• Anonym (Anneli)

Mamma bjuder

Har ett litet dilemma som jag önskar lite kloka tankar utifrån i. 

Min mamma har bjudit sina barn med respektive på hotell och middag i storstad 20 mil hemifrån. Jag är tyvärr barnet i en skara på 3 som alltid känt mig minst nära min mor då hon har lite narcissista drag och jag håller därför lite avstånd. Ses på middag ibland men umgås inte. 

Iaf, jag vet med mig att min mamma försöker på sitt sätt att ha en relation med sina barn så självklart tacka jag Ja till detta med hotell och middag. Jag har ingen respektive men en son på 15 år som gärna fick följa med. 

Dilemmat nu kommer inte som en överraskning. Min mamma åker med min bror och min syster och min systers sambo i bil till denna storstad. Jag och min son får inte plats i bilen. Köra bil i storstad vill jag verkligen inte. Ta tåget och sedan leta sig fram är en rädsla hos mig så helst inte. Kruxet är ju att man känner sig åsidosatt som vanligt. Är inget att gnälla över men jag tycker ändå det blir så fel på nått vis. Känner helt ärligt bara för att stanna hemma. Vet att det låter bortskämt men jag känner mig så bortprioriterad jämt och har alltid gjort. Vad säger jag till min mamma så hon förstår? 

• Svar på tråden Mamma bjuder
  • Anonym (Va?)
    Jemp skrev 2025-04-23 15:58:25 följande:

Jag förstår att det finns en historia som skaver och att det därför blir större hos ts än det framstår som enskild händelse. Samtidigt är det ju lätt självförstärkande. Tar man avstånd och väljer att inte umgås blir det ju tex naturligt att de som tvärtom HAR kontakt bollar planer gemensamt och känner till planerna tidigare, innan en formell inbjudan kommer. 

Ja, speciellt om man i grund och botten inte har egentligt  intresse av att försöka få med den som tagit avstånd.
  • Anonym (Anneli)
    Anonym (N) skrev 2025-04-23 15:28:28 följande:
    Teresse7 skrev 2025-04-23 14:53:37 följande:
    Vart har ts skrivit att det är totalt omöjligt att använda kollektivtrafik? Jag läser att hon skrivit "helst inte". 

Du tycker inte det är nått konstigt att en mamma åker bil med 2 syskon och en respektive och låter ts och hennes son (barnbarnet i detta fall) får ta sig till samlingsplatsen själva?  Det räcker nu! 

Men alltså, en vuxen människa som har körkort och bil med ett tonårsbarn kanske man inte räknar med att de behöver skjuts, det är väl inte så svårt att öppna munnen om man tycker att det är jobbigt, bjuder man på middag och hotell så kanske man inte räknar med att man måste ordna med taxi också.

Det jag ville få fram i mitt första inlägg (men inte tydligt nog) var att ts är inte tvungen att umgås med sin mamma, nu är hon inbjuden och kan välja att gå eller avstå, de har ingen bra relation och ts verkar inte vara intresserad av att ha en (inget fel i det) men då får man liksom acceptera den biten, jag tycker också att ts kan släppa lite och fokusera på sin familj och vänner istället när det är som det är, man kan inte ändra andra människor, antingen får man acceptera och jobba med det eller så tar man avstånd. Jag menar inte nu att ts ska blocka sin mamma överallt men gå tillbaka till någon middag då och då 
    Mina syskon är också vuxna och har bil och körkort och barn. Dom har blivit inräknade i samåkning. Ingen har begärt nån taxi. 

Nej jag är inte tvungen att umgås med min mamma. Sanningen är ju den att hon ger mig känslan att hon inte vill umgås med mig. Listan är lång och jag har tagit upp många exempel i tråden på det. 

Många här fattar att det inte handlar om nått annat än att jag känner mig väldigt särbehandlad konstant och att jag mår psykiskt dåligt av det och har gjort sedan jag var liten. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Anneli) skrev 2025-04-23 16:04:59 följande:
    Mina syskon är också vuxna och har bil och körkort och barn. Dom har blivit inräknade i samåkning. Ingen har begärt nån taxi. 

Nej jag är inte tvungen att umgås med min mamma. Sanningen är ju den att hon ger mig känslan att hon inte vill umgås med mig. Listan är lång och jag har tagit upp många exempel i tråden på det. 

Många här fattar att det inte handlar om nått annat än att jag känner mig väldigt särbehandlad konstant och att jag mår psykiskt dåligt av det och har gjort sedan jag var liten. 
    Men tacka nej då och bryt kontaktet med din mor
  • honutannick
    Anonym (Va?) skrev 2025-04-23 16:02:28 följande:
    Ja, det kan ju vara syskonen som utesluter ts,visst. Men det hade ju mamman kunnat stoppa om det intresserat henne.
    Håller med om att man inte behöver umgås med någon som får en att må dåligt.
    Jemp skrev 2025-04-23 15:54:52 följande:
    Fast ts verkar ju inte veta ens om det är mamman som planerat transporten. 

Nej, men mammans beteende är fortfarande anmärkningsvärt.

Beteendet är inte anmärkningsvärt om inte mamman visste om hur svårt det skulle vara för ts att ta sig dit, om hon däremot visste så kunde hon föreslagit att systern och sambo tar egen bil, jag vet dock inte vem det var som skulle köra så det kan ju ändra förutsättningarna....

