• Anonym (Anna)

Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?

Har fått en sådan där orosanmälan från skolan.

Socialen vill träffas. Om de skulle föreslå hembesök? kan man vägra det?
    Jag vill inte ha obehöriga och främmande människor springandes här, då jag är mån om vårt hem och vår privata sfär. 

Nu vet jag visserligen inte om de kommer att föreslå det, men om?

Har förstått att sådana där hembesök absolut inte handlar om att ge någon service, utan att de vill snoka och nagelföra ens hem. Det har jag absolut noll intresse av. Det känns djupt kränkande. 

• Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jajadingdong) skrev 2025-03-31 21:50:23 följande:
    Förstår inte vad du menar här, rättshaverister hos myndigheter? Stöter du på en sådan i ditt fall har du väl tur då de vore på din sida?

Men hoppas du kan få dig en utmaning om det är det du önskar. Söker man konfrontation brukar man oftast lyckas.

Iallafall, svaret är ja, och mitt svar innehöll inget råd i någon riktning.
    Ja, tror du att alla rättshaverister är arbetslösa?
    Var tror du en rättshaverist helst av allt vill jobba? 
    Givet vad som faktiskt driver en rättshaverist med patos högre än lagstiftningen..
  • Anonym (Erfarenhet av ämnet)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-31 22:55:18 följande:
    Ja, diskussionen har breddats en smula. 
    Breddats?

Skulle säga att tråden mer eller mindre fyllts med anklagelser och idiotörklaringar mot dig ts.
    Det som förundrar mig är att du lägger energi på dessa skribenter som bara vill trycka ner dig.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Erfarenhet av ämnet) skrev 2025-04-01 05:22:17 följande:
    Breddats?

Skulle säga att tråden mer eller mindre fyllts med anklagelser och idiotörklaringar mot dig ts.
    Det som förundrar mig är att du lägger energi på dessa skribenter som bara vill trycka ner dig.
    Äsch! Det fyller bara gängse normen här på Familjeliv. Någon/några trodde väl att jag skulle bli ett easy target, men där misstog man sig. Det blev tvärtom istället. Det väckte så stor frustration hos mina meningsmotståndare och så blev det som det brukar bli. Lika förutsägbart som amen i kyrkan. Glad
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Erfarenhet av ämnet) skrev 2025-04-01 05:22:17 följande:
    Breddats?

Nej, däremot har folk skrivit att TS tänker fel och tar en större risk genom att vara obstinat. Att TS inte sitter på alla svaren själv som hon tror, men har motbevisat i tråden. Att TS har ett väldigt onödigt dramatiskt språkbruk och överdriver otroligt.
  • Anonym (O)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-01 06:07:58 följande:
    Äsch! Det fyller bara gängse normen här på Familjeliv. Någon/några trodde väl att jag skulle bli ett easy target, men där misstog man sig. Det blev tvärtom istället. Det väckte så stor frustration hos mina meningsmotståndare och så blev det som det brukar bli. Lika förutsägbart som amen i kyrkan. Glad
    TS, det här är inte en debatt om sakfrågor där vi är mot dig. Det här är en tråd full med folk som försöker hjälpa ditt/dina barn. Här finns både de som har dåliga och de som har bra erfarenheter av soc, men alla ger dig samma råd. Du kanske för den här diskussionen för att vinna den - och det är ju j-ligt tragiskt i så fall. Vi andra för den för att dina barn inte ska råka illa ut. Inser du hur skevt det är? 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vad) skrev 2025-04-01 07:24:13 följande:
    Nej, däremot har folk skrivit att TS tänker fel och tar en större risk genom att vara obstinat. Att TS inte sitter på alla svaren själv som hon tror, men har motbevisat i tråden. Att TS har ett väldigt onödigt dramatiskt språkbruk och överdriver otroligt.
    Ha ha, klart underhållande att läsa dina fantasier. Vem skulle sitta på alla svaren menar du? Vilka svar då? Vad socialtjänsten har rätt att kräva?  Dramatiskt språkbruk säger du? Tror tvärtom att jag brukar uppfattas som en ovanligt lugn och balanserad person. Vari består överdrifterna?
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-01 08:40:20 följande:
    Ha ha, klart underhållande att läsa dina fantasier. Vem skulle sitta på alla svaren menar du? Vilka svar då? Vad socialtjänsten har rätt att kräva?  Dramatiskt språkbruk säger du? Tror tvärtom att jag brukar uppfattas som en ovanligt lugn och balanserad person. Vari består överdrifterna?
    Du beskriver ett hembesök från soc som en våldtäkt vilket är extremt. Du beskriver att du aldrig kan känna dig trygg hemma sen vilket är bortom extremt.

