• Anonym (Betty)

Hjälpa "incel"?

Lite osäker hur jag ska formulera detta, känns som ett känsligt ämne. Men vill understryka att jag verkligen menar väl.

Är en tjej i 30-årsåldern som har en manlig vän i samma ålder. Han är en jättefin person, snäll, smart och omtänksam, men också väldigt socialt "udda" och speciell och inte så anpassad till normer för hur man kommunicerar alltid. (Ingen känd diagnos)

Han har levt i ofrivillig celibat i evigheter, men har inte på något sätt en dålig kvinnosyn och skyller inte på någon annan för detta. Han har under många år försökt dejta, blivit besviken/sårad och nu helt gett upp sedan flera år. Han säger att det är ok och att han fokuserar på annat i livet istället.

Men jag som hans vän känner ju honom och märker att han är ledsen över detta. Jag tycker att det är synd att han som är en sån fin person gett upp på kärleken redan. Det är ju inte ett val han gjort heller egentligen.

Jag vet att jag inte borde lägga mig i, men jag bryr mig om honom genuint och jag är en sån som vill fixa saker jämt. Som kvinna känner jag också att jag har en ganska glasklar bild av vad exakt som är problemet och jag tror att jag på rkktigt kan hjälpa honom- om han bara lyssnar på mig och får låta mig styra processen.

Han behöver sannolikt göra ganska stora förändringar för att ha en chans att kunna få en kvinna, tyvärr, utifrån hur de flesta kvinnor är ( I främst hur han tar hand om sig själv och kommunicerar/anpassar sig socialt.) Det är det ena. Det andra är att nog sjutton borde det väl finnas någon enstaka kvinna därute som kan se bortom eller till och med uppskatta allt det här udda?

Jag har erbjudit hjälp med dejtingtips och sånt men han säger att han inte vill, så jag har släppt det och inte tagit upp det mer. Men jag ser hur han mår och jag ser ju samtidigt ett problem som jag tror jag kan fixa, så det gnager lite.

Önskar seriös feedback kanske främst från män i liknande situation som min vän, hur jag ska tänka här?
  • Svar på tråden Hjälpa "incel"?
  • Anonym (S)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 14:04:19 följande:
    Jag tänker inte riktigt så. Jag anpassar mig till andra/samhället hela tiden och tycker inte att det är fejk. Till exempel, jag kanske gillar att ha skinnjacka på mig varje dag, men på jobbet måste jag ha kavaj, så där har jag det. Är jag fejk då? Det är en avvägning jag gör för att passa in i ett sammanhang, och jag gör det eftersom det är i mitt intresse att passa in i gruppen på mitt jobb och följa reglerna där. Ta också någon som går på en första dejt och väldigt gärna vill ha barn, den personen vill kanske egentligen fråga ut dejten om barnplaner, men vill vara strategisk och väljer inte det tillfället eftersom att det skrämmer bort dejten potentiellt, man vill ta det när man lärt känna varandra lite. Jag kanske har en stor röd hatt som jag älskar. Men så får jag kanske höra att folk tycker jag verkar lite udda när jag har den på mig och blir avskräcka från att prata med mig. Då får jag fundera på vad som är viktigt för mig, kontakt med andra, eller den röda hatten. Att anpassa sig är en fråga om att vara socialt strategisk och inte nödvändigtvis att vara fejk, tycker jag. Man kan visa vem man är och ge uttryck för sina behov på ett sätt som inte är exkluderande. 
    Menar du att din vän också har svårt att försörja sig på grund av hur han är?

Att lämna den röda hatten hemma när man är på jobbet är ju något som de flesta förstår, däremot är det nog inte lika många som tycker att det är värt det att vända alla personliga uttryck ryggen i syfte att hitta en partner. Man vill ju bli älskad för den man är, inte för någon som man har klätt ut sig till.
  • Freddie K
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 14:23:41 följande:

Alltså nu handlar det ju om huruvida man ska hjälpa någon som är olycklig och inte får ut det han vill av livet, eller låta det vara. Och jag har landat i det senare.

