• Anonym (Kaninmorr)

Aggressiv kanin?

Min kompis har en kanin, en belgisk jätte. Kaninen går fritt i huset och är väldigt tam. Oftast jättemysig, men när min 3-åring springer efter den (hon gör det på lek) så kan kaninen morra och stampa i golvet innan den springer och gömmer sig. Kaninen har aldrig bitit eller rivit min dotter, men stampat och morrat lite lätt. Jag säger såklart till min 3-åring att inte springa efter kaninen och mys får ske på kaninens villkor. Men är inte detta ett aggressivt beteende från kaninen?

• Svar på tråden Aggressiv kanin?
  • molly50
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 13:39:56 följande:
    Aggressiv kanin?

Min kompis har en kanin, en belgisk jätte. Kaninen går fritt i huset och är väldigt tam. Oftast jättemysig, men när min 3-åring springer efter den (hon gör det på lek) så kan kaninen morra och stampa i golvet innan den springer och gömmer sig. Kaninen har aldrig bitit eller rivit min dotter, men stampat och morrat lite lätt. Jag säger såklart till min 3-åring att inte springa efter kaninen och mys får ske på kaninens villkor. Men är inte detta ett aggressivt beteende från kaninen?

Jag skulle vilja säga att kaninen blir stressad av att din 3-åring springer efter den. Inte att den är aggressiv.
    Du måste försöka få din 3-åring att låta kaninen vara. Annars kan den bita ifrån.
    Och det är då fortfarande inte ett aggressivt beteende utan ett försvar för att den vill vara ifred.
  • Anonym (Avståndstagande)

Det är ett avståndstagande beteende, inte ett aggressivt. Hade den varit aggressiv hade den följt upp med att attackera.  

Små barn kan vara läskiga för djur eftersom de har ett helt annat kroppsspråk än vuxna. Kaninen kan inte läsa av ditt barn och visar därmed att "jag är osäker på dig, håll dig borta". Detta skapar respekteras och barnet ska hållas ifrån kaninen. För att skydda kaninen från ditt barn (som till 100% ska hindras från att springa efter kaninen) så kan det vara en idé att skärma av kaninen utrymme när ni är på besök till ditt barn förstått att inte jaga kaninen. Eller så får din vän komma till dig istället. 

• elmadumle

Nej, verkligen inte ett aggressivt beteende! Kaninen är ett flyktdjur, och att bli jagad av en människa gör att den försöker komma undan på alla sätt. Gnäll inte sen om kaninen till slut biter ditt barn då den bara försöker komma undan faran. 
    Du tar tag i ditt barn nästa gång och håller det undan kaninen. 
    Jag har själv kaninuppfödning och har barnbarn, de har fått lära sig att man håller inte på med kaninerna hur som helst, de vet vilka burar det är ok att öppna och klappa kaninen, med stor försiktighet, kaninen ska alltid komma fram självmant på deras egna villkor. 

• Anonym (S)

Kaninen är inte aggressiv för att din treåring upplevs som ett hot...

• Anonym (Kaninmorr)

Ja alltså hon får ju inte jaga kaninen, både jag och min kompis förklarar till dottern att kaninen blir stressad. Men ibland när inte vi ser så kan dottern följa efter/springa efter kaninen för hon tycker kaninen är rolig och söt. Har dock aldrig hört en kanin morra. Men det gör denna kaninen. Min kompis säger dock att hon tror inte kaninen kommer bitas, och det tror jag inte heller. Men det känns ju inte bra att kaninen stampar och morrar. Dottern skrattar och tror kaninen vill leka, men jag förklarar att kaninen inte gillar det. Men 3-åringar lyssnar inte alltid och jag skulle inte kunna se kaninen igen utan att göra något dumt om den biter min dotter.

• Anonym (S)
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 14:08:07 följande:

Ja alltså hon får ju inte jaga kaninen, både jag och min kompis förklarar till dottern att kaninen blir stressad. Men ibland när inte vi ser så kan dottern följa efter/springa efter kaninen för hon tycker kaninen är rolig och söt. Har dock aldrig hört en kanin morra. Men det gör denna kaninen. Min kompis säger dock att hon tror inte kaninen kommer bitas, och det tror jag inte heller. Men det känns ju inte bra att kaninen stampar och morrar. Dottern skrattar och tror kaninen vill leka, men jag förklarar att kaninen inte gillar det. Men 3-åringar lyssnar inte alltid och jag skulle inte kunna se kaninen igen utan att göra något dumt om den biter min dotter.

Skaffa inte fler barn eller djur om ingen av er vuxna nog att skydda kaninen. Fan vad sjukt... Det är inte svårt. Biter kaninen barnet är det inte heller något att ta ut på ett oskyldigt djur.
  • Anonym (Kaninmorr)
    Anonym (S) skrev 2025-04-15 14:10:13 följande:
    Skaffa inte fler barn eller djur om ingen av er vuxna nog att skydda kaninen. Fan vad sjukt... Det är inte svårt. Biter kaninen barnet är det inte heller något att ta ut på ett oskyldigt djur.
    Men snälla, jag försöker ju förebygga så inget tråkigt händer. Jag har aldrig hört en kanin morra och undrade om det är aggressivt?
  • Anonym (S)
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 14:11:35 följande:
    Men snälla, jag försöker ju förebygga så inget tråkigt händer. Jag har aldrig hört en kanin morra och undrade om det är aggressivt?

Buhu ja väldigt trolligt när du säger" jag skulle inte kunna se kaninen igen utan att göra något dumt om den biter min dotter".

Bra uppfostran, nästa generation utan respekt för djur.

• Anonym (Kaninmorr)
    Anonym (S) skrev 2025-04-15 14:13:29 följande:

Buhu ja väldigt trolligt när du säger" jag skulle inte kunna se kaninen igen utan att göra något dumt om den biter min dotter".

Bra uppfostran, nästa generation utan respekt för djur.

Ursäkta men läser du öht vad jag skriver? säger ju att dottern inte får jaga kaninen men kaninen får inte bita min dotter.
  • Anonym (Avståndstagande)
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 14:11:35 följande:
    Nej, det är sällan men då känner de sig också väldigt hotade. Så antingen ser ni till att barnet inte, under några som helst omständigheter, kommer åt kaninen eller så träffas ni inte hos vännen. 
Svar på tråden Aggressiv kanin?