• Anonym (Kaninmorr)

Aggressiv kanin?

Min kompis har en kanin, en belgisk jätte. Kaninen går fritt i huset och är väldigt tam. Oftast jättemysig, men när min 3-åring springer efter den (hon gör det på lek) så kan kaninen morra och stampa i golvet innan den springer och gömmer sig. Kaninen har aldrig bitit eller rivit min dotter, men stampat och morrat lite lätt. Jag säger såklart till min 3-åring att inte springa efter kaninen och mys får ske på kaninens villkor. Men är inte detta ett aggressivt beteende från kaninen?

• Svar på tråden Aggressiv kanin?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kaninmorr)
    Anonym (-) skrev 2025-04-15 19:43:01 följande:
    Så alltså ... Först frågar du upprepade gånger ifall "det är aggressivt", på vilket samtliga svarar att "Nej, det är det inte. Det är stress och avståndstagande". Detta tolkar du som att "Den är aggressiv. För den är stressad."

Har du tänkt efter riktigt? Läst svaren? Är detta ditt bästa? Är det vad din tankeverksamhet räcker till?
    I så fall får vi be dig att skyndsamt återlämna ditt körkort, aldrig mer ta emot ett röstkort samt att blockera alla möjligheter att kontakta myndigheter eller andra offentliga instanser.
    Men oj. Att hålla en saklig ton i en diskussionstråd är för svårt för dig eller? 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kaninmorr)

Jag skriver ju UPPREPADE GÅNGER att SJÄLVKLART har föräldrar ANSVAR över sina barn. Har också skrivit ett flertal gånger att dottern får INTE vara ensam och elak mot kaninen. Det enda jag sätter mig EMOT är att djurägare inte har något ansbar alls? Det betyder ju inte att jag tycker dotterns beteende mot kaninen är ok och att hon inte får vara själv med kaninen fler gånger? Ja, att ett djur har sina instinkter är självklart men om ni kan läsa skriver jag djurÄGARENS ansvar. Vad är oklart? Jag trampade visst på en jävligt öm tå hos många då en del här inte klarar av att hålla en god ton i diskussionen och kommer med direkta påhopp. Kan ni sluta med det? Nej jag kan inte så mycket om kaniner generellt och morrning var något nytt för mig. Kaninen är 4 år och har aldrig morrat innan så det är väl klart jag reagerar och undrar om kaniner gör så även om min dotter gjorde fel?

• Anonym (Kaninmorr)
    Anonym (-) skrev 2025-04-15 19:49:58 följande:
    Skulle en "saklig ton" vara att man är saklig eller något som har med tonen att göra? Det är ju inte riktigt samma saker.

Svara gärna på förra frågan också.
    Jag tror du förstår vad jag menar.

Din fråga är inte relevant för tråden så nej jag svarar inte på såna dumma frågor.
  • Anonym (Kaninmorr)
    molly50 skrev 2025-04-15 19:16:24 följande:
    Du verkar inte förstå hur kaniner fungerar.
    De är bytesdjur och följer sina instinkter när de känner sig hotade.
    Du kan inte förvänta dig att kaninen ska kunna bete sig som en väluppfostrad hund,utan det är du som måste hålla reda på ditt barn och lära det hur man beter sig kring djur.
    Om du inte gör det så kanske det tvingas lära sig genom att bli bitet.
    Nej jag kan inte så mycket om kaniner, och självklart ska jag hålla koll på dottern. Men samtidigt tycker jag djurägaren har ett ansvar också att se till så att inga tråkigheter händer.

Tack för dina svar, jag har fått svar på min fråga nu. 
  • klyban
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:50:14 följande:

Jag skriver ju UPPREPADE GÅNGER att SJÄLVKLART har föräldrar ANSVAR över sina barn. Har också skrivit ett flertal gånger att dottern får INTE vara ensam och elak mot kaninen. Det enda jag sätter mig EMOT är att djurägare inte har något ansbar alls? Det betyder ju inte att jag tycker dotterns beteende mot kaninen är ok och att hon inte får vara själv med kaninen fler gånger? Ja, att ett djur har sina instinkter är självklart men om ni kan läsa skriver jag djurÄGARENS ansvar. Vad är oklart? Jag trampade visst på en jävligt öm tå hos många då en del här inte klarar av att hålla en god ton i diskussionen och kommer med direkta påhopp. Kan ni sluta med det? Nej jag kan inte så mycket om kaniner generellt och morrning var något nytt för mig. Kaninen är 4 år och har aldrig morrat innan så det är väl klart jag reagerar och undrar om kaniner gör så även om min dotter gjorde fel?

Djurägaren har inte ansvar över ditt barn och dess beteende som skapar detta.

Vad den ömma tån är en gåta, och med tanke på barnet som skapar allt helt själv.
    Detta är en klassisk TS som tror det är andras fel och för sina egna beteenden, och inte ens förstår det.

Och varför ska du reagera på kaninen och när det är barnets fel?
    Snacka om felaktiga prioriteringar, en kanin är bara ett djur och ett djur som har dessa saker om de blir hotade som de nu blev.

Det är en otrolig hybris att du inbillar dig att djurägaren skulle göra något, och när det är helt barnets fel.
    Hur resonerar du fram något så konstigt?
    Och försök lite saklighet, för inser du nu flyr från din egen TS sakteliga.(Fascinerande att se faktiskt.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Kaninmorr)

Tack till Molly, anonym Avståndstagare och Elmadumle, som svarade på vad jag faktiskt undrade. Ingen är felfri och vi alla kan göra fel men tack för att ni ändå höll god ton. Tack för mig.

• klyban
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:56:20 följande:
    Nej jag kan inte så mycket om kaniner, och självklart ska jag hålla koll på dottern. Men samtidigt tycker jag djurägaren har ett ansvar också att se till så att inga tråkigheter händer.

Tack för dina svar, jag har fått svar på min fråga nu. 

Inbillar du dig att djurägaren ska ha koll på din dotter????
    För det är EXAKT vad du säger där.

Undrar vilka svar det var, var det att du försöker inbilla dig detta är djurägarens ansvar?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:50:14 följande:

Tycker nog att folk är lite väl hårda mot TS, tror hon har förstått att dottern och kaninen inte ska träffas igen. Jag har haft en del kaniner och de har olika temperament. Däremot har ingen varit aggressiv eller bitits, förutom när de varit ungar och inte tama riktigt. De kan bete sig som din väns kanin gör, men skulle däremot en väldigt lugn och snäll kanin plötsligt ändra beteende så bör man vara på sin vakt. Det kan vara så att kaninen är sjuk på något sätt/har ont. Ägaren bör då kolla upp detta såklart. 
Svar på tråden Aggressiv kanin?