Hade det varit ett medvetet val, hade hans sociala strategi eller icke- strategi fungerat för honom och gett honom det han ville ha ut av livet, dvs en relation, så hade jag ju knappast ens funderat över det. Ta det som ni vill, men från min sida har det bara funnits välvilja.

Mitt sätt att förhålla mig socialt har fungerat bra för mig i livet. Men ni behöver inte tänka som jag. Gör som ni vill allihopa, anpassa er eller inte, hoppas det fungerar för er och att ni får ett bra liv. 

Det låter ändå som att han har accepterat det på något sätt och det kan vara skönt det. Kanske du också borde acceptera det?
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

Och BTW: TS, sluta se honom som en incel. Jag kan tycka att jag och han är ganska lika på det du har berättat och jag ser mig inte som en incel. Bara att jag lever i ja, ofrivillig celibat, skulle man väl kunna säga. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Betty)
    Anonym (S) skrev 2025-03-29 14:39:09 följande:
    Menar du att din vän också har svårt att försörja sig på grund av hur han är?

Att lämna den röda hatten hemma när man är på jobbet är ju något som de flesta förstår, däremot är det nog inte lika många som tycker att det är värt det att vända alla personliga uttryck ryggen i syfte att hitta en partner. Man vill ju bli älskad för den man är, inte för någon som man har klätt ut sig till.
    Men kan det inte finnas andra sammanhang där man har ett intresse att passa in och tillhöra än just jobbet? Jag ÄR ju dessutom inte den röda hatten, den är inte min personlighet bara för att jag gillar den. Den kan vara en del av hur jag trivs med att uttrycka mig, men den kanske inte passar in överallt och den kanske på olika sätt begränsar mig. Om jag bär den i ett sammanhang där den inte passar så kanske jag sänder signaler om vem jag är som inte stämmer med verkligheten eller hur jag vill uppfattas och det kanske inte gynnar mig socialt eller gynnar de intressen jag har. Men det är upp till var och en, ska man bära den hela tiden oavsett sammanhang utan att bry sig, ska man medvetet välja sammanhang att bära den utifrån någon form av tanke eller strategi eller ska man inte bära den alls. Det bestämmer man ju själv. Så länge det är medvetet spelar det ju ingen roll.
  • Anonym (Gunna)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-29 14:52:26 följande:
    Men kan det inte finnas andra sammanhang där man har ett intresse att passa in och tillhöra än just jobbet? Jag ÄR ju dessutom inte den röda hatten, den är inte min personlighet bara för att jag gillar den. Den kan vara en del av hur jag trivs med att uttrycka mig, men den kanske inte passar in överallt och den kanske på olika sätt begränsar mig. Om jag bär den i ett sammanhang där den inte passar så kanske jag sänder signaler om vem jag är som inte stämmer med verkligheten eller hur jag vill uppfattas och det kanske inte gynnar mig socialt eller gynnar de intressen jag har. Men det är upp till var och en, ska man bära den hela tiden oavsett sammanhang utan att bry sig, ska man medvetet välja sammanhang att bära den utifrån någon form av tanke eller strategi eller ska man inte bära den alls. Det bestämmer man ju själv. Så länge det är medvetet spelar det ju ingen roll.
    Trådstartarens vän har ju velat hitta en partner, han har försökt och med tiden blivit mycket besviken. Vill inte/orkar inte söka mer.

Ts blir ledsen för vännens skull, tycker att han är omtänksam och fin och borde få hitta någon. Vad är det för ont i det? 

Sedan är det en annan sak att det kan vara svårt att hjälpa vännen om svårigheterna beror på vännens personlighet.

Att anpassa sig eller inte; människan har alltid anpassat sig efter den grupp som den tillhör. I ett jägar- och samlarsamhälle var samordningen livsviktig för att överleva. Man kunde också se på jägar- och samlarsamhällen som fanns kvar i början på 1900-talet att de hade en samordnad kultur och gemensamma seder. De var inga kulturlösa "vildar".

Sedan behöver man ju inte vara överanpassad, men det är ju bra om man inte skaffar sig själv stora problem genom att göra/säga lite vad som helst, så att man sedan blir ensam och olycklig.

Vårt moderna samhälle, som är en demokrati, ger ganska vida möjligheter ändå att vara sig själv, åtminstone på fritiden. Det gäller bara att hitta likasinnade.

