• Anonym (Kaninmorr)

Aggressiv kanin?

Min kompis har en kanin, en belgisk jätte. Kaninen går fritt i huset och är väldigt tam. Oftast jättemysig, men när min 3-åring springer efter den (hon gör det på lek) så kan kaninen morra och stampa i golvet innan den springer och gömmer sig. Kaninen har aldrig bitit eller rivit min dotter, men stampat och morrat lite lätt. Jag säger såklart till min 3-åring att inte springa efter kaninen och mys får ske på kaninens villkor. Men är inte detta ett aggressivt beteende från kaninen?

• Svar på tråden Aggressiv kanin?
  • Anonym (Kaninmorr)
    klyban skrev 2025-04-15 19:58:02 följande:

Djurägaren har inte ansvar över ditt barn och dess beteende som skapar detta.

Vad den ömma tån är en gåta, och med tanke på barnet som skapar allt helt själv.
    Detta är en klassisk TS som tror det är andras fel och för sina egna beteenden, och inte ens förstår det.

Och varför ska du reagera på kaninen och när det är barnets fel?
    Snacka om felaktiga prioriteringar, en kanin är bara ett djur och ett djur som har dessa saker om de blir hotade som de nu blev.

Det är en otrolig hybris att du inbillar dig att djurägaren skulle göra något, och när det är helt barnets fel.
    Hur resonerar du fram något så konstigt?
    Och försök lite saklighet, för inser du nu flyr från din egen TS sakteliga.(Fascinerande att se faktiskt.)

Har jag påstått att djurägaren har ansvar över mitt barn? Nej. Däremot ansvar över dina DJUR.

Har inte skyllt något på någon men personliga påhopp är inte ok.  Vi alla gör fel även ni som svarar.

Djurägaren är ansvarig för att skydda sitt djur från barn. Punkt.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Kaninmorr)
    Anonym (Mm) skrev 2025-04-15 20:01:38 följande:
    Tycker nog att folk är lite väl hårda mot TS, tror hon har förstått att dottern och kaninen inte ska träffas igen. Jag har haft en del kaniner och de har olika temperament. Däremot har ingen varit aggressiv eller bitits, förutom när de varit ungar och inte tama riktigt. De kan bete sig som din väns kanin gör, men skulle däremot en väldigt lugn och snäll kanin plötsligt ändra beteende så bör man vara på sin vakt. Det kan vara så att kaninen är sjuk på något sätt/har ont. Ägaren bör då kolla upp detta såklart. 
    TACK!!{#emotions_dlg.flower}
    Nej min dotter ska inte vara själv med kaninen mer, både för kaninens och hennes skull.

Tack för ditt svar, du låter som en jättebra djurägare!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (S)
    Anonym (Mm) skrev 2025-04-15 20:01:38 följande:
    Tycker nog att folk är lite väl hårda mot TS, tror hon har förstått att dottern och kaninen inte ska träffas igen. Jag har haft en del kaniner och de har olika temperament. Däremot har ingen varit aggressiv eller bitits, förutom när de varit ungar och inte tama riktigt. De kan bete sig som din väns kanin gör, men skulle däremot en väldigt lugn och snäll kanin plötsligt ändra beteende så bör man vara på sin vakt. Det kan vara så att kaninen är sjuk på något sätt/har ont. Ägaren bör då kolla upp detta såklart. 

Inte ett dugg hårda, "TS" tar inte in info och fortsätter prata om hur kaninen minsann inte skulle få komma undan om "TS" medvetna vanvård av kaninen ledde till att "barnet" blev biten.

Buhu.

• Klippan89

Oj vad förvånad jag är över alla bedrövligt elaka kommentarer mot ts...NOT.
    Den som är felfri kan kasta första stenen.

Till TS: Som andra skrivit kan kaniner morra vid rädsla, ilska och/eller stress. Det är inte jättevanligt men det händer. Tycker absolut din vän (kaninägaren) gjorde fel också som lät kaninen vara ensam med ett såpass litet barn. Men nu har ni lärt er något båda två, vilket är positivt. Visa din dotter hur man klappar kaninen fint och hur man är med kaniner/djur, så det inte blir enbart något negativt. Små barn har inget konsekvenstänk och det är viktigt att både du och din vän förklarar för din dotter att kaninen blev skrämd men gillar att man klappar fint (vilket jag utgår ifrån då du skriver att den är tam).

