• Anonym (Anna)

Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?

Har fått en sådan där orosanmälan från skolan.

Socialen vill träffas. Om de skulle föreslå hembesök? kan man vägra det?
    Jag vill inte ha obehöriga och främmande människor springandes här, då jag är mån om vårt hem och vår privata sfär. 

Nu vet jag visserligen inte om de kommer att föreslå det, men om?

Har förstått att sådana där hembesök absolut inte handlar om att ge någon service, utan att de vill snoka och nagelföra ens hem. Det har jag absolut noll intresse av. Det känns djupt kränkande. 

• Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?
  • Anonym (O)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-01 08:58:19 följande:
    Nej, jag känner det faktiskt som att de våldför sig på mitt hem. Det är inga överdrifter. De hör ju inte hemma där och är där av en enda anledning. Att snoka
    och utvärdera. Det inser ju du också. 
    Alla iakttagelser blir ju till en utredning sen. Sedan blir det väl en sedvanlig dragning i kafferummet. Jag vet ju hur det brukar låta.
    Jag hade dem hos mig i veckor. Flera timmar varje dag. Bara släpp dina behov nu. Det är ditt barn du ska skydda och hjälpa nu, inte dig själv. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (O) skrev 2025-04-01 09:56:08 följande:
    Jag hade dem hos mig i veckor. Flera timmar varje dag. Bara släpp dina behov nu. Det är ditt barn du ska skydda och hjälpa nu, inte dig själv. 
    Varför gick du med på det? 

Så du menar att barnen behöver skyddas från soc? Finns inte soc till för att skydda barnen? 
  • Anonym (I veckor?)
    Anonym (O) skrev 2025-04-01 09:56:08 följande:
    Om du hade dem så flitigt måste det ju ha funnits en anledning. Det räckte slltså inte med en överblick utan de var tydligen tvungna att hå till botten med något problem, vilket det nu kan ha varit. Det är ju barnens intressen de ska iaktta, inte föräldrarnas.                                                                                                                             Har ni det stökigt, får barnen inte rätt kost och stimuleras de inte? Läser ni inte med dem? Finns det böcker och leksaker i hemmet? Har barnen tillräckligt stora rum? Har barnen kamrater eller lever ni alla isolerat? Förekommer aga?                                                                                                                                                   Det där med stökigheten och att det jämt är ostädat är negativt, det kan göra att barn skäms för att ta hem kamrater, likaså om det är så fattigt att kamraterna aldrig kan bli bjudna på mellanmål eller middag. Det är vad jag som helt vanlig, barnfri människa kan komma på nu. Givetvis förekommer inte droger och föräldrarna är nyktra. Röker gör de heller inte, åtminstone inte inomhus. Kosten: Inga konstiga dieter, vegan eller liknande, utan fullvärdig husmanskost och mycket frukt och grönsaker. Växande barn behöver kolhydrater och proteiner utan tillskott för att få tillräckligt med B12. Kött, fisk, fullkornsbröd. Skolan: Har barnen full närvaro och uppnår de godkända resultat? Om jag vore "Soctant" skulle jag titta på detta.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-01 10:14:26 följande:

Så du menar att barnen behöver skyddas från soc? Finns inte soc till för att skydda barnen? 
    Meningen är att socialtjänsten ska hjälpa barnen. Men har socialsekreterarna inte den rätta kompetensen, vilket ibland är fallet, så kan resultatet av deras ingripande bli det omvända. 

De har en enorm makt att göra vad de föresatt sig att göra, eftersom rätten tolkar deras journalanteckningar och bedömningar som sanning. Det kan vara väldigt svårt att stoppa dem innan ett barn har fått flera år av sin barndom förstörd.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Linda) skrev 2025-04-01 11:31:15 följande:
    Meningen är att socialtjänsten ska hjälpa barnen. Men har socialsekreterarna inte den rätta kompetensen, vilket ibland är fallet, så kan resultatet av deras ingripande bli det omvända. 

De har en enorm makt att göra vad de föresatt sig att göra, eftersom rätten tolkar deras journalanteckningar och bedömningar som sanning. Det kan vara väldigt svårt att stoppa dem innan ett barn har fått flera år av sin barndom förstörd.
    Men varför vill de förstöra för barnen då? 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (I veckor?) skrev 2025-04-01 11:00:24 följande:
    Om du hade dem så flitigt måste det ju ha funnits en anledning. Det räckte slltså inte med en överblick utan de var tydligen tvungna att hå till botten med något problem, vilket det nu kan ha varit. Det är ju barnens intressen de ska iaktta, inte föräldrarnas.                                                                                                                             Har ni det stökigt, får barnen inte rätt kost och stimuleras de inte? Läser ni inte med dem? Finns det böcker och leksaker i hemmet? Har barnen tillräckligt stora rum? Har barnen kamrater eller lever ni alla isolerat? Förekommer aga?                                                                                                                                                   Det där med stökigheten och att det jämt är ostädat är negativt, det kan göra att barn skäms för att ta hem kamrater, likaså om det är så fattigt att kamraterna aldrig kan bli bjudna på mellanmål eller middag. Det är vad jag som helt vanlig, barnfri människa kan komma på nu. Givetvis förekommer inte droger och föräldrarna är nyktra. Röker gör de heller inte, åtminstone inte inomhus. Kosten: Inga konstiga dieter, vegan eller liknande, utan fullvärdig husmanskost och mycket frukt och grönsaker. Växande barn behöver kolhydrater och proteiner utan tillskott för att få tillräckligt med B12. Kött, fisk, fullkornsbröd. Skolan: Har barnen full närvaro och uppnår de godkända resultat? Om jag vore "Soctant" skulle jag titta på detta.
    Så du tror att barnen blir omhändertagna om de har för dåliga betyg? 

Din diet förresten. Du tror inte barnen blir smällfeta av sådan kost? Låter inte hälsosamt. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-01 10:14:26 följande:

För om jag inte hade gjort det hade de omhändertagits genom lvu och det hade varit ännu mer traumatiskt för dem. De skadades av detta också, men vi gavs bara dessa två alternativ. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (O) skrev 2025-04-01 12:18:09 följande:
    För om jag inte hade gjort det hade de omhändertagits genom lvu och det hade varit ännu mer traumatiskt för dem. De skadades av detta också, men vi gavs bara dessa två alternativ. 
    Varför hade de omhändertagits med LVU?

Hur skadade soc barnen? 
  • Anonym (O)
    Anonym (I veckor?) skrev 2025-04-01 11:00:24 följande:

Mitt ena barn blev svårt sjukt. En läkare påstod att det inte rörde sig om sjukdom utan vanvård och soc agerade därefter. Barnet kunde, när soc äntligen lämnade oss ifred, träffa andra läkare som undersökte, ställde diagnos och satte in behandling så att mitt barn kunde tillfriskna. Då var tyvärr tillståndet kraftigt förvärrat av soc åtgärder. :(

Vården har varit väldigt upprörda över hur soc behandlat oss och även sagt att de aldrig sett något liknande (och det är ju bra!). Skolan har aldrig misstrott utan stöttat oss genom allt detta. Men vården och skolan har inte möjlighet att stoppa socialtjänsten. Soc gör som soc vill.

Vi hade maximal otur med en idiot till läkare och sen en idiot på socialtjänsten. De två tillsammans gav det här katastrofala resultatet. 

Vi är en vanlig medelklassfamilj. Sjukdom kan drabba vem som helst. Otur också. 

• Anonym (O)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-01 12:29:32 följande:
    Varför hade de omhändertagits med LVU?

Hur skadade soc barnen? 
    Se mitt svar ovan. 
Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?