• Anonym (Betty)

Hjälpa "incel"?

Lite osäker hur jag ska formulera detta, känns som ett känsligt ämne. Men vill understryka att jag verkligen menar väl.

Är en tjej i 30-årsåldern som har en manlig vän i samma ålder. Han är en jättefin person, snäll, smart och omtänksam, men också väldigt socialt "udda" och speciell och inte så anpassad till normer för hur man kommunicerar alltid. (Ingen känd diagnos)

Han har levt i ofrivillig celibat i evigheter, men har inte på något sätt en dålig kvinnosyn och skyller inte på någon annan för detta. Han har under många år försökt dejta, blivit besviken/sårad och nu helt gett upp sedan flera år. Han säger att det är ok och att han fokuserar på annat i livet istället.

Men jag som hans vän känner ju honom och märker att han är ledsen över detta. Jag tycker att det är synd att han som är en sån fin person gett upp på kärleken redan. Det är ju inte ett val han gjort heller egentligen.

Jag vet att jag inte borde lägga mig i, men jag bryr mig om honom genuint och jag är en sån som vill fixa saker jämt. Som kvinna känner jag också att jag har en ganska glasklar bild av vad exakt som är problemet och jag tror att jag på rkktigt kan hjälpa honom- om han bara lyssnar på mig och får låta mig styra processen.

Han behöver sannolikt göra ganska stora förändringar för att ha en chans att kunna få en kvinna, tyvärr, utifrån hur de flesta kvinnor är ( I främst hur han tar hand om sig själv och kommunicerar/anpassar sig socialt.) Det är det ena. Det andra är att nog sjutton borde det väl finnas någon enstaka kvinna därute som kan se bortom eller till och med uppskatta allt det här udda?

Jag har erbjudit hjälp med dejtingtips och sånt men han säger att han inte vill, så jag har släppt det och inte tagit upp det mer. Men jag ser hur han mår och jag ser ju samtidigt ett problem som jag tror jag kan fixa, så det gnager lite.

Önskar seriös feedback kanske främst från män i liknande situation som min vän, hur jag ska tänka här?
  • Svar på tråden Hjälpa "incel"?
  • Anonym (Vem)
    Anonym (Wtf) skrev 2025-03-29 18:07:40 följande:
    Varför skulle någon vilja hjälpa dig?
    Vem tvingade dig att skriva något i tråden och att du svarade otrevligt i tråden? 
  • Anonym (Vem)
    nihka skrev 2025-03-29 13:57:16 följande:
    Hjälpa "incel"?Regel nummer 1: Man kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Dessutom är det stor risk att han tolkar din välvilja som ett romantiskt intresse.

Fortsätt att vara en vän lite på avstånd för om du försöker forcera kan han bli av med det också.
    Och för vems ärende skriver du nu för? 
    Tidigare så hade du velat förut att olika män ska bli utan sex för att det skulle gynna dig och kvinnorna.

Bryr du dig om mannen eller det ska låta som det handlar om att "man ska inte hjälpa personer som inte vill"? 
  • Anonym (Vem)
    Hjälpa "incel"?Regel nummer 1: Man kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Dessutom är det stor risk att han tolkar din välvilja som ett romantiskt intresse.

Fortsätt att vara en vän lite på avstånd för om du försöker forcera kan han bli av med det också.
    Och om han ville ha hjälp så skulle du ha varit emot att hon vill hjälpa honom? 

Vill du att någon lösning ska leda till att han får en kvinna i slutändan? 
  • Anonym (Vem)

Vill inte vara otrevlig utan jag skulle vilja veta vad din avsikt är. 
  • nihka
    Anonym (Vem) skrev 2025-04-01 19:25:49 följande:
    Och om han ville ha hjälp så skulle du ha varit emot att hon vill hjälpa honom? 

