• Anonym (Anneli)

Mamma bjuder

Har ett litet dilemma som jag önskar lite kloka tankar utifrån i. 

Min mamma har bjudit sina barn med respektive på hotell och middag i storstad 20 mil hemifrån. Jag är tyvärr barnet i en skara på 3 som alltid känt mig minst nära min mor då hon har lite narcissista drag och jag håller därför lite avstånd. Ses på middag ibland men umgås inte. 

Iaf, jag vet med mig att min mamma försöker på sitt sätt att ha en relation med sina barn så självklart tacka jag Ja till detta med hotell och middag. Jag har ingen respektive men en son på 15 år som gärna fick följa med. 

Dilemmat nu kommer inte som en överraskning. Min mamma åker med min bror och min syster och min systers sambo i bil till denna storstad. Jag och min son får inte plats i bilen. Köra bil i storstad vill jag verkligen inte. Ta tåget och sedan leta sig fram är en rädsla hos mig så helst inte. Kruxet är ju att man känner sig åsidosatt som vanligt. Är inget att gnälla över men jag tycker ändå det blir så fel på nått vis. Känner helt ärligt bara för att stanna hemma. Vet att det låter bortskämt men jag känner mig så bortprioriterad jämt och har alltid gjort. Vad säger jag till min mamma så hon förstår? 

• Svar på tråden Mamma bjuder
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (Anneli) skrev 2025-04-23 07:30:35 följande:
    Jag vill inte umgås med min mamma för att hon bort prioriterar mig. 
    Varför tackade du då ja?

Tydligen passar det om ni får skjuts men inte annars. 
  • Anonym (N)
    Teresse7 skrev 2025-04-23 13:30:52 följande:
    Läs hela tråden, jag tycker inte ts låter bortskämd längre efter att ha läst. 

Ts mamma ska givetvis styra upp resan till dit dom ska. 2 bilar och man delar upp sig. Ts har ansvar för sin son medan dom andra är vuxna och sitter bekvämt i en bil. Tycker det är skamligt av ts mamma att inte ha huvudbry i sitt barnbarn. Hon behandlar inte ts på samma sätt som syskonen och det är ett barn med. 

Jag fattar dig ts. Åk inte med och bry dig inte om dumma kommentarer här om att du är bortskämd. Stanna hemma eller år med din son någonstans själv. Får vara nån måtta på hur olika man kan behandla sina barn olika!! 
    Teresse7 skrev 2025-04-23 14:53:37 följande:
    Vart har ts skrivit att det är totalt omöjligt att använda kollektivtrafik? Jag läser att hon skrivit "helst inte". 

Du tycker inte det är nått konstigt att en mamma åker bil med 2 syskon och en respektive och låter ts och hennes son (barnbarnet i detta fall) får ta sig till samlingsplatsen själva?  Det räcker nu! 

Men alltså, en vuxen människa som har körkort och bil med ett tonårsbarn kanske man inte räknar med att de behöver skjuts, det är väl inte så svårt att öppna munnen om man tycker att det är jobbigt, bjuder man på middag och hotell så kanske man inte räknar med att man måste ordna med taxi också.

Det jag ville få fram i mitt första inlägg (men inte tydligt nog) var att ts är inte tvungen att umgås med sin mamma, nu är hon inbjuden och kan välja att gå eller avstå, de har ingen bra relation och ts verkar inte vara intresserad av att ha en (inget fel i det) men då får man liksom acceptera den biten, jag tycker också att ts kan släppa lite och fokusera på sin familj och vänner istället när det är som det är, man kan inte ändra andra människor, antingen får man acceptera och jobba med det eller så tar man avstånd. Jag menar inte nu att ts ska blocka sin mamma överallt men gå tillbaka till någon middag då och då 
  • honutannick
    Anonym (Va?) skrev 2025-04-23 13:29:49 följande:

Men seriöst, vad är det för pantade idioter som svarat i tråden?
    Så ivriga att hacka på ts att ni missar/medvetet bortser från det faktum att de andra i sällskapet åker i samma bil, men att ts ska ta sig till platsen i bil och där det förutsätts att ts och sonen ska ta sig dit själva? 
    Det är väl det grundläggande problemet här?

