• Anonym (Anneli)

Mamma bjuder

Har ett litet dilemma som jag önskar lite kloka tankar utifrån i. 

Min mamma har bjudit sina barn med respektive på hotell och middag i storstad 20 mil hemifrån. Jag är tyvärr barnet i en skara på 3 som alltid känt mig minst nära min mor då hon har lite narcissista drag och jag håller därför lite avstånd. Ses på middag ibland men umgås inte. 

Iaf, jag vet med mig att min mamma försöker på sitt sätt att ha en relation med sina barn så självklart tacka jag Ja till detta med hotell och middag. Jag har ingen respektive men en son på 15 år som gärna fick följa med. 

Dilemmat nu kommer inte som en överraskning. Min mamma åker med min bror och min syster och min systers sambo i bil till denna storstad. Jag och min son får inte plats i bilen. Köra bil i storstad vill jag verkligen inte. Ta tåget och sedan leta sig fram är en rädsla hos mig så helst inte. Kruxet är ju att man känner sig åsidosatt som vanligt. Är inget att gnälla över men jag tycker ändå det blir så fel på nått vis. Känner helt ärligt bara för att stanna hemma. Vet att det låter bortskämt men jag känner mig så bortprioriterad jämt och har alltid gjort. Vad säger jag till min mamma så hon förstår? 

• Svar på tråden Mamma bjuder
  • Anonym (Anneli)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-04-23 08:32:16 följande:
    Så hon prioriterar bort dig för att hon bjuder dig på på rätt dyrt kalas och bjuder alla barn med respektive. Du har hängt upp dig på resan. Så jävla småaktigt. 
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-04-23 08:32:16 följande:
    Så hon prioriterar bort dig för att hon bjuder dig på på rätt dyrt kalas och bjuder alla barn med respektive. Du har hängt upp dig på resan. Så jävla småaktigt. 
    Nja det är lite mer komplicerat än så. Förstår om det låter väldigt töntigt men det är inte enkelt att förklara läget. Min mamma har liksom haft nån form av horn i sidan till mig under nästan hela mitt liv. Har gått i terapi som vuxen för att försöka förstå. När jag var 17 år planerade hon en resa med sina kompisar. Jag ville dö inte följa med utan bad om att få vara hos min pappa. Hon slängde då ut mig och jag var inte välkommen hem igen. Sedan dess har hon tagit upp den händelsen var gång det ska göras nått. Jag är 41 år idag och har kämpat för att få en bättre relation och följer med men det är alltid under omständigheter att jag inte känner mig välkommen. Säger jag nått så tar upp denna händelse. 

• Anonym (Anneli)
    Goneril skrev 2025-04-23 08:06:00 följande:

Mamman har narcissistiska drag? Så fort man inte känner sig prioriterad slänger man sig amatörmässigt med begrepp inom psykologin, vanligt på FL. Det behöver inte stämma med det verkliga förhållandet och kan bara avgöras av en utbildad psykolog. Det rör sig förmodligen i stället om "fultolkningar" från TS sida. Mamman kanske inte alls varit så elak, inte alltid ena partens fel när missämja uppstår. Nu hon bjuder ju flott, det är bara att tacka och ta emot.                                                                                                                                                                                                                                       Varför inte ta chansen att göra något minnesvärt och roligt av detta evenemang för dig och sonen, TS? Åk till staden, med buss eller tåg, ta in på något annat hotell några dagar och uppptäck staden! Säkert finns det ett konstmuseum, nu handlade det ju om en större stad och där finns säkert mycket stt upptäcka, kanske konsert eller stadsvandring! Äta lite gott tillsammans med sonen, sightseeing! En chans att öka sin allmänbildning, helt enkelt, och så värdefullt för sonen. Sen träffar ni resten av släkten, tar in på det hotellet och har ett trevligt kalas tillsammans. Jösses, så negativ du är TS, ta chansen att göra något kul och minnesvärt av denna bjudning! Att se allt så svart, jobbigt liv, TS! 

Nu är det så att hon har narcissitiska drag till 100% 
    Är också lätt att skriva i en trådstart och tillrättavisa trådstaren utan att ha en aning om nått. Blir bara ledsen av att läsa här. Jag förstör om jag framstår som en bortskämd snorunge. Detta inlägg blev bara fel och jag kan inte påstå att jag hade tänkt annorlunda än många som svarat här. Men det handlar inte bara om just denna resan och min känsla i att bli bortvald som medresenär. 
  • Krocko
    Anonym (Anneli) skrev 2025-04-23 12:36:37 följande:
    Nu är det så att hon har narcissitiska drag till 100% 
    Är också lätt att skriva i en trådstart och tillrättavisa trådstaren utan att ha en aning om nått. Blir bara ledsen av att läsa här. Jag förstör om jag framstår som en bortskämd snorunge. Detta inlägg blev bara fel och jag kan inte påstå att jag hade tänkt annorlunda än många som svarat här. Men det handlar inte bara om just denna resan och min känsla i att bli bortvald som medresenär. 
    Då tycker jag att du ska tacka nej, vänligt men bestämt och sedan åka iväg med sonen några dygn och hitta på något kul själva. Hjärta
  • Egon den stora
    Anonym (Anneli) skrev 2025-04-23 12:22:24 följande:
    Hade du vetat min historik med min mamma så hade du inte skrivit så. 
    Jag skriver utifrån det du berättar.  
    Tacka bara nej annars så är saken ur världen. 
  • Anonym (N)

Nu har jag inte läst alla svaren men ts låter verkligen bortskämd ja, du kan ju inte gnälla över att någon som du inte vill umgås med inte prioriterar dig. Du visste hur många ni var som skulle åka och om du nu inte vågar köra bil i en storstad så hade du kunnat säga direkt när inbjudan kom och frågat hur andra ska ta sig och om det finns plats för dig och din son.

