• Cheers

Trump förbjuder vissa ord i forskningen?

I media sprids nyheten att Trump har gjort en lista på 250 ord som inte får användas i forskningen. Det tror inte jag på. Gör ni?

I media basuneras ut att ordlistan är ett hot mot forskningen. Listan innehåller ord som kvinna, samhälle, övervikt, historisk och kulturarv.

Är det någon som på fullt allvar tror att forskare inom naturvetenskap, medicin eller andra forskningsområden inte får använda dessa ord? 

I media basuneras ut att ordlistan är ett hot mot forskningen. Därvid lyfts fram två projekt somlagts ner dels en studie om hur man kan förebygga trafikskador i Angola, dels om forskning kring könsbekräftande vård....

Att talet om ordlistan är en ovanligt tafflig propagandadrive mot Trump är ju uppenbart som drivs av Trumphatare. Visst kan man hata Trump, men jag hatar också politisk vulgärpropaganda.

• Svar på tråden Trump förbjuder vissa ord i forskningen?
  • Tecum
    Tow2Mater skrev 2025-04-17 01:30:37 följande:
    Och Sverige.  www.svt.se/kultur/bibliotek-utsatta-for-hot-och-hat

På min ungdomstid fanns inte Kittyböckerna på biblioteket, de tog inte ens emot dem som donationer då det inte ansågs vara tillräckligt god ungdomslitteratur.
    Det är riktigt, Sverige har också fingrarna i syltburken när man går in och tafsar på klassiska verk. Något jag är starkt emot och som jag tagit upp i olika sammanhang. Men två fel gör inte ett rätt!!! Att inte köpa in är en annan sak än att ta bort och det man gör här att ändra vissa ord i t ex Pippiböckerna. Jag anser att det är fel men inte ens i närheten av den historierevisionism som Trumpgänget sysslar med när man tar bort böcker om Förintelsen. Det är Hitler 2,0, står du verkligen bakom det?
  • Tecum
    Cheers skrev 2025-04-17 09:07:37 följande:
    Nu har Högsta domstolen i Storbritannien slait fast att en kvinna är en person som fötts som flicka. En välkommen och klargörande dom av något som alla vettiga människor redan varit helt på det kalra med.
    Det enda jag vet som Trump gjort bra är att han förbjudit transkvinnor som blivit födda som män att tävla mot kvinnor i olika sporter. Det borde alla idrottsförbund anamma och strunta i de krokodiltårar som kommer från vissa håll. Det är i praktiken doping och en stor orättvisa mot de som fötts som kvinnor.
  • Tecum
    Tow2Mater skrev 2025-04-16 22:45:37 följande:
    Rapport på SVT1, är inte det del av SVT?

Och SVT, i linken som getts i tråden, säger

Samtidigt säger Vita huset att de inte har skapat någon förbjuden ordlista ? i stället hänvisar de till att varje myndighet själv tolkar hur de ska följa presidentens direktiv.
    Varför ska jag tro mer på dina obskyra källor än på SVT? Listan finns, det är ett faktum. Att Vita Huset förnekar det är i linje med deras linje att tona ner allt dumt som Trump gör. De är part i målet och har noll trovärdighet. 
  • AndreaBD
    ClumsySmurf skrev 2025-04-17 09:01:10 följande:
    Syftet verkar vara att plocka bort all woke pseudovetenskap/politisk aktivism från regeringens webbsidor och officiella myndighetsdokument men hur det funkar i praktiken vet jag inte och jag förstår inte heller hur det påverkar forskningen.
    det kanske blir svårare för forskning som är pseudovetenskaplig men det är inte mer än rätt. Cancel kulturen i USA beror delvis på att det är det enda sättet för dem att 'vinna argumentet', -fob och rasist är väl inte tillräckligt effektivt.

en av källorna
    www.nytimes.com/interactive/2025/03/07/us/trump-federal-agencies-websites-words-dei.html