Vill du att någon lösning ska leda till att han får en kvinna i slutändan? 
    Läs min sista rad. Just nu har han ingen partner men har har iaf en vän som om och när han blir mottaglig för hjälp skulle kunna hjälpa honom med lite råd i rätt riktning.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • ClumsySmurf
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 14:04:19 följande:
    Jag tänker inte riktigt så. Jag anpassar mig till andra/samhället hela tiden och tycker inte att det är fejk. Till exempel, jag kanske gillar att ha skinnjacka på mig varje dag, men på jobbet måste jag ha kavaj, så där har jag det. Är jag fejk då? Det är en avvägning jag gör för att passa in i ett sammanhang, och jag gör det eftersom det är i mitt intresse att passa in i gruppen på mitt jobb och följa reglerna där. Ta också någon som går på en första dejt och väldigt gärna vill ha barn, den personen vill kanske egentligen fråga ut dejten om barnplaner, men vill vara strategisk och väljer inte det tillfället eftersom att det skrämmer bort dejten potentiellt, man vill ta det när man lärt känna varandra lite. Jag kanske har en stor röd hatt som jag älskar. Men så får jag kanske höra att folk tycker jag verkar lite udda när jag har den på mig och blir avskräcka från att prata med mig. Då får jag fundera på vad som är viktigt för mig, kontakt med andra, eller den röda hatten. Att anpassa sig är en fråga om att vara socialt strategisk och inte nödvändigtvis att vara fejk, tycker jag. Man kan visa vem man är och ge uttryck för sina behov på ett sätt som inte är exkluderande. 
     Jobbet är mer en one size fits all och man gör en helt annan avvägning när man söker vänner/partner

Man ska försöka vara den man den kvinna man vill vill ha, en väldigt udda man kanske inte matchar så bra med en kvinna som inte är minst lite udda själv, det kan ju vara något som gör att han inte matchar med dessa heller, det är annan avägning att anpassa sej efter annan udda än att "spela normal" 

• Anonym (hhhfd)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 12:43:10 följande:
    Trist att höra, jag är lite rädd att det är samma sak här.. Vill verkligen " rädda honom från ett liv i ensamhet " men förmodligen får jag släppa detta även i tanken.

Nä jag kommer inte bli tillsammans med honom, även om jag vore singel (vilket jag inte är) så har ju jag motsvarande krav/förväntningar på män som många andra kvinnor har. Därav att jag också vet exakt vad han gör för "fel". Han är verkligen en underbar person och vän, men inte attraktiv och det har inte med utseendet att göra utan hur han (inte) tar hand om utseendet, hur han för sig och hur han kommunicerar. Han skulle kunna bli attraktiv för en kvinna, det tror jag absolut, men det krävs mycket.
    Vad elakt skrivet. Han är en underbar person men inte attraktiv för fem öre, som att personlighet inte påverkar attraktivitet. Du kan inte både kalla honom för en oattraktiv och en underbar person samtidigt. Låter som att du är väldigt falsk.
  • burleskburkläsk
    Anonym (hhhfd) skrev 2025-04-04 02:51:39 följande:
    Vad elakt skrivet. Han är en underbar person men inte attraktiv för fem öre, som att personlighet inte påverkar attraktivitet. Du kan inte både kalla honom för en oattraktiv och en underbar person samtidigt. Låter som att du är väldigt falsk.
    Hur kan hon inte göra det?

Hon attraheras inte av honom men han har en bra personlighet, det är inget konstigt.

Så om han måste bli attraktiv bara för att han möjligen är trevlig och rolig att umgås med så blir han ju genast oattraktiv med de "fel" han har och oavsett om killen inte är ful är han väldigt oattraktiv.

Alla går inte hjälpa, är han så så drar det ner attraktiviteten nåt enormt, det visar på att han inte bryr sig fast att han är en vuxen man.

Förklara hur Betty är falsk, jag ser inte nån falskhet i hennes text, ser henne som en ärlig person som verkligen försökt hjälpa denna dysfunktionella och oattraktiva person.
  • Anonym (H)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 11:42:50 följande:
    Hjälpa "incel"? Lite osäker hur jag ska formulera detta, känns som ett känsligt ämne. Men vill understryka att jag verkligen menar väl.

