Du är långt ifrån ensam. Jag är gravid i sjätte månaden, och det var egentligen bara under några mentalt omvälvande veckor/två månader i höstas som jag ville ha barn. Hade bestämt mig för flera år sedan att jag skulle leva barnfri och varit (mycket) nöjd med det. Men livet händer och utifrån min ålder så är jag inne på sista chansen så jag tog den och blev gravid omgående. Men ja sedan 4 månader tillbaka så har jag mest ångrat mig djupt.
Känner inte heller att jag kan prata med nån riktigt. Alla i min närhet har barn och försöker mest övertyga mig om att det kommer kännas sååå bra. ?När du får se bebis på ultraljudet så kommer det ändras!?. Nope. ?När du får höra hjärtslagen så kommer det ändras!?. Nope. ?När bebis börjar sparka kommer det ändras!?. Icke. Därefter har jag slutat försöka dela med mig.
Och jag är rätt inställd på att jag kommer känna som du sen också. Har liksom aldrig gillat eller varit intresserad av barn på ett personligt plan.
Jag är dock tacksam över att jag åtminstone känner ett ansvar över livet jag sätter till världen och att jag hyser en viss ömhet till knytet i magen, även om jag inte har en särskilt etablerad emotionell kontakt med hen.
Är också tacksam över att jag har levt ett mycket rikt liv och har tilltro till mig själv att jag kommer lyckas göra det mentala arbete som krävs av mig för att bli en bra och kärleksfull förälder.
Och är innerligt tacksam över att ha en partner som är överlycklig och kommer bli både världens bästa pappa och make i allt detta. Även om jag inte vill dela med mig av mina känslor fullt ut till honom, då jag åtminstone vill ge honom full glädje över graviditet och blivande föräldraskap etc.
Att jag är nöjd med mitt liv hittills och har lätt för att känna tacksamhet generellt tror jag är räddningen för egen del. Vad ser du är din räddning?