• Anonym (Kaninmorr)

Aggressiv kanin?

Min kompis har en kanin, en belgisk jätte. Kaninen går fritt i huset och är väldigt tam. Oftast jättemysig, men när min 3-åring springer efter den (hon gör det på lek) så kan kaninen morra och stampa i golvet innan den springer och gömmer sig. Kaninen har aldrig bitit eller rivit min dotter, men stampat och morrat lite lätt. Jag säger såklart till min 3-åring att inte springa efter kaninen och mys får ske på kaninens villkor. Men är inte detta ett aggressivt beteende från kaninen?

• Svar på tråden Aggressiv kanin?
  • molly50
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:56:20 följande:
    Nej jag kan inte så mycket om kaniner, och självklart ska jag hålla koll på dottern. Men samtidigt tycker jag djurägaren har ett ansvar också att se till så att inga tråkigheter händer.

Tack för dina svar, jag har fått svar på min fråga nu. 

Det ägaren kan göra är,som sagt,att stänga in kaninen i ett annat rum när ni är där.
    En kanin är inte en hund och går inte att uppfostra på samma sätt.
    Så det är du som måste ha koll på ditt barn och lära det hur man beter sig kring djur så att inga tråkigheter händer.

• Anonym (Kaninmorr)
    Klippan89 skrev 2025-04-15 20:22:05 följande:

Oj vad förvånad jag är över alla bedrövligt elaka kommentarer mot ts...NOT.
    Den som är felfri kan kasta första stenen.

Till TS: Som andra skrivit kan kaniner morra vid rädsla, ilska och/eller stress. Det är inte jättevanligt men det händer. Tycker absolut din vän (kaninägaren) gjorde fel också som lät kaninen vara ensam med ett såpass litet barn. Men nu har ni lärt er något båda två, vilket är positivt. Visa din dotter hur man klappar kaninen fint och hur man är med kaniner/djur, så det inte blir enbart något negativt. Små barn har inget konsekvenstänk och det är viktigt att både du och din vän förklarar för din dotter att kaninen blev skrämd men gillar att man klappar fint (vilket jag utgår ifrån då du skriver att den är tam).

Lycka till ts, alla kan göra fel, Skit i alla bittra besserwissar som skriver här.

Stort tack för ditt vänliga svar!
    {#emotions_dlg.flower}
    Bra synpunkt och håller med dig till punkt och pricka. Vi båda gjorde fel och det kommer självklart inte upprepas. Håller med dig ang att lära dottern hur man klappar fint så hon får en positiv upplevelse med djur och att kaninen samtidigt kanske inte är lika rädd för barn sen. Stort tack återigen för ditt svarHjärta
  • Anonym (S)

Missade ni TS andra inlägg efter att folk skrivit helt vanliga inlägg?

Men 3-åringar lyssnar inte alltid och jag skulle inte kunna se kaninen igen utan att göra något dumt om den biter min dotter.

• Klippan89
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 20:35:10 följande:
    Stort tack för ditt vänliga svar!
    {#emotions_dlg.flower}
    Bra synpunkt och håller med dig till punkt och pricka. Vi båda gjorde fel och det kommer självklart inte upprepas. Håller med dig ang att lära dottern hur man klappar fint så hon får en positiv upplevelse med djur och att kaninen samtidigt kanske inte är lika rädd för barn sen. Stort tack återigen för ditt svarHjärta
    Du inser att du har gjort fel vilket är jättebra. Det kommer gå fint, det är jag säker på. Även den mest väluppfostrade 3-åringen kan hitta på dumheter men det är normalt. Lycka till med ninen och ta med dig de vettiga svar du fått här. Man lär sig alltid något nytt vettuFlört
  • Anonym (Kaninmorr)
    molly50 skrev 2025-04-15 20:27:46 följande:

Det ägaren kan göra är,som sagt,att stänga in kaninen i ett annat rum när ni är där.
    En kanin är inte en hund och går inte att uppfostra på samma sätt.
    Så det är du som måste ha koll på ditt barn och lära det hur man beter sig kring djur så att inga tråkigheter händer.

Jag ska absolut ha bättre koll på dottern nästa gång. Du har rätt.
  • Anonym (Kaninägare här)

Hej TS!

Är kaninägare sen många år tillbaka. Det är inget konstigt att du inte känner till att kaniner morrar, de brukar vara tysta djur som sitter snällt i sin bur. Men den här kaninen går fritt säger du, då är det lite vanligare att de gör lite ljud, därav "morrning". Morrning är som flera här skrivit rädsla/stress eller avståndsbeteende.

