• Anonym (Anneli)

Mamma bjuder

Har ett litet dilemma som jag önskar lite kloka tankar utifrån i. 

Min mamma har bjudit sina barn med respektive på hotell och middag i storstad 20 mil hemifrån. Jag är tyvärr barnet i en skara på 3 som alltid känt mig minst nära min mor då hon har lite narcissista drag och jag håller därför lite avstånd. Ses på middag ibland men umgås inte. 

Iaf, jag vet med mig att min mamma försöker på sitt sätt att ha en relation med sina barn så självklart tacka jag Ja till detta med hotell och middag. Jag har ingen respektive men en son på 15 år som gärna fick följa med. 

Dilemmat nu kommer inte som en överraskning. Min mamma åker med min bror och min syster och min systers sambo i bil till denna storstad. Jag och min son får inte plats i bilen. Köra bil i storstad vill jag verkligen inte. Ta tåget och sedan leta sig fram är en rädsla hos mig så helst inte. Kruxet är ju att man känner sig åsidosatt som vanligt. Är inget att gnälla över men jag tycker ändå det blir så fel på nått vis. Känner helt ärligt bara för att stanna hemma. Vet att det låter bortskämt men jag känner mig så bortprioriterad jämt och har alltid gjort. Vad säger jag till min mamma så hon förstår? 

• Svar på tråden Mamma bjuder
  • Anonym (Anneli)
    Studentpappa skrev 2025-04-22 21:19:59 följande:

Ta tåget och sen en taxi eller be om hämtning. Beställer du en Bolt via app, behöver du inte ens prata med någon om du tycker det är hemskt. 

Med Google maps är det verkligen inga problem att hitta någonstans. Jag är en hillbilly och är själv i London med jämna mellanrum, och klarar mig fint på egen hand.

Vi skulle ju klara det men känner mig särbehandlad hela tiden av min mamma. Är väl mer att jag alltid känt mig minst värd. Vet att det låter bortskämt men det är alltid såhär. Alla firanden blir jag bjuden till i sista minuten och mina syskon har vetat om länge. Min mamma glömde min födelsedag förra året. Är som att hon inte vill att jag ska vara med. 
  • Anonym (e)
    Anonym (Anneli) skrev 2025-04-22 22:14:07 följande:
    Vi skulle ju klara det men känner mig särbehandlad hela tiden av min mamma. Är väl mer att jag alltid känt mig minst värd. Vet att det låter bortskämt men det är alltid såhär. Alla firanden blir jag bjuden till i sista minuten och mina syskon har vetat om länge. Min mamma glömde min födelsedag förra året. Är som att hon inte vill att jag ska vara med. 
    för att ni inte ryms i en bil?
  • TL12

Ändra din inställning ta av dig offer koftan för ditt barn s skull och gaska upp dig 
    du blir bjuden på hotell och käk 
    jag är oxå ett barn som blivit åsidosatt av mina syskon men är idag den som är mentalt starkast och har ett bra lyckligt liv pga att jag lärt mig att tänka rätt 
    du är den ende som kan göra något åt ditt egna mående skyll inte de på nån annan även om det kan vara lite tungt ibland 
    åk till storstan å se till å ha kul med ditt barn 
    gasa på 

• Anonym

Jag förstår att du är ledsen ts

• Anonym (Helene)

Jag tror att det är svårt här att inte få det att låta som att du har världens offerkofta.. Alltså, du måste nog lära dig åka kollektivt. Det är inte särskilt svårt att hitta hur man ska ta sig någonstans, speciellt inte idag då du enkelt kan kolla upp resväg via google maps i förväg. Eller beställa en taxi som kan ta dig direkt till hotellet. 

Känns lite som att du gör det här till ett onödigt stort problem. Om ni alltid var sex personer som skulle åka, och bara har en bil med plats för fem behövde ju alltid nån ta sig dit på annat sätt eller att ni fixar en större bil.

• Anonym (Kimchi)

Du är inte särbehandlad. Hur kan bara du se din mamma som narcissistisk och inte de andra? Det är annat som skaver där. Du har fått många bra förslag. Tycker att hyra två bilar och ha lite space är bra eller större bil. Du kan faktiskt tacka nej till eventet också. Med din inställning så blir det lugnast utan dig. Du lär dra ner stämningen och tycka att din mamma tar över. Japp det är h e n n e s födelsedag och h o n som bjuder. Missunnsam och snarstucken. Stanna hemma. Då får du vara martyr också. 

• Anonym (Anneli)
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-04-22 21:53:23 följande:

Om du har en son på 15 så är det dags att lära dig åka kommunalt. 

Du vill inte umgås med din mamma men tycker ändå hon ska prioritera dig. 

Jag vill inte umgås med min mamma för att hon bort prioriterar mig. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Anneli) skrev 2025-04-23 07:30:35 följande:
    Jag vill inte umgås med min mamma för att hon bort prioriterar mig. 
    Det är inga problem. Oavsett hur din mamma försöker återskapa en god kontalt och bjuda in kommer du alltid kunna hitta något att bli kränkt över och sen kan du tacka nej.
  • Anonym (H)

Så din mamma äger och kör bilen och bestämde att just du ska åka tåg? Annars borde din syster och bror tänkt till också. Fler personer kan åka tåg. Varför inte alla?

• Jemp

Det är ju jättegeneröst det hon bjuder på, och rimligt att förvänta sig att vuxna människor kan ta sig från plats A till B själva?

Svar på tråden Mamma bjuder