Ts hade kunnat fråga sin mamma i samband med inbjudan om hur transport skulle lösas, att sitta och bara vänta på en lösning där man själv inte ens tar upp problemet känns rätt tafatt. Jag vet inte vad ts förväntade sig men hade jag fått en inbjudan i en annan stad så hade jag ju inte väntat på att andra skulle lösa själva resan, antingen frågar man eller så får man fixa det själv 
  • Anonym (?)
    Anonym (Anneli) skrev 2025-04-23 13:18:20 följande:
    Jag förstår det, och jag förstår absolut om jag låter som ett gnälligt ego.
    Var ärlig - Du vill inte träffa din mamma och letar fter en ursäkt att slippa, gärna en där det är hennes fel.
  • Anonym (Va?)
    honutannick skrev 2025-04-23 15:33:54 följande:
    Ts hade kunnat fråga sin mamma i samband med inbjudan om hur transport skulle lösas, att sitta och bara vänta på en lösning där man själv inte ens tar upp problemet känns rätt tafatt. Jag vet inte vad ts förväntade sig men hade jag fått en inbjudan i en annan stad så hade jag ju inte väntat på att andra skulle lösa själva resan, antingen frågar man eller så får man fixa det själv 
    Ja, men det är inte poängen. 
    Att skjuts ordnas till de andra syskonen med respektive,men att ts lämnas utanför är anmärkningsvärt och skickar ganska precis exakt de signaler ts tar upp. Mammans beteende är den springande punkten här, inte vad ts eventuellt klarar och inte klarar.
    Att bortse från det när man svarar och hacka på ts istället ger intrycket av bristande social förmåga.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (?) skrev 2025-04-23 15:43:21 följande:
    Var ärlig - Du vill inte träffa din mamma och letar fter en ursäkt att slippa, gärna en där det är hennes fel.
    Mammans beteende ÄR anmärkningsvärt här.
  • Jemp
    Anonym (Va?) skrev 2025-04-23 15:44:42 följande:
    Att skjuts ordnas till de andra syskonen med respektive,men att ts lämnas utanför är anmärkningsvärt och skickar ganska precis exakt de signaler ts tar upp. Mammans beteende är den springande punkten här, inte vad ts eventuellt klarar och inte klarar.
    Att bortse från det när man svarar och hacka på ts istället ger intrycket av bristande social förmåga.
    Fast ts verkar ju inte veta ens om det är mamman som planerat transporten. 

• honutannick
    Syskonen kanske fråga om de kunde samåka? Eller så är mamman en riktig bitch som mobbar bort ts, vem vet

Vill ts inte ha en relation med sin mamma så behöver hon faktiskt inte det, men det går liksom från två håll. Oavsett om man har blodsband så anser jag att man inte ska umgås med någon som får en att må dåligt
  • Jemp

Jag förstår att det finns en historia som skaver och att det därför blir större hos ts än det framstår som enskild händelse. Samtidigt är det ju lätt självförstärkande. Tar man avstånd och väljer att inte umgås blir det ju tex naturligt att de som tvärtom HAR kontakt bollar planer gemensamt och känner till planerna tidigare, innan en formell inbjudan kommer. 

• Anonym (Va?)
    honutannick skrev 2025-04-23 15:57:22 följande:
    Syskonen kanske fråga om de kunde samåka? Eller så är mamman en riktig bitch som mobbar bort ts, vem vet

Vill ts inte ha en relation med sin mamma så behöver hon faktiskt inte det, men det går liksom från två håll. Oavsett om man har blodsband så anser jag att man inte ska umgås med någon som får en att må dåligt
    Ja, det kan ju vara syskonen som utesluter ts,visst. Men det hade ju mamman kunnat stoppa om det intresserat henne.
    Håller med om att man inte behöver umgås med någon som får en att må dåligt.
    Jemp skrev 2025-04-23 15:54:52 följande:
    Fast ts verkar ju inte veta ens om det är mamman som planerat transporten. 

Nej, men mammans beteende är fortfarande anmärkningsvärt.

Svar på tråden Mamma bjuder