Är en tjej i 30-årsåldern som har en manlig vän i samma ålder. Han är en jättefin person, snäll, smart och omtänksam, men också väldigt socialt "udda" och speciell och inte så anpassad till normer för hur man kommunicerar alltid. (Ingen känd diagnos)

Han har levt i ofrivillig celibat i evigheter, men har inte på något sätt en dålig kvinnosyn och skyller inte på någon annan för detta. Han har under många år försökt dejta, blivit besviken/sårad och nu helt gett upp sedan flera år. Han säger att det är ok och att han fokuserar på annat i livet istället.

Men jag som hans vän känner ju honom och märker att han är ledsen över detta. Jag tycker att det är synd att han som är en sån fin person gett upp på kärleken redan. Det är ju inte ett val han gjort heller egentligen.

Jag vet att jag inte borde lägga mig i, men jag bryr mig om honom genuint och jag är en sån som vill fixa saker jämt. Som kvinna känner jag också att jag har en ganska glasklar bild av vad exakt som är problemet och jag tror att jag på rkktigt kan hjälpa honom- om han bara lyssnar på mig och får låta mig styra processen.

Han behöver sannolikt göra ganska stora förändringar för att ha en chans att kunna få en kvinna, tyvärr, utifrån hur de flesta kvinnor är ( I främst hur han tar hand om sig själv och kommunicerar/anpassar sig socialt.) Det är det ena. Det andra är att nog sjutton borde det väl finnas någon enstaka kvinna därute som kan se bortom eller till och med uppskatta allt det här udda?

Jag har erbjudit hjälp med dejtingtips och sånt men han säger att han inte vill, så jag har släppt det och inte tagit upp det mer. Men jag ser hur han mår och jag ser ju samtidigt ett problem som jag tror jag kan fixa, så det gnager lite.

Önskar seriös feedback kanske främst från män i liknande situation som min vän, hur jag ska tänka här?
    Kanske borde han fokusera på.det dom faktiskt gör han lite udda. Kan han hitta ett "fuck vad andra tycker" så kommer tjejer hitta honom istället. Istället för att han ska försöka vara på ett sätt som inte är han själv. För mig iaf så är självförtroende otroligt viktigt för om jag tycker någon är attraktiv eller inte.
  • burleskburkläsk
    Anonym (H) skrev 2025-04-04 07:17:33 följande:
    Kanske borde han fokusera på.det dom faktiskt gör han lite udda. Kan han hitta ett "fuck vad andra tycker" så kommer tjejer hitta honom istället. Istället för att han ska försöka vara på ett sätt som inte är han själv. För mig iaf så är självförtroende otroligt viktigt för om jag tycker någon är attraktiv eller inte.
    Förstår vad du skriver men den attityden kan också vara oattraktiv.

När det gäller hygien tillexempel så skall man inte försöka komma undan med "jag skall träffa en tjej, har visserligen inte duschat på en vecka men jag duger som jag är"...visst hans val men lycka till!

Vet folk som har vad jag skulle vilja kalla för "falskt själförtoende", att det skiner igenom så hårt att de har noll självförtroende och de försöker vara nån de inte är.

"Falsk marknadsföring" skulle jag vilja kalla följande text:
    Var på en fest när jag var 17-18, där var en kille som var typ 20, han såg inte illa ut alls, tjejerna flockades runt honom och han körde med fraser som "min kuk är både längre och grövre än din arm" som han slängde med till tjejerna, om man bara tittade på honom så insåg man att det inte var så...ena tjejen blev tillsammans med honom...hon var då en av mina närmsta vänner, han har ett väldigt litet könsorgan enligt henne...visserligen dumpade hon inte honom för den sakens skull utan annat skryt om andra påhitt längre fram. Jag sade till honom på en fest "om du tar fram din kuk här och nu så gör jag det också så får alla se hur stor du är, du först!", jag har aldrig visat mig så och hade han visat sig så hade jag inte hållit vad jag lovade men kände fullhjärtat att han inte skulle göra det...det blev inget mer kukprat på fester från hans håll efter det. Självförtroende är bra absolut men håll dig till sanningen eller håll tyst, då falskt självförtroende är så himla osexigt.
Svar på tråden Hjälpa "incel"?