Kommunikation kommer man långt med
  • Anonym (Anneli)
    Jemp skrev 2025-04-23 15:54:52 följande:
    Anonym (Va?) skrev 2025-04-23 15:44:42 följande:
    Ja, men det är inte poängen. 
    Att skjuts ordnas till de andra syskonen med respektive,men att ts lämnas utanför är anmärkningsvärt och skickar ganska precis exakt de signaler ts tar upp. Mammans beteende är den springande punkten här, inte vad ts eventuellt klarar och inte klarar.
    Att bortse från det när man svarar och hacka på ts istället ger intrycket av bristande social förmåga.
    Fast ts verkar ju inte veta ens om det är mamman som planerat transporten. 

Mamma ska köra mina syskon och en respektive i sin bil. Jag fick veta av min syster. Blev såklart ledsen att ingen bryr sig om att ens fråga mig om hur jag och min son ska ta oss. Dom har inte sagt vad hotellet heter. Mamma säger att hon skickat en länk men jag har inte fått den länken. Fick skärmdumpa hennes sms för att bevisa för henne att jag inte fått länken. Hon har inte försökt skicka någon ny. Så jag antar att hon frågar om jag vill följa med för att hon känner att hon måste men att hon inte vill ha mig och min son med. 
  • Anonym (Va?)
    honutannick skrev 2025-04-23 16:08:45 följande:
    Beteendet är inte anmärkningsvärt om inte mamman visste om hur svårt det skulle vara för ts att ta sig dit, om hon däremot visste så kunde hon föreslagit att systern och sambo tar egen bil, jag vet dock inte vem det var som skulle köra så det kan ju ändra förutsättningarna....

Kommunikation kommer man långt med
    Jo, det är anmärkningsvärt eftersom mamman har tre barn. Det är rejält skrämmande att inte inse det barocka i upplägget som ts beskrivit, kommunikation eller inte.
  • honutannick
    Anonym (Anneli) skrev 2025-04-23 16:04:59 följande:

Om du mår psykiskt dåligt så rekommenderar jag att ta så mycket avstånd som möjligt, du är inte skyldig din mamma något. Visst kan man önska en bra relation men om så inte är fallet så är det ingen idé att ödsla tid och känslor. 

Vad säger din tonåring? Vill hen åka?
  • Anonym (?)
    Anonym (Anneli) skrev 2025-04-23 16:12:18 följande:
    Mamma ska köra mina syskon och en respektive i sin bil. Jag fick veta av min syster. Blev såklart ledsen att ingen bryr sig om att ens fråga mig om hur jag och min son ska ta oss. Dom har inte sagt vad hotellet heter. Mamma säger att hon skickat en länk men jag har inte fått den länken. Fick skärmdumpa hennes sms för att bevisa för henne att jag inte fått länken. Hon har inte försökt skicka någon ny. Så jag antar att hon frågar om jag vill följa med för att hon känner att hon måste men att hon inte vill ha mig och min son med. 
    Men tacka nej då och bryt kontaktet med din mor
  • Anonym (släkten är värst)

Jag tycker det blir ojämnt om resten ska åka i en bil och TS ska betala resan själv och vara själv- det ger ju en helt annan social förutsättning?

Allt som de andra redan avhandlat på vägen i bilen får då inte TS höra, och sen kommer hon väl att ställa de normala frågor man brukar ställa om vad alla gjort senaste tiden osv och då vill ingen berätta eller så får hon snabbreferat för de har redan dragit allt en gång i bilen. Då känner man sig lätt ännu mer utanför.

Hade jag varit mamman hade jag i så fall minst betalat TS+ barnets biljett på det sätt de vill resa, för att kompensera att de inte är med på färden med de andra.
    Men helst åkt i två bilar och kanske att man byter plats på halva vägen, så att alla får uppdatera sig med alla.

Då är man socialt på lika fot när man kommer fram. 

Men det kan också vara så att TS är sedd som det "svåra" syskonet och övriga känner att de inte orkar med TS mer än under själva firandet.

Frågar man en av våra släktingar så är det säkert vi och svåger som är de hemska, men saken är ju att släktingen har betett sig bedrövligt i många år, tjatat om att skaffa fördelar för sig själv vid storhelgsmåltider och helt rabiat vägrat sluta prata om pengar och försöka tigga saker efter att min man sagt nej, och mer sånt, innan vi till sist tröttnade och minimerade umgänget med hen. 

• honutannick
    Anonym (Va?) skrev 2025-04-23 16:12:19 följande:
    Jo, det är anmärkningsvärt eftersom mamman har tre barn. Det är rejält skrämmande att inte inse det barocka i upplägget som ts beskrivit, kommunikation eller inte.
    Min mamma har 4 barn som hon flertalet gånger bjudit med på semester, utomlands och inrikes, inrikes körde jag och min man + barn, en extra plats i bilen, brorsan frågade om han fick följa med oss men inte fan väntade jag att mamma skulle ordna med transport när hon bjuder på resa. Syrran vart ju inte heller sur för att jag bara tog med brorsan tex.

Det verkar vara en jobbig situation/relation och jag står fast vid att ts ska ta avstånd om hon inte mår bra, men just i detta fall känns det som hon hakat upp sig på saker som förmodligen inte är menat elakt och uttänkt för just henne
Svar på tråden Mamma bjuder