"Man kommer ju bara att omskriva det man inte får skriva."

många av orden har redan en annan betydelse i woke ordlistan
    AndreaBD skrev 2025-04-16 12:24:08 följande:
    Trump förbjuder vissa ord i forskningen?Du som bor där och är lite bättre insatt - finns det någon (enkel, kort) förklaring för vad som är syftet (jo, jag förstår det generellt, men jag vill veta vad han tror han ska åstadkomma med detta)? Och framför allt. Hur kommer folk att göra om de i något sammanhang skulle behöva använda ett av dessa ord? T.ex. homosexuella kommer ju inte att försvinna för att man inte ska säga ordet.

Kommer en psykolog som behandlar någon som har problem med sin homosexualitet då att skriva i journalen: Patienten har ett problem med sin sexuella preferens av män?

Det kommer ju att bli omskrivningar av orden, eller nyskapningar av nya ord. Och vad är då poängen?

"T.ex. homosexuella kommer ju inte att försvinna för att man inte ska säga ordet."

exempel på hur de gjort

lesbian, gay, bisexual är kvar men de har plockat bort det som egentligen inte har med LGB att göra, och när det handlar om woke flum anser man att kön och sexuell läggning är en social konstruktion, pseudovetenskap
    Queer är ungefär allt som aviker från normen som de anser vara binär, medelsvenson är lite queer och de som aviker från normen kan vara födda i med kön eller vara icke binär.
    För en man räcker med att ha en rosa tröja eller könna sej lite feminin gör att tillhöra förtryckt minoritetsgrupp och vara i centrum i pride paraden.
    Så transgender ska inte finnas. Men de finns. 
  • AndreaBD
    Cheers skrev 2025-04-17 17:31:22 följande:
     Att skydda barnen från wokismens absurditeter genom stt de inte sprids via skolbibliotek o.s.v. är inte censur. Böcker om gender, trans och sådant trams går ju att köpa som vanligt.

Det är wokevänstern som skriar högt i skyn när de får motstånd mot sin läskiga propaganda om pojkar som egentligen är flickor o.l. idiotier.
    Tror du, ja. Liknande trodde väl tyskarna om nazisternas bokbränningar. Det här är bara början, respektive... det finns mer. 
  • ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2025-04-17 22:11:16 följande:
    Så transgender ska inte finnas. Men de finns. 
    är det en sexuell läggning?
  • Cheers
    ClumsySmurf skrev 2025-04-18 08:00:45 följande:
    är det en sexuell läggning?
    Ha, ha. Roligt svar.

Men han/hon har rätt. Det finns ju transgender på riktigt, d.v.s. ett litet atal psykiskt svåra fall. 

Problemet som du hintar om är  att det blivit ett perverterat mode som drivs av woke-vänstern om rätt att välja kön och läkare som ställer upp på att skära snoppen av pojkar eler medicinera dem så de får bröst o.s.v.

Det kallas med en eufemism för könsbekräftande vård. Det är bara så sjukt.
  • Cheers
    AndreaBD skrev 2025-04-17 22:13:08 följande:
    Tror du, ja. Liknande trodde väl tyskarna om nazisternas bokbränningar. Det här är bara början, respektive... det finns mer. 
    Ja jag kan ju inte garantera hur utvecklingen går, men det där tror jag inte på.

Den extremism som är problemet är istället woke-vänsterns indoktrinering av barn med sin sjuka ideologi.

Att motverka idéer  som blir till officiell politik om att om så önskas göra pojkar till flickor och vice versa är inte nazism. Nazistbeskyllningen ingår som moteld i wokepropagandan. Det är samma taktik som att kalla motståndet mot öppna gränser och massinvandring för rasism.
  • ClumsySmurf
    Cheers skrev 2025-04-18 10:01:30 följande:
    Ha, ha. Roligt svar.