Kaniner är mycket känsliga djur och kan lätt bli stressade. Kaniner och barn är tyvärr, generellt sätt ingen bra kombo. Därför är det aldrig bra att lämna en kanin och ett litet barn ensamma. Men det vet du nu. Men observera att kaniner kan mycket väl bitas utan att "varna" innan. Så för både kaninen och dotterns skull så ha de under uppsikt. Det kan gå bra, men ni vuxna måste ha översikt hela tiden för händer det något är det ni vuxna som bär ansvaret. Varken barnet eller djuret.

Tycker det är bra att du har insett att ni båda agerat fel. Och jag håller med om att en del kommentarer här är lite väl elaka. Men var försiktig, en rädd kanin kan bli aggressiv och bitas.

• Anonym (Avståndstagande)
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:01:00 följande:

Visst, min dotter ska inte vara ensam med kaninen så tråkiga saker händer. Det är absolut mitt ansvar att ha koll på dottern och se till så hon inte gör kaninen illa. Men, djurägare har också ett ansvar anser jag, att se till att djuren i detta fall kaninen, inte gör illa min dotter. Djurägare behöver uppfostra sina djur/kaniner att inte bete sig aggressivt bara för att de är stressade eller rädda.

Skulle min hund morra när ditt barn springer efter och stör det så skulle det fortfarande inte vara min hunds fel om ditt barn fick sig ett nafs. Däremot så är det mitt  fel som inte skyddat min hund från ditt barn. 

Om du säger "låt mig vara" och jag inte gör det, då får ju jag skylla mig själv om du blir hårdhänt. Samma sak med djur, bara det att deras sätt är tex att morra.

Djur som blivit straffade för att de morrar går direkt till att bita eftersom de lärt sig att man inte får varna först.
  • Klippan89
    Anonym (Kaninägare här) skrev 2025-04-15 20:55:14 följande:

Hej TS!

Är kaninägare sen många år tillbaka. Det är inget konstigt att du inte känner till att kaniner morrar, de brukar vara tysta djur som sitter snällt i sin bur. Men den här kaninen går fritt säger du, då är det lite vanligare att de gör lite ljud, därav "morrning". Morrning är som flera här skrivit rädsla/stress eller avståndsbeteende.

Kaniner är mycket känsliga djur och kan lätt bli stressade. Kaniner och barn är tyvärr, generellt sätt ingen bra kombo. Därför är det aldrig bra att lämna en kanin och ett litet barn ensamma. Men det vet du nu. Men observera att kaniner kan mycket väl bitas utan att "varna" innan. Så för både kaninen och dotterns skull så ha de under uppsikt. Det kan gå bra, men ni vuxna måste ha översikt hela tiden för händer det något är det ni vuxna som bär ansvaret. Varken barnet eller djuret.

Tycker det är bra att du har insett att ni båda agerat fel. Och jag håller med om att en del kommentarer här är lite väl elaka. Men var försiktig, en rädd kanin kan bli aggressiv och bitas.

Mycket bra skrivet!Skål
  • Anonym (Kaninmorr)
    Anonym (Avståndstagande) skrev 2025-04-15 21:01:05 följande:
    Skulle min hund morra när ditt barn springer efter och stör det så skulle det fortfarande inte vara min hunds fel om ditt barn fick sig ett nafs. Däremot så är det mitt  fel som inte skyddat min hund från ditt barn. 

Om du säger "låt mig vara" och jag inte gör det, då får ju jag skylla mig själv om du blir hårdhänt. Samma sak med djur, bara det att deras sätt är tex att morra.

Djur som blivit straffade för att de morrar går direkt till att bita eftersom de lärt sig att man inte får varna först.
    Nej det är aldrig ok att provocera/störa ett djur. Jag håller med dig och där är det mitt ansvar att se till att dottern inte gör såklart. Och såklart djur måste få säga ifrån när de känner sig trängda. Jag skrev lite i affekt innan för blev själv rädd.
  • Anonym (Kaninmorr)
    Anonym (Kaninägare här) skrev 2025-04-15 20:55:14 följande:
    Aggressiv kanin?

Hej TS!

Tack för ditt svar. Bra synpunkter som jag absolut tar till mig.
Svar på tråden Aggressiv kanin?