• Anonym (Betty)

Hjälpa "incel"?

Lite osäker hur jag ska formulera detta, känns som ett känsligt ämne. Men vill understryka att jag verkligen menar väl.

Är en tjej i 30-årsåldern som har en manlig vän i samma ålder. Han är en jättefin person, snäll, smart och omtänksam, men också väldigt socialt "udda" och speciell och inte så anpassad till normer för hur man kommunicerar alltid. (Ingen känd diagnos)

Han har levt i ofrivillig celibat i evigheter, men har inte på något sätt en dålig kvinnosyn och skyller inte på någon annan för detta. Han har under många år försökt dejta, blivit besviken/sårad och nu helt gett upp sedan flera år. Han säger att det är ok och att han fokuserar på annat i livet istället.

Men jag som hans vän känner ju honom och märker att han är ledsen över detta. Jag tycker att det är synd att han som är en sån fin person gett upp på kärleken redan. Det är ju inte ett val han gjort heller egentligen.

Jag vet att jag inte borde lägga mig i, men jag bryr mig om honom genuint och jag är en sån som vill fixa saker jämt. Som kvinna känner jag också att jag har en ganska glasklar bild av vad exakt som är problemet och jag tror att jag på rkktigt kan hjälpa honom- om han bara lyssnar på mig och får låta mig styra processen.

Han behöver sannolikt göra ganska stora förändringar för att ha en chans att kunna få en kvinna, tyvärr, utifrån hur de flesta kvinnor är ( I främst hur han tar hand om sig själv och kommunicerar/anpassar sig socialt.) Det är det ena. Det andra är att nog sjutton borde det väl finnas någon enstaka kvinna därute som kan se bortom eller till och med uppskatta allt det här udda?

Jag har erbjudit hjälp med dejtingtips och sånt men han säger att han inte vill, så jag har släppt det och inte tagit upp det mer. Men jag ser hur han mår och jag ser ju samtidigt ett problem som jag tror jag kan fixa, så det gnager lite.

Önskar seriös feedback kanske främst från män i liknande situation som min vän, hur jag ska tänka här?
  • Svar på tråden Hjälpa "incel"?
  • Anonym (H)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-04 08:10:49 följande:
    Förstår vad du skriver men den attityden kan också vara oattraktiv.

När det gäller hygien tillexempel så skall man inte försöka komma undan med "jag skall träffa en tjej, har visserligen inte duschat på en vecka men jag duger som jag är"...visst hans val men lycka till!

Vet folk som har vad jag skulle vilja kalla för "falskt själförtoende", att det skiner igenom så hårt att de har noll självförtroende och de försöker vara nån de inte är.

"Falsk marknadsföring" skulle jag vilja kalla följande text:
    Var på en fest när jag var 17-18, där var en kille som var typ 20, han såg inte illa ut alls, tjejerna flockades runt honom och han körde med fraser som "min kuk är både längre och grövre än din arm" som han slängde med till tjejerna, om man bara tittade på honom så insåg man att det inte var så...ena tjejen blev tillsammans med honom...hon var då en av mina närmsta vänner, han har ett väldigt litet könsorgan enligt henne...visserligen dumpade hon inte honom för den sakens skull utan annat skryt om andra påhitt längre fram. Jag sade till honom på en fest "om du tar fram din kuk här och nu så gör jag det också så får alla se hur stor du är, du först!", jag har aldrig visat mig så och hade han visat sig så hade jag inte hållit vad jag lovade men kände fullhjärtat att han inte skulle göra det...det blev inget mer kukprat på fester från hans håll efter det. Självförtroende är bra absolut men håll dig till sanningen eller håll tyst, då falskt självförtroende är så himla osexigt.
    Ja duscha är ju bra. Men resten du skriver om är ju inte självförtroende och heller inte det jag menar. 

Snare såhär kanske. Sluta fokusera så jävla mycket på att skaffa en tjej. Desperation stinker mer än någon som inte duschat på en vecka. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (H) skrev 2025-04-04 11:42:22 följande:
    Ja duscha är ju bra. Men resten du skriver om är ju inte självförtroende och heller inte det jag menar. 

Snare såhär kanske. Sluta fokusera så jävla mycket på att skaffa en tjej. Desperation stinker mer än någon som inte duschat på en vecka. 
    Det kan ses som självförtroende men nej det är snarare avsaknaden av bl.a självförtroende.

Jag vet vad du skrev och vet att du inte menade så.

Riktig desperation stinker, så håller med!
  • Anonym (Gunna)
    Anonym (hhhfd) skrev 2025-04-04 02:51:39 följande:
    Vad elakt skrivet. Han är en underbar person men inte attraktiv för fem öre, som att personlighet inte påverkar attraktivitet. Du kan inte både kalla honom för en oattraktiv och en underbar person samtidigt. Låter som att du är väldigt falsk.
    En person behöver inte uppfattas som attraktiv som partner, bara för att hans personlighet är attraktiv i någons ögon. 

Det finns fler komponenter i begreppet attraktiv än bara personlighet. Dessutom skiljer det sig en del mellan vad olika personer uppfattar som attraktivt.

I det här fallet verkar TS kompis vara en hygglig och trevlig kille, som är lite kantig i beteendet och som inte riktigt lägger ner någon omsorg om sitt utseende. Han verkar inte heller vara intresserad av att ändra det,. 

