• Anonym (Kaninmorr)

Aggressiv kanin?

Min kompis har en kanin, en belgisk jätte. Kaninen går fritt i huset och är väldigt tam. Oftast jättemysig, men när min 3-åring springer efter den (hon gör det på lek) så kan kaninen morra och stampa i golvet innan den springer och gömmer sig. Kaninen har aldrig bitit eller rivit min dotter, men stampat och morrat lite lätt. Jag säger såklart till min 3-åring att inte springa efter kaninen och mys får ske på kaninens villkor. Men är inte detta ett aggressivt beteende från kaninen?

• Svar på tråden Aggressiv kanin?
  • molly50
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 14:08:07 följande:

Ja alltså hon får ju inte jaga kaninen, både jag och min kompis förklarar till dottern att kaninen blir stressad. Men ibland när inte vi ser så kan dottern följa efter/springa efter kaninen för hon tycker kaninen är rolig och söt. Har dock aldrig hört en kanin morra. Men det gör denna kaninen. Min kompis säger dock att hon tror inte kaninen kommer bitas, och det tror jag inte heller. Men det känns ju inte bra att kaninen stampar och morrar. Dottern skrattar och tror kaninen vill leka, men jag förklarar att kaninen inte gillar det. Men 3-åringar lyssnar inte alltid och jag skulle inte kunna se kaninen igen utan att göra något dumt om den biter min dotter.

Kaninen stampar och morrar för att markera att den upplever ditt barn som ett hot och vill vara ifred.
    Om ditt barn ändå inte låter den vara ifred så kan den bita.
    Jag har många års erfarenhet av kaniner och vet hur de kan reagera.
  • Anonym (S)
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 14:19:20 följande:
    Ursäkta men läser du öht vad jag skriver? säger ju att dottern inte får jaga kaninen men kaninen får inte bita min dotter.
    Ja, du kommer att få frispel på kaninen om den i rädsla&panik biter din dotter. För det är sååååå hemskt att bli biten av ett djur när man har skrämt det. Det är återigen inte svårt att hålla en kanin från ett barn. Bara att din vän inte stänger in kaninen... galet
  • Anonym (Avståndstagande)

Ett morrande är inte heller aggressivt från något annat djur utan just ett avståndstagande beteende där djuret säger "håll dig borta från mig eller så får jag visa ännu tydligare (dvs attackera och bita/klösa)". 

Kaninen kommer med största sannolikhet att bita ditt barn om det inte lär sig. 

Och jo, man kan lära barn att låta bli. Min mammas ena hund tycker att barn är sjukt äckliga att ha och göra med. När mina tvillingar var små så var det inga som helst problem att se till att hunden slapp dem (utan att stänga in hunden. Men, man fick inte slappna av! Nu är de 12 och sedan ett år så gillar gammelhunden mina barn, men de är de enda barn han gillar. 

• Anonym (Mm)
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 14:11:35 följande:
    Men snälla, jag försöker ju förebygga så inget tråkigt händer. Jag har aldrig hört en kanin morra och undrade om det är aggressivt?
    Det är nog den personligheten kaninen har när den blir skrämd eller inte gillar nåt. Min kanin är cool lugn i alla lägen typ, bits aldrig eller morrar. De har olika personligheter precis som vi människor. Det är bara och respektera att den här kaninen inte gillar din 3-åring och hålla dom ifrån varandra. 
  • Anonym (Gullan)

Kaninen låter snarare rädd. Se till att ditt barn inte jagar den. Kan ditt barn inte låta bli det så får ni hålla dem åtskillda. Du kan absolut inte lämna ett så litet barn ensam med ett djur. Det är oansvarigt mot både barnet och kaninen. 

Kaniner är bytesdjur vilket innebär att de alltid är på sin vakt mot hotande faror. I kaninens ögon försöker ditt barn käka upp den. Om du inte hinner stoppa ditt barn och kaninen biter i självförsvar så är det ditt fel att barnet skadas, inte kaninens. 

• Anonym (nej)

Stackarn har väl rätt att försvara sig? Nej den är inte aggressiv. Lär din unge att bete sig runt djur istället

• Anonym (haha)
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 13:39:56 följande:
    Aggressiv kanin?

Min kompis har en kanin, en belgisk jätte. Kaninen går fritt i huset och är väldigt tam. Oftast jättemysig, men när min 3-åring springer efter den (hon gör det på lek) så kan kaninen morra och stampa i golvet innan den springer och gömmer sig. Kaninen har aldrig bitit eller rivit min dotter, men stampat och morrat lite lätt. Jag säger såklart till min 3-åring att inte springa efter kaninen och mys får ske på kaninens villkor. Men är inte detta ett aggressivt beteende från kaninen?

Det är väl snarare din 3-åring som beter sig aggressivt som springer efter kaninen? Du får hålla efter 3-åringen bättre och förklara om och om igen att det inte är okej att jaga kaninen. Och om din 3-åring inte lyssnar så får ni låta bli att hälsa på kompisen tills din dotter klarar av att hantera kaninen. 
  • Anonym (haha)
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 14:19:20 följande:
    Ursäkta men läser du öht vad jag skriver? säger ju att dottern inte får jaga kaninen men kaninen får inte bita min dotter.
    Du skriver ju i ditt första inlägg att dottern jagar kaninen? Och att du inte får henne att sluta. Hur ska du ha det?
  • Anonym (Kurt)

Kaniner kan vara lite hariga.

• Anonym (H)

Se till att ditt barn håller sig ifrån kaninen. Ditt barn kanske kan klappa om kaninen själv kommer fram. Är barnet för ungt att förstå, är det förälderns ansvar att hålla undan barnet från djuret

Svar på tråden Aggressiv kanin?