• Anonym (Anna)

Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?

Har fått en sådan där orosanmälan från skolan.

Socialen vill träffas. Om de skulle föreslå hembesök? kan man vägra det?
    Jag vill inte ha obehöriga och främmande människor springandes här, då jag är mån om vårt hem och vår privata sfär. 

Nu vet jag visserligen inte om de kommer att föreslå det, men om?

Har förstått att sådana där hembesök absolut inte handlar om att ge någon service, utan att de vill snoka och nagelföra ens hem. Det har jag absolut noll intresse av. Det känns djupt kränkande. 

• Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?
  • Anonym (O)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-31 15:22:14 följande:
    En socialsekreterare kan ju inte säga åt skolan att de behöver fler resurser. 
    Jo, det kan de. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (X) skrev 2025-03-31 15:39:26 följande:
    Jag skrev att de som jobbar för SOCIALTJÄNSTEN har en 4årig utbildning där man lär sig identifiera problem.
    Du skrev att de som anmäler har en 4-årig utbildning. Anmäler socialtjänsten sig själva? Jag tog för givet att du menade pedagogerna vid skolan. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (O) skrev 2025-03-31 15:52:33 följande:
    Jo, det kan de. 
    Okej. Och då får de det?
  • Anonym (O)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-31 15:55:18 följande:
    Okej. Och då får de det?
    Om skolan inte sätter in mer resurser efter att socialtjänsten påpekat att det behövs och man anmäler det till Skolinspektionen lär skolledningen få det rätt hett om öronen. 
  • Anonym (Anmäld)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-31 15:55:18 följande:
    Okej. Och då får de det?
    Som regel, ja. Det blir lättare för skolan att hävda mot huvudmannen att denne behöver öppna plånboken och tillhandahålla resurser. 
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-31 15:22:14 följande:
    Hur skulle en utredning kunna ge extra stöd? Om vare sig utredaren eller den som utreds har förmåga att påverka de instanser som är direkt berörda blir det ju svårt. 

En socialsekreterare kan ju inte säga åt skolan att de behöver fler resurser. 
    De HAR ju förmågan.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (O) skrev 2025-03-31 16:05:08 följande:
    Om skolan inte sätter in mer resurser efter att socialtjänsten påpekat att det behövs och man anmäler det till Skolinspektionen lär skolledningen få det rätt hett om öronen. 
    Har svårt att tänka mig att en nämnd skulle säga åt en annan nämnd att de behöver en högre budget. 

En e skild socialsekreterare är ju inte i position att besluta om något sådant. 
  • Anonym (Erfarenhet av ämnet)

167 kommentarer på en fråga som besvaras med ett enda ord.

Svaret är ja.

• Anonym (Jajadingdong)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-31 15:18:36 följande:
    Kan mycket väl tänka mig att personer som tycker sig veta bäst inte gillar oliktänkande. 

Appropå haverister är det tyvärr inte helt ovanligt att de återfinns även hos myndigheter. Vissa tjänstemän blir närmast ökända på andra myndigheter och advokatbyråer. De blir sas igenkända. Man skrattar åt dem och ser det som en utmaning. 
    Förstår inte vad du menar här, rättshaverister hos myndigheter? Stöter du på en sådan i ditt fall har du väl tur då de vore på din sida?

Men hoppas du kan få dig en utmaning om det är det du önskar. Söker man konfrontation brukar man oftast lyckas.

Iallafall, svaret är ja, och mitt svar innehöll inget råd i någon riktning.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Erfarenhet av ämnet) skrev 2025-03-31 18:48:17 följande:

167 kommentarer på en fråga som besvaras med ett enda ord.

Svaret är ja.

Ja, diskussionen har breddats en smula. 
Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?