Om man inte kan hitta ett jobb eller hitta en partner på grund av att man gör/säger precis vad som helst, trots att man skulle vilja ha det, så är det ju ett problem. Och problemet ägs då av personen som inte vill justera lite på hur den uppträder. Faktiskt.

Nu har TS vän sagt att han inte längre söker efter någon, så TS fär nöja sig med det beskedet. Om hon inte snubblar över en kvinna som liknar vännen på pricken. Då skulle jag nog försöka sammanföra dem. 
  • Anonym (Gunna)

Det klart att man måste tänka själv, men man måste också kunna se när det är någon vits med att driva sin egen linje och när det inte skulle leda någonstans alls.

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Ensam) skrev 2025-03-29 12:04:44 följande:

Jag är också ofrivilligt oskuld och hade verkligen uppskattat en kvinna som ville hjälpa mig med tips och råd. Men han vill inte av någon anledning, så vet inte vad du kan göra mer än att vara där för honom.

Varför skulle någon vilja hjälpa dig?
  • nihka
    Freddie K skrev 2025-03-29 14:49:17 följande:

Och BTW: TS, sluta se honom som en incel. Jag kan tycka att jag och han är ganska lika på det du har berättat och jag ser mig inte som en incel. Bara att jag lever i ja, ofrivillig celibat, skulle man väl kunna säga. 

Han ÄR en incel eftersom incel är en person som lever i ofrivilligt celebat. Det är inte detsamma som mysogyn incel.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Tvillingmorsan)

TS, du skriver att du tror att du skulle kunna hjälpa honom eftersom du ser vad som är fel. Men sen skriver du att det i så fall är ganska mycket han behöver ändra på.

Du skriver att han är snäll men har ett "udda" sätt att vara och kommunicera. Detta är inget man enkelt ändrar på, eftersom det är en del av hans personlighet. Särskilt om han inte själv tycker att det är något problem, samt inte vill ändra på sig.

Han kanske själv har insett detta? Det kan vara därför han har slutat att aktivt försöka träffa någon, samt inte vill ha hjälp. Han är den han är och kan inte ändra på så mycket som skulle behövas för att uppfattas som "normal". Då skulle han utplåna sig själv. Han hopp står till att hitta en kvinna som också är lite udda, eller som kan se bortom dessa drag. Precis som du skriver.

Jag tror inte att du eller någon annan kan "fixa" detta åt honom. Om du skulle råka springa på någon lämplig kvinna kan du försöka sammanföra dem, men det är allt.

• Core
    Anonym (Patrik) skrev 2025-03-29 13:52:02 följande:
    Snälla, ni som skriver i denna tråd. Att man ska vara vanlig, normal, inte vara sig själv etc. HUR ska man vara? Väldigt intresserad.

Är det inte att indirekt erkänna att man själv är fake och låtsats för att passa in? Ni är alltså inte den ni utger er för att vara lol. Tycker inte att det låter varken sunt eller hälsosamt. Eller man gör bara som alla andra? Man har inga egna åsikter eller tankar? Kan tycka att denna sortens människor är riktigt tråkiga och färglösa. Skulle personligen undvika dessa. Oftast väldigt rädda för att sticka ut. Det är ett problem i detta land.

Sen om den här killen beter sig på ett indirekt sätt som inte är smickrande eller t ex talar illa om kvinnor. Och lever i ofrivillig celibat. Då är han en incel. Men on han lever frivilligt celibat nu och koncentrerar sig på annat. Nej, då är han faktiskt inte det.
    Det är en intressant diskussion det här. Men det som gör folk svåra att umgås med, och de man väljer bort, är inte dom som inte ?är sig själv?, utan dom som inte lyssnar in andra, som inte är tillräckligt receptiva för att läsa av det sociala spel alla nånstans spelar med i. Vissa har dock tillräckligt med karisma som väger upp för den bristen, och lyckas på så sätt bilda relationer, om än kortvariga.

Man är inte fejk, utan hittar ömsesidiga plan att mötas på. Ingen kan tvinga fram det, men utan det blir man lätt ensam 
Svar på tråden Hjälpa "incel"?