Sen får du nog ta och bestämma dig för hur du vill ha den här relationen, du kan inte umgås minimalt (oavsett orsak) och sen gnälla över att du "bortprioriteras"

Jag flyttade långt när jag var rätt ung, jag älskar min mamma och vi pratar i telefon med jämna mellanrum men vi ses nog bara någon gång om året om ens det. Mina syskon bor kvar i samma stad och de har en jättetight relation med både varandra och våra föräldrar, jag är inte på samma nivå och kan ju tycka att det är lite tråkigt ibland men eftersom jag valde att flytta så blev det så naturligt. Du har gjort ett val att umgås med din mamma så lite som möjligt och förlåt men då är hon säkert närmare dina syskon.

• Anonym (Anneli)
    Egon den stora skrev 2025-04-23 12:59:00 följande:
    Jag skriver utifrån det du berättar.  
    Tacka bara nej annars så är saken ur världen. 
    Jag förstår det, och jag förstår absolut om jag låter som ett gnälligt ego.
  • Anonym (Va?)

Men seriöst, vad är det för pantade idioter som svarat i tråden?
    Så ivriga att hacka på ts att ni missar/medvetet bortser från det faktum att de andra i sällskapet åker i samma bil, men att ts ska ta sig till platsen i bil och där det förutsätts att ts och sonen ska ta sig dit själva? 
    Det är väl det grundläggande problemet här?

• Teresse7
    Anonym (N) skrev 2025-04-23 13:16:17 följande:

Nu har jag inte läst alla svaren men ts låter verkligen bortskämd ja, du kan ju inte gnälla över att någon som du inte vill umgås med inte prioriterar dig. Du visste hur många ni var som skulle åka och om du nu inte vågar köra bil i en storstad så hade du kunnat säga direkt när inbjudan kom och frågat hur andra ska ta sig och om det finns plats för dig och din son.

Sen får du nog ta och bestämma dig för hur du vill ha den här relationen, du kan inte umgås minimalt (oavsett orsak) och sen gnälla över att du "bortprioriteras"

Jag flyttade långt när jag var rätt ung, jag älskar min mamma och vi pratar i telefon med jämna mellanrum men vi ses nog bara någon gång om året om ens det. Mina syskon bor kvar i samma stad och de har en jättetight relation med både varandra och våra föräldrar, jag är inte på samma nivå och kan ju tycka att det är lite tråkigt ibland men eftersom jag valde att flytta så blev det så naturligt. Du har gjort ett val att umgås med din mamma så lite som möjligt och förlåt men då är hon säkert närmare dina syskon.

Läs hela tråden, jag tycker inte ts låter bortskämd längre efter att ha läst. 

Ts mamma ska givetvis styra upp resan till dit dom ska. 2 bilar och man delar upp sig. Ts har ansvar för sin son medan dom andra är vuxna och sitter bekvämt i en bil. Tycker det är skamligt av ts mamma att inte ha huvudbry i sitt barnbarn. Hon behandlar inte ts på samma sätt som syskonen och det är ett barn med. 

Jag fattar dig ts. Åk inte med och bry dig inte om dumma kommentarer här om att du är bortskämd. Stanna hemma eller år med din son någonstans själv. Får vara nån måtta på hur olika man kan behandla sina barn olika!! 
  • Egon den stora
    Anonym (Anneli) skrev 2025-04-23 13:18:20 följande:
    Jag förstår det, och jag förstår absolut om jag låter som ett gnälligt ego.
    Ett tips är ju att inte lägga fokus på hur jobbigt det är att köra bil, eller totalt omöjligt att använda kollektivtrafik i en större stad.  Det är väl inte konstigt att det uppfattas som att du fokuserar på att allt är omöjligt? 
  • Teresse7
    Egon den stora skrev 2025-04-23 13:31:52 följande:
    Ett tips är ju att inte lägga fokus på hur jobbigt det är att köra bil, eller totalt omöjligt att använda kollektivtrafik i en större stad.  Det är väl inte konstigt att det uppfattas som att du fokuserar på att allt är omöjligt? 
    Vart har ts skrivit att det är totalt omöjligt att använda kollektivtrafik? Jag läser att hon skrivit "helst inte". 

Du tycker inte det är nått konstigt att en mamma åker bil med 2 syskon och en respektive och låter ts och hennes son (barnbarnet i detta fall) får ta sig till samlingsplatsen själva?  Det räcker nu! 
Svar på tråden Mamma bjuder