• Anonym (Kaninmorr)

Aggressiv kanin?

Min kompis har en kanin, en belgisk jätte. Kaninen går fritt i huset och är väldigt tam. Oftast jättemysig, men när min 3-åring springer efter den (hon gör det på lek) så kan kaninen morra och stampa i golvet innan den springer och gömmer sig. Kaninen har aldrig bitit eller rivit min dotter, men stampat och morrat lite lätt. Jag säger såklart till min 3-åring att inte springa efter kaninen och mys får ske på kaninens villkor. Men är inte detta ett aggressivt beteende från kaninen?

• Svar på tråden Aggressiv kanin?
  • Anonym (Kaninmorr)

Visst, min dotter ska inte vara ensam med kaninen så tråkiga saker händer. Det är absolut mitt ansvar att ha koll på dottern och se till så hon inte gör kaninen illa. Men, djurägare har också ett ansvar anser jag, att se till att djuren i detta fall kaninen, inte gör illa min dotter. Djurägare behöver uppfostra sina djur/kaniner att inte bete sig aggressivt bara för att de är stressade eller rädda.

• Anonym (S)
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:01:00 följande:

Visst, min dotter ska inte vara ensam med kaninen så tråkiga saker händer. Det är absolut mitt ansvar att ha koll på dottern och se till så hon inte gör kaninen illa. Men, djurägare har också ett ansvar anser jag, att se till att djuren i detta fall kaninen, inte gör illa min dotter. Djurägare behöver uppfostra sina djur/kaniner att inte bete sig aggressivt bara för att de är stressade eller rädda.

Skål
  • Anonym (S)

Vilket var tydligt från början {#emotions_dlg.djavulsk}

• Anonym (Alltså)

Hur uppfostrar man en kanin till att inte bli rädd när den blir jagad? Det är ingen hund vi talar om.

Det är helt klart lättare för dig att uppfostra din dotter. Ett nej är ett nej t.ex.
  • molly50

Du verkar inte förstå hur kaniner fungerar.
    De är bytesdjur och följer sina instinkter när de känner sig hotade.
    Du kan inte förvänta dig att kaninen ska kunna bete sig som en väluppfostrad hund,utan det är du som måste hålla reda på ditt barn och lära det hur man beter sig kring djur.
    Om du inte gör det så kanske det tvingas lära sig genom att bli bitet.
  • klyban
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 13:39:56 följande:
    Aggressiv kanin?

Min kompis har en kanin, en belgisk jätte. Kaninen går fritt i huset och är väldigt tam. Oftast jättemysig, men när min 3-åring springer efter den (hon gör det på lek) så kan kaninen morra och stampa i golvet innan den springer och gömmer sig. Kaninen har aldrig bitit eller rivit min dotter, men stampat och morrat lite lätt. Jag säger såklart till min 3-åring att inte springa efter kaninen och mys får ske på kaninens villkor. Men är inte detta ett aggressivt beteende från kaninen?

Din 3-åring hotar kanin svårt och orsakar kaninen ett lidande och för du sm förälder inte vet bättre.

Stampa och lätet är ett tecken på något är fel.

oerhört fascinerande du startar en tråd och tror det är kaninens fel :lol:
    Hur tänkte du där?

En annan idé är att lära ditt barn att vara mer försiktig.
    Säger du ens något till barnet som hotar kaninen?

Och det tråkiga som kan hända, ja, det är ett litet bett.
    Men kanske barnet behöver den uppfostringen och när du fallerar den själv?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Ascendere

Haha ja lycka till med det säger jag, handlar om miljontals år av evolution som bytesdjur i fallet kanin.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hy)

Wtf
    Vad förväntar du dig att djuret ska göra? Lägga sig ner och acceptera sitt öde när den blir jagad av något som skrämmer den? 
    Ibland undrar man hur folk tänker.

• Anonym (S)
    Anonym (O tempora, o mores!) skrev 2025-04-15 19:25:20 följande:
    Det heter KOLUGN, inte nåt spyframkallande särskrivet "cool lugn".

Är du svenskfödd får du nog anmäla dig till Svenska För Invandrare, för det där är bara bottenlöst pinsamt.
    Tänker att du kanske skulle behöva någon form av terapi då du direkt hoppar på någon annan för något som lika gärna kan vara telefonen/datorn som snabbt ändrat ordet utan att man märkt det.
Svar på tråden Aggressiv kanin?