Lycka till ts, alla kan göra fel, Skit i alla bittra besserwissar som skriver här.

• Klippan89
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:46:03 följande:
    Men oj. Att hålla en saklig ton i en diskussionstråd är för svårt för dig eller? 
    Ja tyvärr är det för mycket begärt här på familjeliv.
  • klyban
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 20:02:10 följande:

Har jag påstått att djurägaren har ansvar över mitt barn? Nej. Däremot ansvar över dina DJUR.

Har inte skyllt något på någon men personliga påhopp är inte ok.  Vi alla gör fel även ni som svarar.

Djurägaren är ansvarig för att skydda sitt djur från barn. Punkt.

Dock är det ni som stressar/hotar djuret och ditt ansvar och ingen annans.

Visst har du skyllt ifrån dig och att detta inte skulle helt vara ditt ansvar och ingen annans.

DU menar djurägare ska göra ditt arbete som förälder,m det var definitivt en annorlunda sak.
    Vi andra inser vi har ansvar för våra egna barn och inte andras djur och där ditt barn är orsaken till beteendet.

Börjar bli svårt perpelxad över du försöker skjuta över ditt ansvar på andra, är detta en skoj tråd?
    Undrar pga jag kan inte för mitt liv tro  någon inbillar sig det du gör på riktigt.
    Det mest komiska av allt, kaninen är ett icke problem om bara barnet inte hotar och stressar kaninen, men såklart det är ju djurägarens problem tycker du.

Har du ens något ansvar över ditt barn alls?
    Eller projicerar du alltid över det på andra?

Om du är på riktigt, så är du ovanligt märklig att inte förstå att allt ligger på dig.
    Inte ens uppsikt över barnet har du, vilket gör en frågande faktiskt om vad det är om.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:50:14 följande:

Jag skriver ju UPPREPADE GÅNGER att SJÄLVKLART har föräldrar ANSVAR över sina barn. Har också skrivit ett flertal gånger att dottern får INTE vara ensam och elak mot kaninen. Det enda jag sätter mig EMOT är att djurägare inte har något ansbar alls? Det betyder ju inte att jag tycker dotterns beteende mot kaninen är ok och att hon inte får vara själv med kaninen fler gånger? Ja, att ett djur har sina instinkter är självklart men om ni kan läsa skriver jag djurÄGARENS ansvar. Vad är oklart? Jag trampade visst på en jävligt öm tå hos många då en del här inte klarar av att hålla en god ton i diskussionen och kommer med direkta påhopp. Kan ni sluta med det? Nej jag kan inte så mycket om kaniner generellt och morrning var något nytt för mig. Kaninen är 4 år och har aldrig morrat innan så det är väl klart jag reagerar och undrar om kaniner gör så även om min dotter gjorde fel?

Visst har man som djurägare ett ansvar. Men att uppfostra en kanin är inte som att uppfostra en hund,om du tror det.
    En kanin ör ett bytesdjur som reagerar med rädsla och kan morra (eller fräsa som man kallar det)  och stampa när den blir stressad.
    Så när det gäller sådana djur så har faktiskt du som förälder ett lite större ansvar för att se till att ditt barn inte stressar djuret.
    En kanin kan t om dö av stress.
    Det 'garen kan göra är att stänga in kaninen i ett annat rum när du och ditt barn kommer på besök alt att ni träffas någon annanstans. T ex hemma hos er.
    Tills barnet har lärt sig.
  • Klippan89
    molly50 skrev 2025-04-15 20:25:00 följande:
    Visst har man som djurägare ett ansvar. Men att uppfostra en kanin är inte som att uppfostra en hund,om du tror det.
    En kanin ör ett bytesdjur som reagerar med rädsla och kan morra (eller fräsa som man kallar det)  och stampa när den blir stressad.
    Så när det gäller sådana djur så har faktiskt du som förälder ett lite större ansvar för att se till att ditt barn inte stressar djuret.
    En kanin kan t om dö av stress.
    Det 'garen kan göra är att stänga in kaninen i ett annat rum när du och ditt barn kommer på besök alt att ni träffas någon annanstans. T ex hemma hos er.
    Tills barnet har lärt sig.
    Ja jag håller med Molly här. Går inte riktigt att jämföra en kanin med en hund då precis som Molly säger att kaniner är bytesdjur.
Svar på tråden Aggressiv kanin?