• Anonym (Anneli)

Mamma bjuder

Har ett litet dilemma som jag önskar lite kloka tankar utifrån i. 

Min mamma har bjudit sina barn med respektive på hotell och middag i storstad 20 mil hemifrån. Jag är tyvärr barnet i en skara på 3 som alltid känt mig minst nära min mor då hon har lite narcissista drag och jag håller därför lite avstånd. Ses på middag ibland men umgås inte. 

Iaf, jag vet med mig att min mamma försöker på sitt sätt att ha en relation med sina barn så självklart tacka jag Ja till detta med hotell och middag. Jag har ingen respektive men en son på 15 år som gärna fick följa med. 

Dilemmat nu kommer inte som en överraskning. Min mamma åker med min bror och min syster och min systers sambo i bil till denna storstad. Jag och min son får inte plats i bilen. Köra bil i storstad vill jag verkligen inte. Ta tåget och sedan leta sig fram är en rädsla hos mig så helst inte. Kruxet är ju att man känner sig åsidosatt som vanligt. Är inget att gnälla över men jag tycker ändå det blir så fel på nått vis. Känner helt ärligt bara för att stanna hemma. Vet att det låter bortskämt men jag känner mig så bortprioriterad jämt och har alltid gjort. Vad säger jag till min mamma så hon förstår? 

• Svar på tråden Mamma bjuder
  • Anonym (Gm)

Du kan inte säga så mycket utan att låta bortskämd dessvärre. Systern och hennes respektive kanske tjingade plats först och då är det så. Det enda du kan görs är att föreslå att ni hur en bil så att alla får plats och delar på kostnaden, eftersom det är oschysst att ni inte ska kunna ta er dit lika smidigt. Tycker det är ett ganska rimligt förslag 

• Anonym (A)
    Anonym (Gm) skrev 2025-04-22 20:41:35 följande:

Du kan inte säga så mycket utan att låta bortskämd dessvärre. Systern och hennes respektive kanske tjingade plats först och då är det så. Det enda du kan görs är att föreslå att ni hur en bil så att alla får plats och delar på kostnaden, eftersom det är oschysst att ni inte ska kunna ta er dit lika smidigt. Tycker det är ett ganska rimligt förslag 

Håller med, föreslå att hyra en bil där alla får plats.
  • Anonym (Sofia)

Kan du göra det till ett gemensamt projekt för dig och din son att ta reda på hur man tar sig till hotellet, och göra det till ett litet äventyr för er? Ni kanske kan åka lite tidigare eller åka hem lite senare, och göra något tillsammans i storstaden som din son är intresserad av? 
    Det brukar vara ganska lätt att hitta info om kollektivtrafik i städer, och att hitta hotellet på Google maps. Om du vill kan du skriva vilket hotell det är här, och så kan vi hjälpa dig att komma på hur ni ska göra, och kanske tipsa om kul grejer för dig och sonen att göra. 

• Lynx123

1. Åk utan din son
    2. Ta tåger och förbeställ taxi
    3. Hyr större bil

• Anonym (44)

Kan de inte komma och hämta er vid tågstationen med bilen?

• Studentpappa

Ta tåget och sen en taxi eller be om hämtning. Beställer du en Bolt via app, behöver du inte ens prata med någon om du tycker det är hemskt. 

Med Google maps är det verkligen inga problem att hitta någonstans. Jag är en hillbilly och är själv i London med jämna mellanrum, och klarar mig fint på egen hand.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Anneli)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-04-22 20:47:52 följande:

Kan du göra det till ett gemensamt projekt för dig och din son att ta reda på hur man tar sig till hotellet, och göra det till ett litet äventyr för er? Ni kanske kan åka lite tidigare eller åka hem lite senare, och göra något tillsammans i storstaden som din son är intresserad av? 
    Det brukar vara ganska lätt att hitta info om kollektivtrafik i städer, och att hitta hotellet på Google maps. Om du vill kan du skriva vilket hotell det är här, och så kan vi hjälpa dig att komma på hur ni ska göra, och kanske tipsa om kul grejer för dig och sonen att göra. 

Jo vi skulle absolut överleva att ta oss till hotellet. Är ju bara det att det känns lite oschysst att vi ska bli särbehandlade liksom. Är alltid samma sak. Jag blev inte ett dugg förvånad. Känns ju inte helt schysst planerat. Tappat lusten helt att följa med. Känns inte alls roligt längre. 
  • Anonym (Asdfg)

Om du har en son på 15 så är det dags att lära dig åka kommunalt. 

Du vill inte umgås med din mamma men tycker ändå hon ska prioritera dig. 

• Anonym (e)
    Anonym (Anneli) skrev 2025-04-22 21:52:37 följande:

Jo vi skulle absolut överleva att ta oss till hotellet. Är ju bara det att det känns lite oschysst att vi ska bli särbehandlade liksom. Är alltid samma sak. Jag blev inte ett dugg förvånad. Känns ju inte helt schysst planerat. Tappat lusten helt att följa med. Känns inte alls roligt längre. 
    Var är särbehandlingen i att ni får ta er dit själva?
Svar på tråden Mamma bjuder