olika kurser. Så några fyra års utbildning om detta kan du ju glömma. 

Statistiken har jag hämtat härifrån.
    www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/orosanmalningarna-okar--beror-var-tionde-barn/

Varifrån har du hämtat din?
    Du skrev att 3% av anmälningarna leder till LVU. Med 422 tusen anmälningar 3% till LVU skulle det betyda att vi får 12.660 placeringar. Du får gärna länka till var du hittar de siffrorna. Jag kan inte hitta att det gjorts så många LVU beslut ett enda år. Antalet verkar snarare ligga runt 3000, ibland lite mer uppåt 4000. 

Ja, du skrev ovan att anmälan leder till anmälan. Vad menar du med det?
    Jag skrev att 1 av 1000 anmälningar leder till LVU med hänvisning till det jag länkat ovan. Dvs, 999 av 1000 anmälningar leder inte till några ingripande åtgärder. 

Förekommer missförhållanden på en skola skickas anmälan till Skolinspektionen, som får utreda omfattningen och ev inleda åtgärder. Det är inget som socialtjänsten sysslar med. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anmäld) skrev 2025-03-30 19:37:49 följande:
    Eller så var missförhållanden grava men eftersom det kostar mer med LVU och föräldrarna samarbetade så blev det inte LVU utan andra åtgärder. Det finns dessutom brist på fosterhem och LVU-platser samt att man som regel har målet att barnet har det bäst med bioförälder och målet är generellt att barn och föräldrar ska kunna bo tillsammans. Men då krävs det att man samarbetar med soc också. 

Hade jag insisterat på att åka hem vid andra anmälan vi fick så hade jag inte fått med mig mina barn hem då man bedömde riskerna för höga. Jag samarbetade med soc, jag fick behålla mina barn och man hjälpte mig med boende till jag kommit på fötter igen och hittat en egen lägenhet.
    Bra för dig. Jag vet ju inte vad du har haft för problematik med dig. Våldsam man i ditt hem? Bra att de erbjöd dig annat boende. De verkar ju varit lösningsinriktade i ditt fall. Har inte riktigt fått intrycket av att de jobbar så. 

Det är inte riktigt det saken handlar om i mitt fall. Inget våld, inget missbruk, ingen vanvård. Helt annan problematik. 

Mitt barn har en del i det hela. Skolan en annan. Vad jag eller socialtjänsten ska kunna göra åt det övergår faktiskt mitt vetande. Därför känner jag närmast att vad socialtjänsten än föreslår kommer jag säga tack men nej tack. Vill de överföra skulden på mig och få till ett tvingande LVU kommer det bli så, men jag skulle givetvis överklaga. Vidtar inte skolan åtgärder har de inte tagit sin del av ansvaret. Då får någon annan hjälpa dem att ta det. 
  • Anonym (Vad)

Men TS. Om du nu fått anmälningar på dig och själv inte vet vad du ska kunna göra åt saken, är det inte bra att faktiskt se vad för hjälp du kan få?

• Anonym (Anmäld)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-30 21:40:55 följande:
    Bra för dig. Jag vet ju inte vad du har haft för problematik med dig. Våldsam man i ditt hem? Bra att de erbjöd dig annat boende. De verkar ju varit lösningsinriktade i ditt fall. Har inte riktigt fått intrycket av att de jobbar så. 

Det är inte riktigt det saken handlar om i mitt fall. Inget våld, inget missbruk, ingen vanvård. Helt annan problematik. 

Mitt barn har en del i det hela. Skolan en annan. Vad jag eller socialtjänsten ska kunna göra åt det övergår faktiskt mitt vetande. Därför känner jag närmast att vad socialtjänsten än föreslår kommer jag säga tack men nej tack. Vill de överföra skulden på mig och få till ett tvingande LVU kommer det bli så, men jag skulle givetvis överklaga. Vidtar inte skolan åtgärder har de inte tagit sin del av ansvaret. Då får någon annan hjälpa dem att ta det. 
    Jo, de jobbar som regel lösningsorienterat men det är ju inte de bra fallen som skapar rubriker. På samma vis som att det är inte de bra relationerna som diskuteras på forum. Det som får uppmärksamhet är ju när det har gått åt skogen. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vad) skrev 2025-03-30 21:44:23 följande:

Men TS. Om du nu fått anmälningar på dig och själv inte vet vad du ska kunna göra åt saken, är det inte bra att faktiskt se vad för hjälp du kan få?

Ja, jag kommer lyssna, men kan faktiskt inte ens i min vildaste fantasi se vad de skulle kunna hjälpa mig med. Möjligen då att hjälpa mig att anmäla skolan till Skolinspektionen, men den hjälpen tror jag inte att soc kommer erbjuda. 

