• Anonym (Betty)

Hjälpa "incel"?

Lite osäker hur jag ska formulera detta, känns som ett känsligt ämne. Men vill understryka att jag verkligen menar väl.

Är en tjej i 30-årsåldern som har en manlig vän i samma ålder. Han är en jättefin person, snäll, smart och omtänksam, men också väldigt socialt "udda" och speciell och inte så anpassad till normer för hur man kommunicerar alltid. (Ingen känd diagnos)

Han har levt i ofrivillig celibat i evigheter, men har inte på något sätt en dålig kvinnosyn och skyller inte på någon annan för detta. Han har under många år försökt dejta, blivit besviken/sårad och nu helt gett upp sedan flera år. Han säger att det är ok och att han fokuserar på annat i livet istället.

Men jag som hans vän känner ju honom och märker att han är ledsen över detta. Jag tycker att det är synd att han som är en sån fin person gett upp på kärleken redan. Det är ju inte ett val han gjort heller egentligen.

Jag vet att jag inte borde lägga mig i, men jag bryr mig om honom genuint och jag är en sån som vill fixa saker jämt. Som kvinna känner jag också att jag har en ganska glasklar bild av vad exakt som är problemet och jag tror att jag på rkktigt kan hjälpa honom- om han bara lyssnar på mig och får låta mig styra processen.

Han behöver sannolikt göra ganska stora förändringar för att ha en chans att kunna få en kvinna, tyvärr, utifrån hur de flesta kvinnor är ( I främst hur han tar hand om sig själv och kommunicerar/anpassar sig socialt.) Det är det ena. Det andra är att nog sjutton borde det väl finnas någon enstaka kvinna därute som kan se bortom eller till och med uppskatta allt det här udda?

Jag har erbjudit hjälp med dejtingtips och sånt men han säger att han inte vill, så jag har släppt det och inte tagit upp det mer. Men jag ser hur han mår och jag ser ju samtidigt ett problem som jag tror jag kan fixa, så det gnager lite.

Önskar seriös feedback kanske främst från män i liknande situation som min vän, hur jag ska tänka här?
  • Svar på tråden Hjälpa "incel"?
  • Anonym (P)
    Anonym (Gjort det, funkade inte) skrev 2025-04-04 15:41:51 följande:

Jag försökte hjälpa en killkompis med sådan problematik. Vi gick på dejter, hade sex osv. Jag tänkte att det blir ju kul för mig med, jag var nydumpad och deppig....men det gick helt fel. Istället för att han skulle få bättre självförtroende och kunna prata med andra tjejer osv. blev han som besatt i mig, hade 0 intresse av andra tjejer sedan och det förstörde vår vänskap helt.

Varför försökte du hjälpa honom med sex? Eller var du kåt på honom? I så fall var det ju inte för att hjälpa. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (Gjort det, funkade inte) skrev 2025-04-04 20:08:56 följande:
    Om vännen är olycklig med sin situation, ser bra ut och en själv behöver något "projekt" för att hantera tex. att blivit dumpad av vad en trodde var mannen i ens liv så ser man kanske annorlunda på det. Jag ser mig inte själv som en dålig vän för att jag ville försöka hjälpa honom.
    Du är ingen dålig vän, tvärt om!
  • Anonym (Gjort det, funkade inte)
    Anonym (P) skrev 2025-04-04 20:20:45 följande:
    Varför försökte du hjälpa honom med sex? Eller var du kåt på honom? I så fall var det ju inte för att hjälpa. 
    En kombination. I första hand hjälpa honom, men att han ser ut som han gör hjälpte till, dessutom att han aldrig hade haft sex så jag kunde bestämma och visa (få det som jag vill och få visa honom saker osv.), dessutom hade jag nyss blivit dumpad av mitt livs kärlek och kände väl lite som så att hjälpa någon jag tycker om är bättre än att bara grina hela dagarna.

Men främst för att hjälpa.
    burleskburkläsk skrev 2025-04-04 20:22:40 följande:
    Du är ingen dålig vän, tvärt om!
    Tack!
  • Anonym (nachmusik)
    Anonym (Gjort det, funkade inte) skrev 2025-04-04 20:08:56 följande:
    Om vännen är olycklig med sin situation, ser bra ut och en själv behöver något "projekt" för att hantera tex. att blivit dumpad av vad en trodde var mannen i ens liv så ser man kanske annorlunda på det. Jag ser mig inte själv som en dålig vän för att jag ville försöka hjälpa honom.

Det är skillnad om någon ber om hjälp.

Tror du att man ska göra ett projekt av en vän som blivit dumpad av sin man? Det är inte heller ett gott tecken på en bra vän. Som vän ska man stötta och lyssna om det behövs.

• burleskburkläsk
    Anonym (nachmusik) skrev 2025-04-04 20:40:29 följande:

Det är skillnad om någon ber om hjälp.

Tror du att man ska göra ett projekt av en vän som blivit dumpad av sin man? Det är inte heller ett gott tecken på en bra vän. Som vän ska man stötta och lyssna om det behövs.

Vissa har svårt att be om hjälp etc.

Då är det skönt om det finns en vän som ser att man mår dåligt!
  • Anonym (nachmusik)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-04 20:48:47 följande:
    Vissa har svårt att be om hjälp etc.

Då är det skönt om det finns en vän som ser att man mår dåligt!
    Det är så vänskap ska fungera, någon som ser om man mår dåligt och lyssnar och stöttar. Det blir däremot ett intrång på andras integritet om man ska "fixa" någon. 

Det är ju inte brist på flickvän som är problemet i den här situationen heller. Brist på flickvän är bara ett symptom på annat underliggande problem. Ska någon annan "fixa" saker så förstärker denne också det egentliga problemet.
  • burleskburkläsk
    Anonym (nachmusik) skrev 2025-04-04 21:19:03 följande:
    Det är så vänskap ska fungera, någon som ser om man mår dåligt och lyssnar och stöttar. Det blir däremot ett intrång på andras integritet om man ska "fixa" någon. 

Det är ju inte brist på flickvän som är problemet i den här situationen heller. Brist på flickvän är bara ett symptom på annat underliggande problem. Ska någon annan "fixa" saker så förstärker denne också det egentliga problemet.
    Jaja, det är bra om man hjälper...ifall personen vill så klart, annars blir det tokigt!
  • Anonym (Vem)
    nihka skrev 2025-04-04 20:04:16 följande:
    Ställ en bättre fråga om du vill ha svar, en som inte är fylld med negativa förväntningar.
    Ursäkta.
  • Anonym (Vem)
    nihka skrev 2025-04-04 20:04:16 följande:
    Ställ en bättre fråga om du vill ha svar, en som inte är fylld med negativa förväntningar.
    Ber om ursäkt. 
  • Anonym (nachmusik)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-04 21:27:39 följande:
    Jaja, det är bra om man hjälper...ifall personen vill så klart, annars blir det tokigt!
    Precis. Jämför med andra saker som handlar om livsstilsförändringar utan att någon ber om hjälp, en kompis som är för fet eller en kompis som röker osv.

Ens vän är inte ens projekt.
Svar på tråden Hjälpa "incel"?