Så TS har nog svårt att hjälpa honom. Hon nämner att hsn ksn vara lite åt det autistiska hållet. I så fsll behöver hsn troligtvis söka någon som ör lite åt det hållet själv, som kan överse med ett lite udda sätt och kanske lite omoderna/udda kläder.
  • Anonym (Gjort det, funkade inte)

Jag försökte hjälpa en killkompis med sådan problematik. Vi gick på dejter, hade sex osv. Jag tänkte att det blir ju kul för mig med, jag var nydumpad och deppig....men det gick helt fel. Istället för att han skulle få bättre självförtroende och kunna prata med andra tjejer osv. blev han som besatt i mig, hade 0 intresse av andra tjejer sedan och det förstörde vår vänskap helt.

• Anonym (hhhfd)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-04 06:42:21 följande:
    Hur kan hon inte göra det?

Hon attraheras inte av honom men han har en bra personlighet, det är inget konstigt.

Så om han måste bli attraktiv bara för att han möjligen är trevlig och rolig att umgås med så blir han ju genast oattraktiv med de "fel" han har och oavsett om killen inte är ful är han väldigt oattraktiv.

Alla går inte hjälpa, är han så så drar det ner attraktiviteten nåt enormt, det visar på att han inte bryr sig fast att han är en vuxen man.

Förklara hur Betty är falsk, jag ser inte nån falskhet i hennes text, ser henne som en ärlig person som verkligen försökt hjälpa denna dysfunktionella och oattraktiva person.
    Din förklaring är lika korkad. Du kallar honom för en dysfunktionell person med en bra personlighet. Två saker kan inte vara sant på samma gång. Är killen en dysfunktionell person så har han inte en bra personlighet. Att låtsas som att han har en bra personlighet är bara att ljuga för sig själv för att inte vilja vara elak.

Dessutom har de fel han har av ts definierats som kopplade till hans personlighet. Vad är det som du inte förstår?

Alla 6 personer som ogillade mitt inlägg är antagligen lika falska personer de också.
  • Anonym (hhhfd)
    Anonym (Gjort det, funkade inte) skrev 2025-04-04 15:41:51 följande:

Jag försökte hjälpa en killkompis med sådan problematik. Vi gick på dejter, hade sex osv. Jag tänkte att det blir ju kul för mig med, jag var nydumpad och deppig....men det gick helt fel. Istället för att han skulle få bättre självförtroende och kunna prata med andra tjejer osv. blev han som besatt i mig, hade 0 intresse av andra tjejer sedan och det förstörde vår vänskap helt.

Det kanske var mer värt för honom att dejta dig en kort stund än att ha kvar dig som vän. Helt fel var det nog inte.
  • burleskburkläsk
    Anonym (hhhfd) skrev 2025-04-04 17:38:56 följande:
    Din förklaring är lika korkad. Du kallar honom för en dysfunktionell person med en bra personlighet. Två saker kan inte vara sant på samma gång. Är killen en dysfunktionell person så har han inte en bra personlighet. Att låtsas som att han har en bra personlighet är bara att ljuga för sig själv för att inte vilja vara elak.

Dessutom har de fel han har av ts definierats som kopplade till hans personlighet. Vad är det som du inte förstår?

Alla 6 personer som ogillade mitt inlägg är antagligen lika falska personer de också.
    Bästa herr anonym!

Klart två saker kan vara sant samtidigt, det är väl inget konstigt med det.
    Gå ut och träffa lite folk så skall du själv se...
    Han kan fortfarande vara dysfunktionell och ha en bra personlighet.

Jag bryr mig inte om att vara elak eller inte, lika så att låtsas, menar du att jag låtsas, hur då???

Jag är inte anonym iaf och kommer aldrig att vara heller, jag är jag på gott och ont!

Jag förstår inte ditt agg...

Jag har inte tummat ner dig iaf.
  • Anonym (Gunna)
    Anonym (hhhfd) skrev 2025-04-04 17:38:56 följande:

Han kan vara dysfunktionell ur ett partnerperspektiv, men kan vara en juste kompis på olika sätt. 

Pålitlig, vänlig, generös, ett trevligt sällskap, kunnig på vissa saker så att det är intressant att diskutera med honom o.s.v. Men ha svårt att helt förstå andra människor på det känslomässiga planet, svårt med den typen av finlir t.ex. Det kan funka som en kompis, men blir svårt med en partner, om partnen inte är likadan själv.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Gunna) skrev 2025-04-04 18:06:47 följande:
    Han kan vara dysfunktionell ur ett partnerperspektiv, men kan vara en juste kompis på olika sätt. 

Pålitlig, vänlig, generös, ett trevligt sällskap, kunnig på vissa saker så att det är intressant att diskutera med honom o.s.v. Men ha svårt att helt förstå andra människor på det känslomässiga planet, svårt med den typen av finlir t.ex. Det kan funka som en kompis, men blir svårt med en partner, om partnen inte är likadan själv.
    Tack, äntligen nån som begriper!
  • Anonym (Gjort det, funkade inte)
    Anonym (hhhfd) skrev 2025-04-04 17:41:05 följande:
    Det kanske var mer värt för honom att dejta dig en kort stund än att ha kvar dig som vän. Helt fel var det nog inte.
    Vi hade känt varandra i nästan 20 år...
Svar på tråden Hjälpa "incel"?