Du framstår i allt som någon som tror dig ha alla svar, även fast du uppenbart inte hade det sett till vad andra svarar dig i tråden . Du verkar anse  dig helt förmer och som du redan tänkt på allt - även fast ni faktiskt har problem i skolan till en nivå att det anmälts som sådant. 

Släpp på prestigen och tron att du vet allt.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (O) skrev 2025-04-01 07:41:56 följande:
    TS, det här är inte en debatt om sakfrågor där vi är mot dig. Det här är en tråd full med folk som försöker hjälpa ditt/dina barn. Här finns både de som har dåliga och de som har bra erfarenheter av soc, men alla ger dig samma råd. Du kanske för den här diskussionen för att vinna den - och det är ju j-ligt tragiskt i så fall. Vi andra för den för att dina barn inte ska råka illa ut. Inser du hur skevt det är? 
    Ha ha! Knappast. Men prove me wrong then. Vad består hjälpen i menar du? 

Tycker för övrigt att meningarna går isär. Någon som fått samma "erbjudande" föreslog ju dessutom att samtalet i "hemmiljö" skulle ske hemma hos socialsekreterarna, vilket konstigt nog inte gick för sig.Skrattande Märkligt va? 

Som tur var hade de tydligen tillgång till en soc-lägenhet som kunde erbjuda "hemmiljö", vilket då utgjorde räddningen. Jag säger så här. Är de så oroliga för hemmiljön så är det faktiskt ärligare att soc säger det rakt ut. Inte komma med några svepande undanflykter som man slår hål på redan innan de lämnat deras mun. 

De ska inte underskatta sina klienter som har dubbelt så mycket livserfarenhet, 10 gånger mer erfarenhet av barn, bättre utbildning, bättre jobb och dubbelt så hög lön som de själva har. Vad menar du på allvar en sådan soc-anställd skulle ha att erbjuda mig? Jag är idel öra. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vad) skrev 2025-04-01 08:44:53 följande:
    Du beskriver ett hembesök från soc som en våldtäkt vilket är extremt. Du beskriver att du aldrig kan känna dig trygg hemma sen vilket är bortom extremt.

Du framstår i allt som någon som tror dig ha alla svar, även fast du uppenbart inte hade det sett till vad andra svarar dig i tråden . Du verkar anse  dig helt förmer och som du redan tänkt på allt - även fast ni faktiskt har problem i skolan till en nivå att det anmälts som sådant. 

Släpp på prestigen och tron att du vet allt.
    Nej, jag känner det faktiskt som att de våldför sig på mitt hem. Det är inga överdrifter. De hör ju inte hemma där och är där av en enda anledning. Att snoka
    och utvärdera. Det inser ju du också. 
    Alla iakttagelser blir ju till en utredning sen. Sedan blir det väl en sedvanlig dragning i kafferummet. Jag vet ju hur det brukar låta.
  • Anonym (O)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-01 08:54:02 följande:
    Ha ha! Knappast. Men prove me wrong then. Vad består hjälpen i menar du? 

Tycker för övrigt att meningarna går isär. Någon som fått samma "erbjudande" föreslog ju dessutom att samtalet i "hemmiljö" skulle ske hemma hos socialsekreterarna, vilket konstigt nog inte gick för sig.Skrattande Märkligt va? 

Som tur var hade de tydligen tillgång till en soc-lägenhet som kunde erbjuda "hemmiljö", vilket då utgjorde räddningen. Jag säger så här. Är de så oroliga för hemmiljön så är det faktiskt ärligare att soc säger det rakt ut. Inte komma med några svepande undanflykter som man slår hål på redan innan de lämnat deras mun. 

De ska inte underskatta sina klienter som har dubbelt så mycket livserfarenhet, 10 gånger mer erfarenhet av barn, bättre utbildning, bättre jobb och dubbelt så hög lön som de själva har. Vad menar du på allvar en sådan soc-anställd skulle ha att erbjuda mig? Jag är idel öra. 

Jag har aldrig sagt att soc garanterat har något bra att erbjuda dig. För vår del bara förstörde de och gjorde allt 1000 gånger värre.

Jag har varnat dig för att sochandläggare har väldigt mycket makt i förhållande till sin kompetens och att man därför gör bäst i att inte obstruera, för det gynnar inte barnen. Vill du inte göra det soc föreslår har de betydligt värre åtgärder som de kan tvinga dig till. 

Det spelar ingen roll vad du eller jag TYCKER att soc borde eller inte borde göra. De gör som de vill och det är det du nu har att förhålla dig till. Min kontakt med soc gjorde att jag behövde samtalsstöd efteråt. Men jag gjorde det jag behövde göra för att skydda mina barn från ännu värre åtgärder. Du måste som förälder vara beredd att lägga dina egna behov åt sidan. 

Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?