Men han/hon har rätt. Det finns ju transgender på riktigt, d.v.s. ett litet atal psykiskt svåra fall. 

Problemet som du hintar om är  att det blivit ett perverterat mode som drivs av woke-vänstern om rätt att välja kön och läkare som ställer upp på att skära snoppen av pojkar eler medicinera dem så de får bröst o.s.v.

Det kallas med en eufemism för könsbekräftande vård. Det är bara så sjukt.
    Den könsbekräftande vården är också pseudovetenskap och bygger delvis på queer teori, måste läkare utan gränser säga "grab them by the pussy" innan folk fattar att det är svårt efterblivet?

roligt svar?
    jag förstår inte svaret "Så transgender ska inte finnas. Men de finns" tror inte AndreaBD läste mitt inlägg

I exemplet jag gav har man raderat "transgender, or queer (LGBTQ+)" och ersatt med "LGB"

transgender/transperson är ett paraplybegrepp som innefattar bla "könsuttryck helt eller delvis inte matchar det kön man blev tilldelad vid födseln" t.e.x pojkflickor har det något med LGB att göra?
    ClumsySmurf skrev 2025-04-17 09:01:10 följande:
    [...]
    exempel på hur de gjort

lesbian, gay, bisexual är kvar men de har plockat bort det som egentligen inte har med LGB att göra, och när det handlar om woke flum anser man att kön och sexuell läggning är en social konstruktion, pseudovetenskap
    Queer är ungefär allt som aviker från normen som de anser vara binär, medelsvenson är lite queer och de som aviker från normen kan vara födda i med kön eller vara icke binär.
    För en man räcker med att ha en rosa tröja eller könna sej lite feminin gör att tillhöra förtryckt minoritetsgrupp och vara i centrum i pride paraden.
    National Park Service?s Stonewall National Monument web page

Before the 1960s, almost everything about living openly as a lesbian, gay, bisexual (LGB) transgender, or queer (LGBTQ+) person was illegal. The Stonewall Uprising on June 28, 1969 is a milestone in the quest for LGBTQ+ civil rights and provided momentum for a movemen

Var det olagligt att vara pojkflicka och/eller queer öppet före 1960 USA?

I=intersex, var det också olagligt?

De som använder dessa brepp har ofta extremt svårt att definiera orden de slänger med (kön, kvinna, man, trans osv) så det blir mest bara ordsallad.

Trump är som en elefant i en porslinsfabrik så det finns säkert många exempel på där de gjort något korkat eller helt efterblivet men det var redan som ett efterblivet genusdagis för ideologer.
    Transgender: An umbrella term for people whose gender identity and/or gender expression differs from what is associated with their sex assigned at birth. People under the transgender umbrella may describe themselves using one or more of a wide variety of terms, including transgender or trans

https://www.sf.gov/sites/default/files/2022-01/Transgender-101-Module-Glossary.pdf
    Transperson är ett paraplybegrepp, som innefattar alla vars könsidentitet och/eller könsuttryck helt eller delvis inte matchar det kön man blev tilldelad vid födseln. På den här sidan kan du läsa mer om vad trans är, transpersoners situation idag och hur RFSL arbetar för att förbättra transpersoners livsvillkor

https://www.rfsl.se/verksamhet/trans/trans/
    Queer är ett brett normkritiskt begrepp vars betydelse inte är helt definierad. Detta hänger samman med att tvetydighet, gränsöverskridande och brott mot "det normala" är en central poäng med queerbegreppet.[1] Queer kan dels användas för att beskriva ett förhållningssätt eller en rörelse som kritiserar normer kring kön och sexualitet (främst heteronormen), dels vara ett sätt att identifiera sig, och kan då till exempel syfta på könsidentitet, sexuell läggning och/eller förhållningssätt.[2][3][4] Ordet används framför allt som centralt begrepp inom queerteori.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Queer

Svar på tråden Trump förbjuder vissa ord i forskningen?