Om samarbetet mellan skola och elev inte fungerar ser jag det som en sak mellan skola och elev. Jag kan inte påverka på den punkten. Har svårt att se hur soc heller skulle kunna göra det.

A och B bråkar. Hur löses det genom att C och D samtalar, samt D erbjuder C en insats helt frikopplad från såväl A och B, när såväl A och B skiter i C? 

Den frågan får gärna du eller någon annan svara på. 
  • Auriela
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-30 21:40:55 följande:

Är det inte lite synd att på förhand tänka att du ska säga nej till allt? 

Har själv på eget initiativ haft kontakt med socialtjänsten i två omgångar på grund av hemmasittande barn som mådde dåligt. Skolan gjorde inte vad de skulle och till bup var det intagningsstopp för alla som inte gjort självmordsförsök. Jag höll på att bryta samman totalt. Ena kontakten blev inte så bra. Den andra mycket hjälpsam. 

Jag tycker absolut inte du ska döma ut dem på
    förhand. Är nyfiken på varför du gör det? Många får faktiskt jättebra stöd just mot skolan faktiskt. Om det rör sig om problem i skolan. 

Har i och för sig för mig att du har skrivit att du har tillgång till duktiga jurister som du tänker anlita. I så fall hade du väl redan anlitat dem mot skolan om det hade behövts, så jag sluter mig till att det troligtvis inte är skolproblem då.

I vilket fall?så vill jag vädja till dig att inte sätta
    principer före barnets välmående.

• Anonym (Anna)
    Auriela skrev 2025-03-30 22:24:31 följande:

Är det inte lite synd att på förhand tänka att du ska säga nej till allt? 

Har själv på eget initiativ haft kontakt med socialtjänsten i två omgångar på grund av hemmasittande barn som mådde dåligt. Skolan gjorde inte vad de skulle och till bup var det intagningsstopp för alla som inte gjort självmordsförsök. Jag höll på att bryta samman totalt. Ena kontakten blev inte så bra. Den andra mycket hjälpsam. 

Jag tycker absolut inte du ska döma ut dem på
    förhand. Är nyfiken på varför du gör det? Många får faktiskt jättebra stöd just mot skolan faktiskt. Om det rör sig om problem i skolan. 

Har i och för sig för mig att du har skrivit att du har tillgång till duktiga jurister som du tänker anlita. I så fall hade du väl redan anlitat dem mot skolan om det hade behövts, så jag sluter mig till att det troligtvis inte är skolproblem då.

I vilket fall?så vill jag vädja till dig att inte sätta
    principer före barnets välmående.

I det här fallet är det skolan som gjort orosanmälan.
    Jag tror inte de tänkt sig att socialtjänsten som åtgärd ska hjälpa mig att anmäla skolan, men vi får väl se. 

Ärligt talat tror jag att det bara kommer bli rappakalja över det hela. Jag kan omöjligen se vad soc skulle kunna hjälpa mig med. 
  • Anonym (Anmäld)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-30 22:42:15 följande:
    I det här fallet är det skolan som gjort orosanmälan.
    Jag tror inte de tänkt sig att socialtjänsten som åtgärd ska hjälpa mig att anmäla skolan, men vi får väl se. 

Ärligt talat tror jag att det bara kommer bli rappakalja över det hela. Jag kan omöjligen se vad soc skulle kunna hjälpa mig med. 
    Du vet om att skolan kan göra en orosanmälan gällande barnet och skolgången just för att på så vis kunna ha på fötterna att ta det vidare mot skolans huvudman för att få extra resurser att hjälpa barnet i skolgången? 

Det har skett med en släktings son. Visst, skolan kontaktade min släkting i samband med det hela och förklarade varför man tagit den vägen man gjort. Det är otroligt svårt många gånger för skolan att få de resurser som behövs så genom en orosanmälan och "ledning" från soc så kan de få igenom det som behövs. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anmäld) skrev 2025-03-30 22:53:06 följande:
    Du vet om att skolan kan göra en orosanmälan gällande barnet och skolgången just för att på så vis kunna ha på fötterna att ta det vidare mot skolans huvudman för att få extra resurser att hjälpa barnet i skolgången? 

Det har skett med en släktings son. Visst, skolan kontaktade min släkting i samband med det hela och förklarade varför man tagit den vägen man gjort. Det är otroligt svårt många gånger för skolan att få de resurser som behövs så genom en orosanmälan och "ledning" från soc så kan de få igenom det som behövs. 
    Tycker det låter bakvänt. Genom att orosanmäla oss känns det ju som att de vill lägga skuldfrågan hos oss istället för hos dem själva. 

Soc utreder ju inte verksamheten i skolan utan de utreder vårdnadshavaren. Hur skulle det ge skolan större budget? 
Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?